Annons

Canon EF 100-400mm VS Canon EF 400mm. Bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

nirtacnna

Aktiv medlem
Jo, är det så stor skillnad mellan dem två?
Om man t.ex. tänker på skärpan och sånt.
Tänkte först på att köpa 400mm men så såg ja ett sånt från 100mm och tänkte att det kanske är rätt så smart att ha ett sånt istället?
Då slipper man dessutom att byta objektiv lika ofta.

/AN
 
Hej
Sök lite är, finns många o bra trådar.

Kort uttryckt är zoomen det enda som 100-400L IS tillför, i allt annat är den fasta överlägsen eller mycket överlägsen.

Vikt, bildkvalite o täthet tex.
 
Hej
Japp, ibland.
Men för mig e zoomen avgörande då jag fotar mycket på resor från fordon / båtar osv.

Så man måste veta vad man kommer att använda prylarna till.

Roine
 
Stod inför samma val och köpte ett 100-400 visst skjuter man mycket på 400 men även en hel del på kortare avstånd och jag tycker det är bra att kunna köra på 100 när man vill det. Tycker det blir hyffsat på 400'a också...
 
Tänk på att den fasta 400:an har väldigt dåligt närgräns. Ligger på 3,5 meter om jag inte minns fel.
 
Mina erfarenheter stämmer helt med Roines och Björns. Helt klart har jag tagit en majoritet av bilderna med min zoom på 400 mm, men resterande bilder skulle jag inte öht ha kunnat ta med ett fast 400. Och då spelar det inte så stor roll att den gluggen förmodligen är lite skarpare.

Skillnaden i vikt och storlek är försumbar.
 
Jag har båda och kan hålla med,det fasta 400 har en grym skärpa och lämpar sig för naturfoto i strörtsa allmänhet. Zoomen är ovärderlig vid resor. Närgränsen på den fasta är 3,5m jämfört med zoomen som har 1,8 m.

Blända ner zoomen till 7,1 el 8 så får du fina skarpa bilder även på 400 mm!

Om jag stod i valet och kvalet mellan dessa skulle jag välja zoomen...
 
rullgrus skrev:
I mitt tycke är 100-400 för stor och tung för längre resor...
Enligt Canons produktkatalog är zoomen mindre (189 mm lång jämfört med 256 mm) men väger 130 g mer (1380 g jämfört med 1250 g). Så om de fysiska dimensionerna var avgörande (för t ex en resa) skulle jag definitivt välja zoomen.
 
ANNONS