Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 300/2,8 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

StudioG

Aktiv medlem
Hejsan !!

Vad rekomenderar ni för filter till detta objektiv ?? Och hur stor skillnad är det att plåta med filter och utan. Ja menar då på bildkvaliten !! Ja fick ju mitt objektiv nyligen men glömde beställä med ett filter.

De flesta kör utan filter. En del gillar polarisationsfilter för mindre reflexer i vatten och annat och mera mättade färger, med grönska som bästa exemplet.

/Pontus

Har haft mitt ganska länge nu men aldrig använt filter. De flesta filtereffekter som eftersträvas kan nog PS fixa.

Jerry

Bästa rekommendationen är nog "Inget filter". Jag har köpt polarisationsfiltret (insticksfilter) men i princip aldrig använt det. Något filter för fronten av detta objektiv är nog bara att glömma, finns dom så vågar jag inte ens tänka på priset. :).

"Frontlinsen" är tänkt att vara ett slags filter och ett skydd för första linsen. Även om den inte är direkt billig att byta blir det nog inte dyrare än vad ett UVfilter skulle kosta.
Dessutom måste filter med den diametern vara ganska tjocka om de inte ska spricka så lätt.

Lite OT men när man nu ändå har en specifik tråd om detta objektiv......

Personligen tycker jag att objektivet är det bästa Canon presterat och enda objektivet som ständigt överraskar mig med sitt goda resultat.
Använder det alltmer och det ger verkligen rättvisa åt en FF sensor.
Perfekt skärpdjupskontroll och smakfull bokeh när det gäller porträtt etc.
Hur bra som helst att köra handhållet.

Skrev ut denna bild....

http://www.jerrygladh.se/galleribilder/nelly2_stor.jpg

.... i 70x100, i princip obehandlad, häromdan och resultatet är enastående.

Enda nackdelen, som jag ser det, är det helidiotiska utformandet av knapparna för AF/MF och IS, som vid minsta beröring ändras och ständigt måste kontrolleras.

Jerry

GinFlyer skrev:
Inte ens UV som skydd?

Nej inte UV som skydd. Tror inte det finns något filter att sätta på fronten av objektivet.
Och det yttersta glaset i objektivet är ett s.k. "protective glass" som är till för att skydda de dyra glasen innanför.

Hejsan !!

Tackar för alla svar.. Att det andvänds insticksfilter och inte filter längst fram det visste jag redan :) Men enligt alla som har svarat här så verkar det vara onödigt att köpat någe typ av filter. Ska plåta EM Dragracing på Finska Alastarobanan i helgen. Längtar dit som bara den !!

Jerry Gladh skrev:
Lite OT men när man nu ändå har en specifik tråd om detta objektiv......

Personligen tycker jag att objektivet är det bästa Canon presterat och enda objektivet som ständigt överraskar mig med sitt goda resultat.
Använder det alltmer och det ger verkligen rättvisa åt en FF sensor.
Perfekt skärpdjupskontroll och smakfull bokeh när det gäller porträtt etc.
Hur bra som helst att köra handhållet.

Skrev ut denna bild....

http://www.jerrygladh.se/galleribilder/nelly2_stor.jpg

.... i 70x100, i princip obehandlad, häromdan och resultatet är enastående.

Enda nackdelen, som jag ser det, är det helidiotiska utformandet av knapparna för AF/MF och IS, som vid minsta beröring ändras och ständigt måste kontrolleras.

Jerry

Fin bild!

Håller med om att detta objektiv har något speciellt "det" som gör att man känner igen bilder tagna med det, liksom 135/2 också ger en speciell look. 300/2.8 är nog det objektiv vars bilder behöver minst efterbearbetning för att bli perfekta.

Jag har satt en bit klar självhäftande plast över några av knapparna, med en liten olimmad flik så man kan lyfta plasten om man vill ändra någon inställning. Har samma lösning på i stort sett alla objektiv, om inte annat så finns det en MF/AF knapp som behöver skyddas.

När ni ändå är inne på detta objektiv !!
Ngn som känner till ngn som har ett sånt här till salu ? Lagt in många annonser hit & dit utan respons, men jag förstår ; det är ett underbart objektiv..

Men hör gärna av er om ni får nys om det ..

MVH / Magnus

De brukar försvinna snabbt så du får skynda dig

Om den är i hyfsat skick så är priset mycket bra. Billigare än det brukar vara. Där ingår lite extra grejor också

ANNONS
Götaplatsens Foto