Annons

Canon Blixt 580EX II

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias1972

Ny medlem
Tänkte köpa mej en blixt till min 400D, har fått ett bra pris på en Canon Blixt 580EX II.
Funkar denna till 400, eller kanske är det overkill?

Den är lite overkill till 400d för den är så stor 430ex passar bättre storleksmässigt.

??? Hur kan den bli overkill?

Jag har båda och frun en 400D. 580ex-II är klart trevligare än 430n då den både är robustare och laddar mycket snabbare. Föredrar 580n både på hennes och mitt hus alla gånger!

Har du bara råd, KÖP!

Rent prestandamässigt är det väl knappast overkill, men visst kan en 580 EX Mark II upplevas lite stor på en mindre DSLR. Mycket beror väl på hur avancerad du är i din blixtfotografering. Kör du mestadels auto så är 430 EX i stort sett lika bra, den är också i mitt tycke ganska så robust. Vill du kunna experimentera med en massa inställningar så har 580 EX lite mer funktioner. den är också marknaden mest robusta blixt. Tjocka plastkåpor och tätad på kritiska ställen, dessutom en mycket smidig o bra blixtfot.

paul innergård skrev:
Rent prestandamässigt är det väl knappast overkill, men visst kan en 580 EX Mark II upplevas lite stor på en mindre DSLR. Mycket beror väl på hur avancerad du är i din blixtfotografering. Kör du mestadels auto så är 430 EX i stort sett lika bra, den är också i mitt tycke ganska så robust. Vill du kunna experimentera med en massa inställningar så har 580 EX lite mer funktioner. den är också marknaden mest robusta blixt. Tjocka plastkåpor och tätad på kritiska ställen, dessutom en mycket smidig o bra blixtfot.

Vad har man förutom stroboskop funktion och master på 580ex som inte 430 har?

Robin Gyllander skrev:
Vad har man förutom stroboskop funktion och master på 580ex som inte 430 har?
Säkert inte så mycket mer och jag har i ärlighetens namn inte detaljgranskat specarna. men är man lite intresserad av kreativ blixtfotografering så är väl egenskaper som master och stroboskop rätt värdefulla funktioner. Sen så har 580 EX fler customsfunktioner än 430 EX, starkare ledtal och som jag tror bättre anpassad för vidvinkel utan bouncer. jag tror att det finns fler förbättringar men inga som jag vet på rak arm. Sen så ger ju den större ljuskälla (reflektorn) som 580 förfogar över i teorin något mjukare blixtljus än en 430.

Lite lustigt att det inte finns stroboskop på 430ex när den skulle klara av det. Det finns ju på min uråldriga 430ez. Trist att dom blockar funktioner med mjukvara.

Robin Gyllander skrev:
Lite lustigt att det inte finns stroboskop på 430ex när den skulle klara av det. Det finns ju på min uråldriga 430ez. Trist att dom blockar funktioner med mjukvara.
Håller med om att det borde finnas på en annars så pass avancerad blixt.

paul innergård skrev:
Håller med om att det borde finnas på en annars så pass avancerad blixt.

Annars har jag ett tips sätt på amnuell på blixten 1/64 och tryck på röda lampan flera gånger så får man ett stroboskop.

Den största skillnaden är ju ledtalet, dvs, styrkan i blixten är betydligt högre än flera andra. 58 på 580 EX II Speedlite mot 43 på 430 EX Speedlite till exempel

Så resonera pris i förhållande till styrkan du tror dig behöva. Själv ville jag ha styrkan när jag behövde den istället för att sakna den. Det är väldigt frusterande att begränsa sig pga utrustningskrav. Fotograferade en 40 års fest i stor samlingsal, inga problem att lysa upp hela lokalen på tio meters håll med gott om ljus över för motiv i ytterkanten på vidvinkeln.

Robin Gyllander skrev:

Strobe finns på 430EX. Den knappen har jag kommit åt på kameran vid något tillfälle. Det blir ljust i rummet kan jag tillägga.

Robert_Vallentuna skrev:
Det var nog nedbländningsknappen du tryckte på, det är för att kolla utlysningen är det tänkt.

Strobeljus är svårt att ta miste på. Knappen sitter för övrigt på kameran och inte på blixten. Så att inte missförstånd råder. Blixten ger ett vansinnigt skarpt ljus.

Rogerber skrev:
Strobeljus är svårt att ta miste på. Knappen sitter för övrigt på kameran och inte på blixten. Så att inte missförstånd råder. Blixten ger ett vansinnigt skarpt ljus.

Som sagt tidigare är den funktionen till för att kolla hur ljuset hamnar/skärpedjupet. Den är inte till för stroboskopfotografering.

Skärpedjupsknappen ger tillgång till ett "modelling light" som i dessa blixtars fall är en rätt elak strobning då blixten inte kan framkalla statiskt ljus. Skillnad mot en stroboskop funktion är att du inte kan använda den under bildtagning eller ställa antalet ljusblixtar, längden och intervallet för ljuset.

Damocles skrev:
Skärpedjupsknappen ger tillgång till ett "modelling light" som i dessa blixtars fall är en rätt elak strobning då blixten inte kan framkalla statiskt ljus. Skillnad mot en stroboskop funktion är att du inte kan använda den under bildtagning eller ställa antalet ljusblixtar, längden och intervallet för ljuset.
Precis som jag tänkte. Mest en hjälp för att veta var modellen skall placeras eller hur belysningen skall riktas.

ANNONS
Götaplatsens Foto