Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eller Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den som ligger bäst i handen! Båda modeller kommer bli uppdaterade till 450D resp D60 inom en snar framtid (så du kan få en något modernare kamera alternativt en något billigare om du köper de 'gamla husen' efter de nya släpts)

Köp till ett ordentligt objektiv så blir du garanterat nöjd oavsett vad du väljer! Lycka till!
 
400D och D40 är utgående modeller...

Både Canon och Nikon har nya modeller på gång. Canon med sin nya 450D och Nikon med sin D60.

Priset kommer att sjunka på de modeller du har listat och på sikt (framåt sommaren..?) kommer de att försvinna från marknaden.

Alla kameror tar bra bilder och är lämpliga för hobby-foto.

Själv skulle jag nog titta mer på vilka objektiv som Canon respektive Nikon har i sitt sortiment om jag skulle välja mellan de två stora tillverkarna på marknaden. Objektiven skulle i mitt fall få avgöra valet...
 
Förutom det folk redan sagt om handhavande och hur den ligger i handen så se vad dina vänner har för eventuell utrustning. Det är aldrig fel att kunna låna objektiv och prylar ur samma system av varandra.
 
mellan 400d och d40 så helt klart d40 pga bättre objektiv samt smart auto-iso.

Med 450d får du canons nya kitobjektiv som är mycket bättre så då blir det bara en fråga om tycke och smak.
 
Re: 400D och D40 är utgående modeller...

Ronnie Sidwall skrev:
Både Canon och Nikon har nya modeller på gång. Canon med sin nya 450D och Nikon med sin D60.

Priset kommer att sjunka på de modeller du har listat och på sikt (framåt sommaren..?) kommer de att försvinna från marknaden.

Alla kameror tar bra bilder och är lämpliga för hobby-foto.

Själv skulle jag nog titta mer på vilka objektiv som Canon respektive Nikon har i sitt sortiment om jag skulle välja mellan de två stora tillverkarna på marknaden. Objektiven skulle i mitt fall få avgöra valet...
Jag har iof svårt att tänka mig att de kommer sälja D40 billigare än 4000 som den kostar idag. Däremot kanske D40x bli lite billigare.
 
Ja, du har definitivt fått det bästa svaret du kan få. Ut och kläm på de olika kamerorna och se vilken du gillar bäst. Båda är likvärdiga i kvalitet och storlek. Har du någon bekant som redan har en Nikon/Canon kanske det är det bästa valet så ni kan låna varandras objektiv, blixtar med mera annars är det mest en smaksak.

Jonas
 
D40,D40X eller 400d är nog likvärdiga bara du är medveten om att D40/D40X saknar autofocusmotor.
Vilket gör att du saknar autofocus med många objektiv.
Är det så att du vet med dig att kitobjektivet är det enda du kommer att behöva så är det ju lugnt, annars ta 400D eller överväg en annan Nikonmodell.

Micke.
 
jonasandersson skrev:
Har du någon bekant som redan har en Nikon/Canon kanske det är det bästa valet så ni kan låna varandras objektiv, blixtar med mera annars är det mest en smaksak.
Jonas
Eller så gör du tvärtemot dina bekanta så får du ha dina grejor ifred. Är det bara jag som ogillar att låna ut mina teknikprylar :)
 
Aton_ skrev:
Eller så gör du tvärtemot dina bekanta så får du ha dina grejor ifred. Är det bara jag som ogillar att låna ut mina teknikprylar :)

He He!

Där är vi nog lika, jag gillar inte att någon annan är och kladdar på mina grejor.

Micke.
 
Re: 400D och D40 är utgående modeller...

Tror faktiskt det är fel. Nikon D60 ersätter D40X, som utgår, medan vanliga D40 kommer finnas kvar.

Per
 
ANNONS