Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon D7, bra kombination av objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Isse_biggles

Aktiv medlem
Hej! Nu har jag bestämt mig för en D7, jag var inställd på en av konkurrenten men känner att greppet passar mig bättre med en D7:a. Saken är då, vilka objektiv till grundkittet? Jag har läst flera trådar om det ena objektivet mot det ena mot det andra och har nu en lista med en hel uppsjö av objektiv. Med andra ord, jag har inte blivit mkt klokare.

Jag är inne på denna typ av fotografering.
1 st "porträttobjektiv", för fotografering "inomhus" och porträttbilder. Tänkte gå på ett CANON EF 50mm/1,8 (det blir väl bra med en närgräns på cirka 80mm)

1 st "Allround", för fotografering inomhus utan att vedeberörande märker av en kamera i ansiktet, samt vid fotografering "av arkitektur, gator och lite naturbilder. Tänkte gå på ett CANON EF-S 15-85mm/3,5-5,6 IS USM.

Vill jag utöka gluggparken ytterligare så antar jag väl att CANON EF-S 70-200mm skulle vara nästa komplement eller?

Känns det som en bra början? Eller har ni andra förslag?

1 st "porträttobjektiv", för fotografering "inomhus" och porträttbilder. Tänkte gå på ett CANON EF 50mm/1,8 (det blir väl bra med en närgräns på cirka 80mm)

Har du råd så skulle jag föreslå att du skippar 50 mm helt och köper dig en 30-35 mm och kanske dessutom en 85 mm. Tänker du ändå skaffa dig en normalzoom så kan du ju vänta lite med en fast glugg och känna efter vilken brännvidd du gillar mest inomhus. Å andra sidan kostar inte EF 50/1.8 mer än att du kan köpa och sälja, eller ännu hellre köpa en beg och testa.

Min åsikt efter att ha haft en 50 mm på APS-C är i vilket fall att det är en svår brännvidd som aldrig riktigt passade mig, endera var den för lång eller för kort. Andra tycker den är skitbra till allt.

(Psst, den heter 7D.)

Jag tar till mig av det som nämns ovan och funderar lite på något av dessa objektiv:

Canon EF 35mm F/2.0 (L-objektiv?!) 249 €
Sigma 30mm F/1.4 EX DC HSM - Canon (EF-S) 369 €
Canon EF 28mm F/1.8 USM 429 €

För mig som inte är jättebevandrad i ämnet så låter Sigma objektivet vara ett bra och prisvärt objektiv (kostnad kontra ljuskänslighet, vilket brukar vara en kostnadsfråga). Enligt följande test... http://www.focalplane.net/canon28sigma30/ blir man fundersam. Men det kanske är extremt lite skillnad som man inte kommer att lägga märke till, om man inte är ute efter det extrema bara för att hitta fel i extremlägen som man ändå inte ser med blotta ögat. Till exempel vid (vet ej hur jag skall definera det "förstoring/framkallning") till A3-format.

Hmm enligt detta så verkar valet vara enkelt, att Canon objektivet på 28mm är det givna valet. http://www.kenrockwell.com/sigma/30mm-f14.htm

Jag har goda erfarenheter av Sigma 30/1.4, de andra har jag dock ingen personlig erfarenhet av.

Canons 30/2.0 är inget L-objektiv.

Ken-rockwell ska man ta med en hel skyffel salt. Han raljerar och uttrycker åsikter som fakta som det värsta forumtroll ;). Såhär skriver han själv: "I have the energy and sense of humor of a three-year old, so remember, this is a personal website, and never presented as fact. I enjoy making things up for fun".

Jag tycker att han är lite väl snäll mot sig själv där.

Jag tar till mig av det som nämns ovan och funderar lite på något av dessa objektiv:

Canon EF 35mm F/2.0 (L-objektiv?!) 249 €
Sigma 30mm F/1.4 EX DC HSM - Canon (EF-S) 369 €
Canon EF 28mm F/1.8 USM 429 €

För mig som inte är jättebevandrad i ämnet så låter Sigma objektivet vara ett bra och prisvärt objektiv (kostnad kontra ljuskänslighet, vilket brukar vara en kostnadsfråga). Enligt följande test... http://www.focalplane.net/canon28sigma30/ blir man fundersam. Men det kanske är extremt lite skillnad som man inte kommer att lägga märke till, om man inte är ute efter det extrema bara för att hitta fel i extremlägen som man ändå inte ser med blotta ögat. Till exempel vid (vet ej hur jag skall definera det "förstoring/framkallning") till A3-format.

Hmm enligt detta så verkar valet vara enkelt, att Canon objektivet på 28mm är det givna valet. http://www.kenrockwell.com/sigma/30mm-f14.htm

Jag har själv Sigmat, och tycker det är bra. Däremot har jag inte provat något av de andra två objektiven, så jag kan inte uttala mig om bättre eller sämre. Sigma kan ju vara en chansning vad gäller fokusering, dels är det ett väldigt kort skärpedjup på största bländare och dels är det nog lättare rent praktiskt att få sin Canon-glugg justerad med sitt Canon-hus när båda är nya. Om det nu skulle vara något fel, vill säga.

