Annons

Canon 7D och fjärrstyrning av 540EZ

Produkter
(logga in för att koppla)

Alagazam

Avslutat medlemskap
Vad jag förstått kan inte Speedlite 540EZ användas som trådlös blixt ihop med 7D. Däremot undrar jag om den funkar med en monterad mottagare för trådlös blixtfotografering? Och, i så fall, vilka mottagare går att använda?

Att googla på det här ger ingenting så jag tänkte att den samlade kompetensen bland Fotosidans användare kunde bringa lite klarhet. :)

Du kan ställa blixten på manuellt läge och ansluta blixten via blixtfoten. Det finns sändare som Fomex (HT Foto är generalagent) som har blixtsko.

Det finns också billiga adaptrar för runt hundralappen som gör att du kan ansluta en pc-kontakt från sändaren till adaptern. Elinchrome Skyport är en populär sändare som Aifo säljer.

Det finns dem som har haft problem med att utlösa Canonblixtar i andra blixtskor än Canons. Det beror antagligen på skyddskretsar i blixten, men andra lyckas så det går nog att komma runt problemet genom att tejpa för alla andra kontakter än mittkontakten.

TTL-styrning är utesluten eftersom 540EZ bara ger det med Canons analoga hus.

Jag använder själv en Nikon SB-26 som har uttag för PC-kontakt och inbyggd slavtändare.

Då ska jag kika på det. Även om 540EZ inte är fullt kompatibel med de digitala EOS-husen så trivs jag med den. Tänkte att jag åtminstone skulle se om det är värt att lägga några kronor på att köra den som extern blixt.

Tack för svaret!

Då ska jag kika på det. Även om 540EZ inte är fullt kompatibel med de digitala EOS-husen så trivs jag med den. Tänkte att jag åtminstone skulle se om det är värt att lägga några kronor på att köra den som extern blixt.

Du spar mycket pengar om du använder sladd istället för sändare. Vanligt blixtsladd med PC-kontakt kostar nästan ingenting. Kolla på HAMA som Tura Scandinavia importerar. Sen behöver du adapter för blixtsko också, den kostar runt hundralappen.

Du spar mycket pengar om du använder sladd
istället för sändare. Vanligt blixtsladd med PC-kontakt kostar nästan ingenting. Kolla på HAMA som Tura Scandinavia importerar. Sen behöver du adapter för blixtsko också, den kostar runt hundralappen.

Det tipset är taget. Jag har ägnat ytterligare en kvart åt att försöka se hur jag skulle lösa det trådlöst och började ge upp.

Hur är det med längder på sådana kablar, det finns en maxlängd gissar jag, eller?

ANNONS
Götaplatsens Foto