Annons

Canon 90D underexponerar med Sigma-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

velocio

Aktiv medlem
Jag skaffade nyligen en Canon 90D och för ett par dagar sen också ett Sigma 150-600 "Contemporary". Båda har senaste tillgängliga firmware, för övrigt, för jag köpte till USB-dockan till objektivet och har uppdaterat.

Sigmat på 90D ger ungefär ett stegs underexponering, genomgående, när jag fotograferar genom sökaren. Ställer jag in +1 steg exponeringskompensation blir alla bilder korrekt exponerade. När jag använder live view, däremot, är exponeringen korrekt (eller möjligen 1/3 steg underexponerat i vissa lägen) genomgående. Har testat i flera olika situationer, och det är väldigt konsekvent.

Med mina övriga objektiv, alla Canon, är exponeringen alltid korrekt, oavsett läge.

Jag testade också med Sigmat på 77D, och där är exponeringen 1/3 steg mörkare genom sökaren jämfört med live view, men där är båda "rätt", så att säga. 1/3 steg är för lite för att bry sig om i nästan alla fall.

Naturligtvis har jag testat på motiv som är jämna och belysta med lampor också, så det är inte variation i ljusstyrka pga moln.

Ska tillägga att jag så gott som alltid använder AV-läget, dvs låser bländare och låter automatiken justera slutartid. Alltid med fast ISO. Det som varierar i mina testexponeringar senaste dygnet är bara slutartid, så det är inte att bländaren ändras felaktigt.

Eftersom det inte är nån skillnad mellan exponering med sökare och live view med Canon-objektiv, kan jag utgå från att båda mätmetoderna är kompetenta och synkade. Frågan är då varför jag får ett stegs underexponering med sökaren med Sigma-objektivet? Kameran känner igen objektivet, dvs rapporterar korrekt namn i inställningarna, så vill man vara lite konspiratorisk skulle man kunna tro att Canon medvetet gör fel för att få folk att undvika tredjepartsobjektiv. Men det känns också långsökt.

Det är inget jätteproblem att lägga till +1 EV när jag byter till Sigmat, men det stör mig att det inte bara funkar. Det finns liksom inget uppenbart skäl till att mätningen skulle misslyckas så bara för att det är ett annat märke. Ljuset som når mätsensorerna är ju samma oavsett tillverkare.

Vad har ni för erfarenheter och tips kring detta?
 

velocio

Aktiv medlem
Rapporterar objektivet rätt bländare till kameran?
Ja, jag har inga indikationer på nåt annat. Det är ju bara vid helt öppen bländare som jag kan se exakt läge (inga lameller alls synliga). Därefter syns lameller, men det är inget jag kan bedöma. Nerbländningsknappen verkar ge förväntat resultat också. Överexponeringen sker även med fullt öppen bländare, så det kan inte bero på felrapportering.
 

Erik X

Aktiv medlem
Fotar du i raw eller jpg? I det senare fallet riskerar du att kameran gör korrigering mot felaktiga objektivdata eftersom tredjepartsobjektiv inte ingår i Canons databas..
Har inte precis det här problemet diskuterats här förut..? :unsure:
 

velocio

Aktiv medlem
Alltid RAW. Men jag kör även en JPG i maxkvalitet parallellt. Exponeringsskillnaden är samma på båda.

(Sen är det lustigt nog så att detta objektivet HAR data i Canons databas. Man kan slå på korrigering för distorsion och vinjettering, men inte DLO, både direkt i kameran och i Canons DPP4.)
 

velocio

Aktiv medlem
Här är en liten illustration. Tre bilder tagna inom loppet av några sekunder. Första med live view, andra genom sökaren, tredje åter genom live view. Som man ser så skiljer det ett steg i slutartid. Alla inställningar identiska. Ingen justering efteråt, utan bilderna här visar precis hur det ser ut, direkt från kameran.

trebilder.JPG
 

PMD

Aktiv medlem
Det är två olika exponeringsmätare inblandade. I Live View används bildsensorn medan när man fotograferar med spegelreflexsökare så används en dedicerad ljusmätare som sitter i spegelhuset (eller kanske i sökaren).

Prova att ställa om mätmetod på respektive mätare så att de mäter på ungefär samma sätt.
 

velocio

Aktiv medlem
Jag vet hur kameran fungerar. Det är samma mätmetod i båda fallen (även om mätningen sker på olika sätt). Men detta händer bara med Sigma-objektivet. Med Canon-objektiv är exponeringen samma för båda lägena.

Ingen som råkat ut för samma sak och hittat en lösning?
 

PMD

Aktiv medlem
Aha! Jag läste urinlägget lite slarvigt och missade att fenomenet bara uppträdde med ditt Sigmaobjektiv. Då är det nog inte så konstigt. Såvitt jag vet har inte Canon publicerat protokollet mellan kamera och objektiv så Sigma har behövt lista ut på egen hand hur det fungerar. Det finns antagligen någon subtil grej i protokollet som Sigma inte har koll på.

