Annons

Canon EOS 300D och ett nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Sommer

Aktiv medlem
Har gått i köpetankar nu ett tag på ett nytt objektiv till min Canon EOS 300D. Då jag är lite dålig på vad som finns på marknaden så tänkte jag höra om någon har ett tips om ett som är mycket bättre än det 18-55mm man fick med på köpet. Jag fotar allt från småkryp till stora byggnader. Liveband till lugna poträttbilder. Har klarat mig bra på det jag har nu. Men man kan ju alltid få bättre.

Ett som tidningar tipsar om nu är Tamron SP AF28-75 F/2.8 XR di, som har fått toppenbetyg överallt. Kostar ca 5000 kr och det är väl runt det priset jag kan tänka mig att lägga ut.

Några tips på andra objektiv som verkligen gör skillnad från det man har nu?

öpte ett sådant och har det på förjämnan. Högre impfaktor än det bifogade i kittet....Har inte funderat så mycket över bildkvalitén jämfört med andra objektiv. Dock är jag inte missnöjd ännu...

Kan bara hålla med, Tamron 28-75 är grejjen man skall ha.
Behöver du kortare brännvidder så kan du ju köra med Kit-linsen.
Skall du sedan ha ett objektiv med längre brännvidder så har ju Tamron ett 28-300 som tydligen skall vara riktigt bra. Populärt som "semesterobjektiv", folk som bara vill ha med ett objektiv när de reser....

Jag har beställt en Tamron 17-35/2.8-4 Di som "normalzoom" motsv. 27-56mm.
Kommer lägga ut testbilder från det objektivet oxå, så fort jag får möjligheten.

Testbilder finns annars här .

DaMoose skrev:
Skall du sedan ha ett objektiv med längre brännvidder så har ju Tamron ett 28-300 som tydligen skall vara riktigt bra. Populärt som "semesterobjektiv", folk som bara vill ha med ett objektiv när de reser....

Det objektiv skulle jag bestämt avråda ifrån..inte bra över 50mm och då bara bra vid f/8 och mycket ljussvag.

Blev rätt hårt kritiserad i FOTO nr12/2002.

sagan skrev:
Det objektiv skulle jag bestämt avråda ifrån..inte bra över 50mm och då bara bra vid f/8 och mycket ljussvag.

Blev rätt hårt kritiserad i FOTO nr12/2002.

Blev inte detta objektiv utsett till årets objektiv 2002-2003? Jag hade faktiskt haft mina funderingar på ett sådant ett tag.

Men då vet man ju det iaf....

DaMoose skrev:
Blev inte detta objektiv utsett till årets objektiv 2002-2003? Jag hade faktiskt haft mina funderingar på ett sådant ett tag.

Jo..men knappast för de optiska kvaliterna.

Rätt otroligt faktiskt..

"Årets optik 2002-2003 enligt TIPA"

De hade kanske inte så många objektiv att välja mellan....

Tänker tillbaka på bilmarknaden där alla bilar är bäst i sin klas, vilket inte är så konstigt för alla tillverkare vill vara ensama i sin klass.. ;-)

Canon Ef 20/2,8 Usm

Är det någon som har erfarenhet av Canon Ef 20/2,8 Usm.
Har en canon 10D, och vill gärna ha en vidvinkel.
MVH Raymond

ANNONS
Götaplatsens Foto