Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon DPP Till 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Dockland

Avslutat medlemskap
Jag använder Canon DPP som följde med min 40D och är nöjd. MEN! När jag väljer noice reduction på sista fliken i camer raw toolbar så sparar den inte NR alls. När jag stänger bilden och återöppnar den direkt så är NR borta och jag måste manuellt klicka på "Apply NR" och sedan spara filen som JPG för att det skall fungera. Vad gör jag för fel?
 
Sparas de andra inställningar du gör på bilden? Bilden är inte skrivskyddad eller ligger lagdrad på skrivskyddat media?
 
Jag använder inte DPP alls så ursäkta om jag är helt ute och cyklar. Här är min gissning:

Brusreduktion är till skillnad från skärpe- och vitbalansinställningar en destruktiv operation (ändrar i bilddata), så kanske sparas inte sådana förändringar när man arbetar med bilder som är tagna i RAW (CR2). Med RAW vill man ju ha kvar originaldata från sensorn. Vitbalans etc är ju inställningar som sparas utöver originaldata och inte påverkar det.

Som sagt, ta det med en nypa salt eftersom jag inte har erfarenhet utan bara gissar.
 
hw-tph skrev:
Jag använder inte DPP alls så ursäkta om jag är helt ute och cyklar. Här är min gissning:

Brusreduktion är till skillnad från skärpe- och vitbalansinställningar en destruktiv operation (ändrar i bilddata), så kanske sparas inte sådana förändringar när man arbetar med bilder som är tagna i RAW (CR2). Med RAW vill man ju ha kvar originaldata från sensorn. Vitbalans etc är ju inställningar som sparas utöver originaldata och inte påverkar det.

Som sagt, ta det med en nypa salt eftersom jag inte har erfarenhet utan bara gissar.

Tack Håkan, det låter mest troligt som du beskriver.
 
Ett tips är att du läser manualen för DPP!
Sidan 48 i den svenska utgåvan.

NR visas nämligen inte om man inte har visning på 100% eller 200%.
Du måste också välja "High Quality".

/Curt
 
I min DPP-installation sparas i varje fall noise reduction-inställningarna (3.2.0.4). Har inte dubbelkollat om Curts tips gör någon skillnad för detta.
 
Vad kör du med för program i stället för DPP?
Jag har Photoshop CS vilket inte funkar med min 40d. Förhandsprogrammet i OS 10.4.9 fungerar inte heller.
Nu har jag installerat DPP men det hänger sig så fort jag prövar att öppna en bild, grrrr.

Kom gärna med några bra programtips.
 
natrix skrev:
Vad kör du med för program i stället för DPP?
Jag har Photoshop CS vilket inte funkar med min 40d. Förhandsprogrammet i OS 10.4.9 fungerar inte heller.
Nu har jag installerat DPP men det hänger sig så fort jag prövar att öppna en bild, grrrr.

Kom gärna med några bra programtips.
Jag har också installerat den senaste versionen men samma fel som tidigare dyker upp då och då,programmet kraschar och måste avslutas. Det är alltid samma fil, ntdll.dll, som är inblandad! Nu har jag avinstallerat DPP igen! För gott! Nu ger jag f-n i skiten!
 
ntdll.dll är ett program från Microsoft!
Har du uppdaterat Windows med senaste uppdateringar?

Kör senaste DPP under WinXP utan några problem.

/Curt
 
curts skrev:
ntdll.dll är ett program från Microsoft!
Har du uppdaterat Windows med senaste uppdateringar?

Kör senaste DPP under WinXP utan några problem.

/Curt
Jag vet! Jag kör Windows XP Pro SP2. Jag har också skickat felrapport varje gång! Och det rör sig om minst 50 gånger! Både med den version som följde med min 40D och nu med den uppdaterade versionen av DPP som jag installerade i förrgår. Och ja, Windows är uppdaterat med alla uppdaterwingar som finns tillgängliga, kör Windows Update regelbundet, flera gånger i veckan trots att det ju egentligen inte behövs eftersom det ju är andra tisdagen i månaden som är s.k. patchtuesday. Jag tänker bara navända Photoshop CS3 i fortsättningen, skiter helt i DPP! Jag kan också tillägga att inga andra program krånglar, BARA DPP!
 
ANNONS