Annons

Canon EOS 350D Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Bobhund

Aktiv medlem
Canon EOS 350D tar ju RAW men kan man öppna kamerans RAW-Bilder i Adobe Photoshop CS eller krävs CS2?

PS! Vilken Camera Raw plugin jag då? 2.4 eller

Christer1 skrev:
Varför inte använda Rawshootern som är mycket bättre och snabbare än CS. RS konverterar efter editeringen i batch till Tiff16 eller JPG8 och sedan kan du fila på bilderna i CS om det behövs.
Den är gratis i Essentialsversionen:

http://www.pixmantec.com/products/rawshooter_essentials.html

/

Varför inte prova Rawshooter som kan öppna dina raw filer.

Att Rawshooter skulle var bättre och snabbare än CS är ett uttalande som får stå för dig.
Jag och flera andra har en annan uppfattning efter att jmf.

Mikael

Kom med bevis, exekvera 50 bilder, ställ in vitbalans och ett antal andra faktorer.
När man har kört 50 bilder i RS och lämnat dom till batch sitter man fortfarande och petar i bild efter bild i CS och har kanske hunnit med 5-6 st när RS är klart.

Christer1 skrev:
Kom med bevis, exekvera 50 bilder, ställ in vitbalans och ett antal andra faktorer.
När man har kört 50 bilder i RS och lämnat dom till batch sitter man fortfarande och petar i bild efter bild i CS och har kanske hunnit med 5-6 st när RS är klart.

hellre 6 bra uppräknade bilder än 50 dåliga. eller?
Mikael

Christer1 skrev:

Snabbt eller bra ?

Både och. Det tar en 4-500 bilder och ordentlig läsning av manualen att lära sig alla finesser som finns och använda dom på rätt sätt. Speciellt den grafiska kontrollen och justeringen av kapade pixlar i högdagrar och skuggor tog ett tag att lära sig använda med måtta. Sedan finns det ju en massa fler funktioner som inte finns i CS t.ex. bildskärpning och brusreducering.

Essentials är gratisversionen och kommer så att förbli men mycket snart kommer nu RawShooter premium 2005 som blir betalversionen som i första hand är avsedd för professionella användare och den kommer att innehålla många av dom önskemål som framförts i Rawshooter-forumet. Det är viktigt att vid jämförelser använda sista versionen 1.1.3. Vi som är registrerade användare får bl.a. detta news letter.

http://www.pixmantec.com/newsletter/may/newsletter_may2005.htm
/

Christer1 skrev:

Varför peta med bild efter bild? Finns utmärkta funktioner för batchning i Camera Raw. Om du ine har hittat dem kan du läsa ett kompendium om detta på min hemsida, www.profiler.nu/kursdok.html

MVH/Stefan

Christer1 skrev:
Sedan finns det ju en massa fler funktioner som inte finns i CS t.ex. bildskärpning och brusreducering.

Ja, du valde just två exempel som finns i Camera Raw. Dessutom går skärpningen att stänga av helt och hållet i Camera Raw, vilket jag ibland vill göra. Jag tycker att hur jag än ställer in skärpningen i Rawshooter så verkar det finnas en skärpning.

MVH/Stefan

Bilagor

• skarpa.jpg
    skarpa.jpg
    12.4 KB · Visningar: 439
Stefan,

Man måste ta bort skärpningsbocken i batchfliken och så får man inte ha definierat skärpa (och ev.brusborttagning) vid dom olika ISO-värdena i din kamerans processing parameters. Dom läggs till automatiskt vid batchningen.
Gå längst upp till vänster och välj "Processing Parameters" så kan du kolla och justera dom.

Christer
PS Det är väl bara titta på skärpan som man kan ställa in i CS. Den går väl aldrig med i konverteringen DS

Man skall aldrig säga aldrig.
Tog därför en rawbild från 1dsmk2 och provade.Gick igenom inställningarna.
Rawshooter har blivit bättre, men har fortfarande ( i mitt tycke) inte samma fina uppräkning som exv Photoshop.
Detta kan ses i bla skuggor och även i vissa andra strukturer.
Att Rawshooter är idag mycket bra program råder det inget tvivel om. Att det är gratis ,än så länge är bara en fördel för alla som kör pc.

Mikael

Christer1 skrev:
Stefan,

Man måste ta bort skärpningsbocken i batchfliken och så får man inte ha definierat skärpa (och ev.brusborttagning) vid dom olika ISO-värdena i din kamerans processing parameters. Dom läggs till automatiskt vid batchningen.

Men om du tittar på bilderna är de ändå skärpta. Kan misstänka att de har inspirerats av Imacon, vars skannerprogram kräver att man ställer in skärpningen på -120 för att det inte ska skärpa bilderna.

Enligt den info som jag sett flyta omkring på nätet ska man ställa in på -50 för att inte få skärpning på bilderna. Men jag får ändå skärpning på bilderna.

MVH/Stefan

Jag ser mer på det praktiska än det rent tekniskt perfekta.
Det är ju en mängd fördelar att fota i RAW och nu har det praktiska kommit så långt att det är helt accceptabelt att använda RAW utan att behöva sitta och efterjobba timme efter timme.

Jag är övertygad om att Pixmantic-gänget kan fixa till den sista finslipningen av uppräkningen men dom har ju haft ofantligt mycket annat att rätta och anpassa till olika kameror m.m.

Jag som är gammal pensionerad datakille är förvånad över att dom på så kort tid har fått ordning på programmet till så många olika kameror. Betareleaser brukar ju få gå 1-2 år innan dom blir rumsrena.

Sedan är det extra trevligt att Skandinavien sticker upp mot USA i kampen om RAW-kunderna.
Så jag hejar på dom!

Christer1 skrev:

Det är ju en mängd fördelar att fota i RAW och nu har det praktiska kommit så långt att det är helt accceptabelt att använda RAW utan att behöva sitta och efterjobba timme efter timme.

Sedan är det extra trevligt att Skandinavien sticker upp mot USA i kampen om RAW-kunderna.
Så jag hejar på dom!

Där håller jag med dig helt, alltså om fördelarna i att fotografera i råformat. Sedan tror jag inte att man kan hitta någon acceptabel råkonverterar som inte har batchfunktioner, som gör det möjligt att slippa bearbetning bild för bild.

Beträffande Adobe vs Pixmantec vs PhaseOne är det väl mest roligt att vi får flera olika program att arbeta med.

RAW och 350D

Som nybliven ägare till en 350D så upptäckte jag att PS CS inte kan öppna den kamerans RWA filer. Har då tankat ner 2.4.

Har i och för sig RawShooter men är ibland lite "bekväm" av mig eftersom jag bara är en glad amatör. Tycker helt enkelt det är lite synd att jag först måste starta ett program för att sedan fortsätta i nästa.

ANNONS
Götaplatsens Foto