Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon EF 300/2,8 L IS USM
- Trådstartare StudioG
- Start datum
Jerry Gladh
Avslutat medlemskap
Har haft mitt ganska länge nu men aldrig använt filter. De flesta filtereffekter som eftersträvas kan nog PS fixa.
Jerry
Jerry
Anders Östberg
Guest
Bästa rekommendationen är nog "Inget filter". Jag har köpt polarisationsfiltret (insticksfilter) men i princip aldrig använt det. Något filter för fronten av detta objektiv är nog bara att glömma, finns dom så vågar jag inte ens tänka på priset.
.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Jag använder aldrig filter.
Jerry Gladh
Avslutat medlemskap
GinFlyer skrev:
Inte ens UV som skydd?
Finns inte mycket att skydda då frontlinsen sitter i botten på en papperskorg....
Skämt åsido....tror inte någon använder filter för frontlinsen. Resten är insticksfilter.
Jerry
Jerry Gladh
Avslutat medlemskap
Lite OT men när man nu ändå har en specifik tråd om detta objektiv......
Personligen tycker jag att objektivet är det bästa Canon presterat och enda objektivet som ständigt överraskar mig med sitt goda resultat.
Använder det alltmer och det ger verkligen rättvisa åt en FF sensor.
Perfekt skärpdjupskontroll och smakfull bokeh när det gäller porträtt etc.
Hur bra som helst att köra handhållet.
Skrev ut denna bild....
http://www.jerrygladh.se/galleribilder/nelly2_stor.jpg
.... i 70x100, i princip obehandlad, häromdan och resultatet är enastående.
Enda nackdelen, som jag ser det, är det helidiotiska utformandet av knapparna för AF/MF och IS, som vid minsta beröring ändras och ständigt måste kontrolleras.
Jerry
Personligen tycker jag att objektivet är det bästa Canon presterat och enda objektivet som ständigt överraskar mig med sitt goda resultat.
Skrev ut denna bild....
Enda nackdelen, som jag ser det, är det helidiotiska utformandet av knapparna för AF/MF och IS, som vid minsta beröring ändras och ständigt måste kontrolleras.
Jerry
Lars Johnsson
Aktiv medlem
GinFlyer skrev:
Inte ens UV som skydd?
Nej inte UV som skydd. Tror inte det finns något filter att sätta på fronten av objektivet.
Och det yttersta glaset i objektivet är ett s.k. "protective glass" som är till för att skydda de dyra glasen innanför.
StudioG
Aktiv medlem
Hejsan !!
Tackar för alla svar.. Att det andvänds insticksfilter och inte filter längst fram det visste jag redan
Men enligt alla som har svarat här så verkar det vara onödigt att köpat någe typ av filter. Ska plåta EM Dragracing på Finska Alastarobanan i helgen. Längtar dit som bara den !!
Tackar för alla svar.. Att det andvänds insticksfilter och inte filter längst fram det visste jag redan
Anders Östberg
Guest
Jerry Gladh skrev:
Lite OT men när man nu ändå har en specifik tråd om detta objektiv......
Skrev ut denna bild....
Jerry
Fin bild!
Håller med om att detta objektiv har något speciellt "det" som gör att man känner igen bilder tagna med det, liksom 135/2 också ger en speciell look. 300/2.8 är nog det objektiv vars bilder behöver minst efterbearbetning för att bli perfekta.
Jag har satt en bit klar självhäftande plast över några av knapparna, med en liten olimmad flik så man kan lyfta plasten om man vill ändra någon inställning. Har samma lösning på i stort sett alla objektiv, om inte annat så finns det en MF/AF knapp som behöver skyddas.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Lars Johnsson
Aktiv medlem
De brukar försvinna snabbt så du får skynda dig
Om den är i hyfsat skick så är priset mycket bra. Billigare än det brukar vara. Där ingår lite extra grejor också
Om den är i hyfsat skick så är priset mycket bra. Billigare än det brukar vara. Där ingår lite extra grejor också