Det är nog ganska säkert inte fel på kameran, åtminstone, men för att verifiera det skulle du kunna prova med en annan EOS 90D om du känner någon som har en.
 

velocio

Aktiv medlem
Naturligtvis får Sigma "gissa", men i det här fallet är det korrekt bländare i objektivet och korrekt bländarvärde som når kameran. Ljuset som når ljusmätningen är ju oberoende av kommunikationen mellan kamera och objektiv. Och det blir inte samma sak med 77D (där skiljer det bara 1/3 steg, men det kan lika gärna bero på skillnader i själva mätmetoden).

Nåt är det som får kameran att tro att motivet är ett steg ljusare än det verkligen är. Det är det mystiska.

Och om det var ett systematiskt fel för alla kameror av en viss modell borde det vara en smal sak för Sigma att mäta upp och skicka ut en korrigerad firmware.
 

PMD

Aktiv medlem
Att det blir annorlunda på en äldre kamera kan bero på att Canon har utökat protokollet på något sätt som kan ställa till problem för objektiv från andra tillverkare.

Hör med Sigma om de känner till problemet och har en fix på gång.

Men, som sagt, om du har möjlighet att prova på en annan EOS 90D så vore det förstås bra. Det skulle ju kunna vara något knas med din kamera, även jag tror att det ytterst liten sannolikhet för det.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Inte helt relaterat till ämnet. Men jag har upptäckt en bugg i DPP.
Canon kamera med Canon objektiv får slumpvisa rutor överexponerade i raw-konverteringen. Rutor mitt i en serie bilder tagna i dagsljus. Samma cr2-fil är helt korrekt i annan konverterare.

Inte samma problem. Men jag tänker att du kanske ska kolla med annan konverterare för att utesluta det felet.
 

velocio

Aktiv medlem
Fast detta syns direkt i kameran också, och som synes är exponeringstiderna ett steg skilda.

Jag har inte sett det du beskriver hittills.
 

velocio

Aktiv medlem
Nu testat lite mer. Vilken bländare jag väljer påverkar inte alls, vet jag nu. Det blir samma förhållande mellan exponeringarna oavsett.

Däremot märkte jag att skillnaden försvann nästan helt när jag riktade kameran mot en nästan helt jämnvit yta. Då blev det samma eller 1/3 steg skillnad i stället. Mot en yta som är lite mindre jämn, men ändå hyfsat, så blev det ca 2/3 steg fel. Mot ett motiv med stor kontrast mellan mörkt och ljust blev det till och med 4/3 steg fel. Så det är motivberoende, även om det vid normala motiv och situationer verkar vara 2/3-4/3 steg fel, eller ca 1 steg i snitt.

Jag testade parallellt med mitt 55-250, dvs ett Canon original, mot exakt samma motiv #2 (det som gav 2/3 steg avvikelse) och där blev det samma exponering för sökare och live view. Eller inte riktigt - exponeringen med sökare var ca 1/3 steg ljusare, men den rapporterade slutartiden var samma, och jag vet att slutartiderna internt i kameran ställs med mindre steg vid automatik, kanske 1/10 eller 1/20 steg, så avrundat var det tydligen samma 1/3 steg som rapporterades.

Knepigt detta!

Jag har samtidigt upptäckt en dum funktion hos Canon, som jag inte visste fanns och som inte verkar gå att stänga av: fokuspunkten påverkar exponeringen! Eftersom jag i stort sett alltid använder punktmätning där jag fokuserar och sen komponerar om, så misstänker jag att exponeringsautomatiken väljer fel saker att anpassa efter ibland. Idiotisk funktion när man inte kan stänga av den!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Jag har samtidigt upptäckt en dum funktion hos Canon, som jag inte visste fanns och som inte verkar gå att stänga av: fokuspunkten påverkar exponeringen! Eftersom jag i stort sett alltid använder punktmätning där jag fokuserar och sen komponerar om, så misstänker jag att exponeringsautomatiken väljer fel saker att anpassa efter ibland. Idiotisk funktion när man inte kan stänga av den!
I min kamera kan jag välja ifall spotmätning ska vara länkad till aktiv fokuspunkt eller bara till den centrala. Det senare borde passa dig.
 

Bilagor

velocio

Aktiv medlem
I min kamera kan jag välja ifall spotmätning ska vara länkad till aktiv fokuspunkt eller bara till den centrala. Det senare borde passa dig.
Nån sån inställning, eller nåt liknande, finns inte i min kamera.
Sen är det ju inte spotmätning jag använder heller, utan jag vill att exponeringen ska baseras på vad som är i bild när jag trycker av, inte när eller där jag fokuserar.
 
ANNONS