Det är ju en ganska ingående test som Ken Rockwell gjort (även om jag inte orkar läsa hela), så där borde väl det mesta framgå. Hans lista på nackdelar med Sigmat förefaller mig dock lite lustig - han tycker det är en nackdel att ett fast objektiv inte går att zooma med, och han verkar anse att det är illa att det är dåligt anpassat för just astrofoto. :)

Vill du ha ett garanterat bra objektiv utan kompromisser är det väl EF 35/1.4L eller EF 24/1.4L som gäller, vad jag kan förstå. Då hamnar ju å andra sidan kostnaden på en annan nivå. ;)

(Förstoring är nog ordet du letar efter. Framkalla gör man tixempel exponerad film eller belyst fotopapper, men den färdiga kopian eller utskriften är en förstoring.)

Har du råd och vill köpa två kalasobjektiv, köp EF 35/1.4L USM + Sigma EX 85/1.4 HSM. Båda lirar fantastiskt bra med en EOS 7D.

OM du vill snåla ;) köp t.ex. Sigma EX 30/1.4 HSM + EF 85/1.8 USM.

Vill du ha tre objektiv kan du t.ex. köpa EF 28/1.8 USM + EF 50/1.4 USM + EF 100/2 USM (eller EF 100/2.8L IS USM).

Fasta objektiv är alltid roligare än zoomar...

Vill jag utöka gluggparken ytterligare så antar jag väl att CANON EF-S 70-200mm skulle vara nästa komplement eller?

Om du förköper dig på fasta L-gluggar och vill minska kostnaderna så är inte EF-S 55-250 alls dålig utan väldigt prisvärd, men vilket EF (utan -S) 70-200 som helst av Canons varianter ger precis vad man betalar för det. Den svindyra nya /2.8L IS USM II (25 lakan väl?) är tydligen värd att sälja en njure för, och den i sammanhanget skitbilliga /4L USM (räcker nog med 4-5 dito) är riktigt skarp.

Har du råd och vill köpa två kalasobjektiv, köp EF 35/1.4L USM + Sigma EX 85/1.4 HSM. Båda lirar fantastiskt bra med en EOS 7D.

OM du vill snåla ;) köp t.ex. Sigma EX 30/1.4 HSM + EF 85/1.8 USM.

Förlåt en liten trådkapning, men det är ändå relevant i sammanhanget - har du som extrem kalenderbitare bokfört några jämförelser mellan EX 85 och EF 85? Jag gillar min Canon, men är inte så fäst vid de lila kanterna i bilderna. Är Sigman så pass mycket bättre att det är den man ska ha?

Förlåt en liten trådkapning, men det är ändå relevant i sammanhanget - har du som extrem kalenderbitare bokfört några jämförelser mellan EX 85 och EF 85? Jag gillar min Canon, men är inte så fäst vid de lila kanterna i bilderna. Är Sigman så pass mycket bättre att det är den man ska ha?

Har ingen erfarnhet av något av dem, dock blev jag lite nyfiken vilket resulterade i:
http://www.the-digital-picture.com/...LensComp=106&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Har bara EF 85/1.8 USM och aldrig testat Sigman även om det lockar svårt. EF 85/1.8 USM är ett av Canons vassare och mest prisvärda objektiv, men Sigman är skarpare på f/1.4 än vad EFen är vid f/1.8. Dessutom är Sigman lite ljusstarkare och har 9 lameller mot EFens 8. Sigman är i mitt tycke ett bättre objektiv än EF 85/1.2L II (t.ex. AF-prestanda), speciellt som Sigman kostar runt en tredjedel. Kan inte bli annat än toppbetyg.

http://front1.dxomark.com/index.php...non/(camera1)/619/(camera2)/619/(camera3)/619

http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/canon85f18/tloader.htm
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/sigma85f14/tloader.htm
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/canon85f12ii/tloader.htm

Hej! Nu har jag bestämt mig för en D7, jag var inställd på en av konkurrenten men känner att greppet passar mig bättre med en D7:a. Saken är då, vilka objektiv till grundkittet? Jag har läst flera trådar om det ena objektivet mot det ena mot det andra och har nu en lista med en hel uppsjö av objektiv. Med andra ord, jag har inte blivit mkt klokare.

Jag är inne på denna typ av fotografering.

1 st "Allround", för fotografering inomhus utan att vedeberörande märker av en kamera i ansiktet, samt vid fotografering "av arkitektur, gator och lite naturbilder. Tänkte gå på ett CANON EF-S 15-85mm/3,5-5,6 IS USM.

Känns det som en bra början? Eller har ni andra förslag?

