Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon EF 50/1,2L USM - Canon EF 135/2,0 L USM
- Trådstartare StudioG
- Start datum
afe
Aktiv medlem
135:an är en underbar glugg, snabb och exakt.
50:an har jag bara testat på mässor, men även den verkar helt ok tycker jag. Att den har svårt med fokus känner jag inte igen, däremot har man ju inget skärpedjup alls på f/1,2
Den kanske inte är knivskarp i hörnen på full öppning, men nerbländad till säg 1,8 tror jag det inte finns mycket att klaga på.
50/1,4 är förstås ett mycket billigare alternativ, men den håller inte alls samma klass byggmässigt och hastighetsmässigt tycker jag.
50:an har jag bara testat på mässor, men även den verkar helt ok tycker jag. Att den har svårt med fokus känner jag inte igen, däremot har man ju inget skärpedjup alls på f/1,2
50/1,4 är förstås ett mycket billigare alternativ, men den håller inte alls samma klass byggmässigt och hastighetsmässigt tycker jag.
fredriklindstrom
Aktiv medlem
Jag har bara 50 1.2, och jag gillar den, 1.2 med 5D ger ju nastan ingen skarpedjup alls, mycket roligt att experimentera med. Skarp pa 1.2 tycker jag, men bast mellan 1.4 och 2.8 tror jag.
Gillar det helt klart, och kan rekommendera det varmt.
Gillar det helt klart, och kan rekommendera det varmt.
fredriklindstrom
Aktiv medlem
Det vill jag inte pasta. Men 1.4 ar riktgit skarp ocksa, och helt klart battre varde for pengarna.
Varfor vill du salja ditt 70 - 200?? Vilket ar det 4IS eller 2.8IS?
Palletheking
Aktiv medlem
Jag har själv en 135 2,0 och det är en otroligt skarp och snabb glugg. Med en 1,4X extender så focuserar den lika snabbt som min 70-200 4,0 IS USM, vilken annars är en snabbfocuserad glugg. jag bofpgar en bild tagen med 135 plus Canons 1,4X extender. Full öppning och iso 1600 50% crop. Bilden är visserligen uppskärpt och körd i neat image. Jag tycker att den rent skärpemässigt är väldigt bra ändå.
Bilagor
StudioG
Aktiv medlem
fredriklindstrom skrev:
Det vill jag inte pasta. Men 1.4 ar riktgit skarp ocksa, och helt klart battre varde for pengarna.
Det är 2.8 IS ...
Tror du man märker stor skillnad mellan 1,4 och 1,4 då ??
StudioG
Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Jag har själv en 135 2,0 och det är en otroligt skarp och snabb glugg. Med en 1,4X extender så focuserar den lika snabbt som min 70-200 4,0 IS USM, vilken annars är en snabbfocuserad glugg. jag bofpgar en bild tagen med 135 plus Canons 1,4X extender. Full öppning och iso 1600 50% crop. Bilden är visserligen uppskärpt och körd i neat image. Jag tycker att den rent skärpemässigt är väldigt bra ändå.
Ja du .. Den bilden finns det inget att klaga på ..
Palletheking
Aktiv medlem
50 1,4 är en riktigt bra glugg men känd för att vara känslig i fronten. Den har micromotor USM istället för den tåligare ringformade varianten. Stötar mot fronten får af att balla ur. I det avseendet lär 50 1,2 vara bättre.StudioG skrev:
Det är 2.8 IS ...
Tror du man märker stor skillnad mellan 1,4 och 1,4 då ??
Palletheking
Aktiv medlem
en väldigt bra grej med just Canons 135 2,0 är att det är sällan/aldrig man hör talas om dåliga exemplar. Gluggen verkar vara väldigt jämn i produktionen.StudioG skrev:
Ja du .. Den bilden finns det inget att klaga på ..
StudioG
Aktiv medlem
paul innergård skrev:
50 1,4 är en riktigt bra glugg men känd för att vara känslig i fronten. Den har micromotor USM istället för den tåligare ringformade varianten. Stötar mot fronten får af att balla ur. I det avseendet lär 50 1,2 vara bättre. [/QUOTE
Tror du man märker någon skillnad på bilderna då ..
Fotar ju en del i Studion också .. Kör me en MkIII
och 2 st FX 400 ...
Palletheking
Aktiv medlem
StudioG skrev:
Nej det tror jag inte och som studiobjektiv borde den vara perfekt då man inte utsätter den för några särskilda påfrestningar. När Canon kommer med en 50 1,4 och ringformad motor så slår jag till direkt. Har tyvärr läst rätt många historier om gluggens känslighet.paul innergård skrev:
50 1,4 är en riktigt bra glugg men känd för att vara känslig i fronten. Den har micromotor USM istället för den tåligare ringformade varianten. Stötar mot fronten får af att balla ur. I det avseendet lär 50 1,2 vara bättre. [/QUOTE
Tror du man märker någon skillnad på bilderna då ..
Fotar ju en del i Studion också .. Kör me en MkIII
och 2 st FX 400 ...
StudioG
Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Nej det tror jag inte och som studiobjektiv borde den vara perfekt då man inte utsätter den för några särskilda påfrestningar. När Canon kommer med en 50 1,4 och ringformad motor så slår jag till direkt. Har tyvärr läst rätt många historier om gluggens känslighet.
Då kanske det inte är någon ide att byta 50mm
objektivet ..
paco
Aktiv medlem
50/1,2 kräver lite merjobb för att funka bra. Efter att jag slutade använda mittenpunkten för AF, så har den fokuserat exakt. Det beror tydligen på konstruktionen av optiken och det hjälper inte att justera den på verkstad. För mig var det lite extra jobbigt i början eftersom jag också hade slarvat vid byte av mattskiva, som satt lite snett. Inget ville vara skarpt och jag vara nära att skicka tillbaka optiken. Allt är relativt, jag har betydligt mer omständiga kameror.
afe
Aktiv medlem
135/2L på full öppning: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=576420&target= på 5D.
Inte mycket skärpedjup, men det är skarpt där det ska vara skarpt
Inte mycket skärpedjup, men det är skarpt där det ska vara skarpt
afe
Aktiv medlem
paco skrev:
50/1,2 kräver lite merjobb för att funka bra. Efter att jag slutade använda mittenpunkten för AF, så har den fokuserat exakt. Det beror tydligen på konstruktionen av optiken och det hjälper inte att justera den på verkstad. För mig var det lite extra jobbigt i början eftersom jag också hade slarvat vid byte av mattskiva, som satt lite snett. Inget ville vara skarpt och jag vara nära att skicka tillbaka optiken. Allt är relativt, jag har betydligt mer omständiga kameror.
Justja - den kan visst inte fokusera rätt med AF i vissa lägen. Lite märkligt, men går som sagt säkert att lära sig jobba runt.
Jon Jakobsson
Aktiv medlem
135 2,0 är super.
Använder den vid konserter.
2,0 Iso 1600
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=960327&target=_blank
Använder den vid konserter.
2,0 Iso 1600
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=960327&target=_blank
Palletheking
Aktiv medlem
När utrymmena finns så är 135.an porträttkungen. Jag hade tidigare en 85 1,2 Mark II och visst var den bra. Men den var jobbig att focusera rätt med pga att den var långsam och motiven hann flytta på sig. 135:an är blixtsnabb. Tycker också att 135 2,0 är skarpare på 2,0 än vad 85 1,2 är på 1,2.AFE skrev:
135/2L på full öppning: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=576420&target= på 5D.
Inte mycket skärpedjup, men det är skarpt där det ska vara skarpt![]()