Jag tycker du är helt rätt ute. Ett enklare zoomobjektiv är altlid bra att ha till lite av varje, när man fotar släktingar på kalas etc. och inte bildkvalitén är jätteviktig. Och ett ljusstarkt fast 50 mm är nog mitt förstahandsval för porträtt på APS-format. 85 mm är också bra, men lite svårt att utnyttja inomhus eftersom man måste stå en bra bit ifrån motivet, annars gillar jag 85 mm skarpt, ofta bra för landskap faktiskt och även blommor och sådant.

CA verkar ju dock vara ett problem även på Sigman, kanske till och med större (eller hur tolkar man 5 um jmf 3 um?) - annars ser allt utom möjligtvis kantskärpan ut att vara bättre på Sigma än Canon. För min del jämför jag inte så mycket med EF 85/1.2 eftersom den aldrig fanns på kartan för mig ändå.

För att återkoppla till TS så tycker jag personligen att EF 85/1.8 är ett väldigt bra val (desutom inte ens halva priset jmf den nyligen framtagna Sigman) och ffa utmärkt komplement till en 30 eller 35 mm normaloptik.

CA verkar ju dock vara ett problem även på Sigman, kanske till och med större (eller hur tolkar man 5 um jmf 3 um?) - annars ser allt utom möjligtvis kantskärpan ut att vara bättre på Sigma än Canon.

Jag tolkar det som att både EF 85/1.8 och EX 85/1.4 är mycket bra i det hänseendet.

Jag kan inte förstå hur du kan ha problem med CA på 85/1.8, den är väl en av Canon's bästa i sammanhanget. Tas dessutom bort med Canon DPP och ett musklick om det skulle behövas.

Från photozone.de test av EF 85/1.8 på APS-C:
Chromatic Aberrations (CAs). Lateral chromatic aberrations (color shadows at harsh contrast transitions) are a non-issue at all tested aperture settings.

Bilagor

• EF 50_002.jpg
    EF 50_002.jpg
    40.6 KB · Visningar: 367
Jag kan inte förstå hur du kan ha problem med CA på 85/1.8, den är väl en av Canon's bästa i sammanhanget. Tas dessutom bort med Canon DPP och ett musklick om det skulle behövas.

Det är väl ett känt problem med stora bländare i kontrastrika bilder med mörka streck, paradexemplet är trädkronor. Har även lite bilder på stenhus med raka kanter och himmel bakom där de extra kantfärgerna inte riktigt vill försvinna (varken med ett eller flera musklick). Men det kanske inte är ett optiskt lösbart problem heller.

Jag menar inte att CA på något sätt är vild och galen, jag bara funderar på om det kan blir ännu bättre i specifika situationer.

Jag gillar verkligen er glöd!

Men vi säger såhär...nu känns det som valen bara ökar och jag får svårt att välja ;)

Om jag nu endast väljer följande:
Canon EF 24-70mm/2,8L USM
Canon EF 28mm/1.8 USM

Är detta en bra kombination? Eller är det overkill med 28mm då?
Canon EF 24-70mm/2,8L USM (inomhus/gatbilder på byggnader/festkort inomhus)
Canon EF 28mm/1.8 USM (festkort inomhus/porträttkort)

Jag köpte nyligen min första systemkamera, en 60D på Kungsholmens foto.

Jag hade en massa tokiga idéer när jag gick dit men fick det mycket bra rådet att köpa kameran med ett 17-85/4-5.6 IS USM objektiv och testa lite innan jag köpte fler/andra objektiv. Jag rekommenderar dig att köpa samma eller ett liknande som första objektiv.

Jag har därefter köpt 50/1.8 II mest för att det är så billigt och att jag ville kunna få lite mer bokeh (titta vad snabbt jag lär mig ;) ) Jag har också lånat ett 70-200/4 L objektiv plus en 1,4 extender. De andra objektiven är suveräna men det är fortfarande 17-85 gluggen som används mest.

Men vi säger såhär...nu känns det som valen bara ökar och jag får svårt att välja ;)
Välkommen till fotosidan. Här får man alltid hjälp att hitta grejer man inte behöver.

Canon EF 24-70mm/2,8L USM (inomhus/gatbilder på byggnader/festkort inomhus)
Canon EF 28mm/1.8 USM (festkort inomhus/porträttkort)

EF 24-70 är en tung klump som inte ger ordentlig vidvinkel (dvs mindre bra till höga hus) på din 7D, men en erkänt bra glugg för småbildsformatet. Kanske fundera på 15-85 (eller den billigare och något sämre föregångaren 17-85) istället, i kombination med 28/1.8 så har du nog en riktigt bra utgångspunkt.

För festbilder inomhus så har du ganska mycket hjälp av höga ISO på 7D även när du inte kan använda 28 mm, räcker inte det så köp dig en blixt istället och lär dig använda den.

När du hämtat dig från den första chocken kan du sedan köpa en 85/1.8 för närgångna porträttbilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto