Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos RS/R5, är något av ryktet sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Sony A7R4 sattes till Us$3499 då den lanserades som i Sverige blev 45000kr.
Faktor: 12,86

Nya Tamron 70-180/2.8 kostade US$1200 vid lansering och hamnade på 17000kr i Sverige.
Faktor: 14,17
Bra riktlinje att ha.

/Stefan
 
Senast ändrad:

JensEkberg

Aktiv medlem
4500€ ≈ 47 300 SEK med dagens usla kronkurs
plus ytterligare 5% moms ≈ 49 665 ink moms
(antaget 20% moms i euro priset)
≈ 39 700 ex moms

Men blir säkert prislapparna 39 999 ex moms
och 49 999 ink moms

Att beakta för den som handlar ink moms är att Tyskland sänker sin moms från 19% till 16% from den förste juli som ett led i att stimulera handeln under Covid pandemin.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Rimligt. Häromkring ligger såväl Nikon, Leica som Panasonic. Fler pixlar, likt Sony A7R IV, kan uppfattas som jobbigt många av en hel del kunder.
Men en sak med de kameror som har riktigt många pixlar som Sony A7rIV och även Nikons och Sonys med 40 + Mp, är väl att de även går att använda i "APS-C"-läge. Man behöver ju inte alltid använda 40-60 Mp om man inte vill och med dessa kamerahus tycker jag en av de fina sakerna är att man får två kameror i en. I en parallell tidigare tråd har man nyss tagit upp de möjligheter MFT i exv. Oympus fall kan ge med långa telezoomar (som dock ännu inte finns). Det här finns och man kan med en Sony 200-600mm åtminstone komma upp i motsvarande 1,5 x 600mm och 900mm och det utan adapter om man aktiverar "cropläget". Med FF 60 Mp får man ju t.o.m. lite fler pixlar än 24 Mp i detta läge. Det motsvarar väl ungefär det antal pixlar man får med Fujis X-T3 om jag inte är felinformerad. Jag tycker det är en jättebra bonus och en sak som även gjort mig inresserad av en rIV.

Jag tycker också det är bra att denna Canonkamera och Sonys kommande A7sIII får betydligt högre antal pixlar än Sonys äldre A7s-modeller. Det gör dessa kameror betydligt mer användbara än de tidigare rätt nischade A7s-modellerna.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kan bara komma på en anledning till att fotografera i beskuret läge, och det är om man har ont om minne. Annars kan man lika gärna beskära vid efterbehandlingen.

(Snabbare serietagning, om det nu blir det, intresserar mig inte speciellt mycket).
 

Third eye

Aktiv medlem
Eller fota aps-c för trevliga objektiv. Adapterar Sigmas EF 18-35 på A7rIV för att jag gillar det och behöll det för ändamålet när jag sålde min 80D.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag kan bara komma på en anledning till att fotografera i beskuret läge, och det är om man har ont om minne. Annars kan man lika gärna beskära vid efterbehandlingen.

(Snabbare serietagning, om det nu blir det, intresserar mig inte speciellt mycket).
Visst går det men ger det samma känsla vid kompositionen? Jag tycker inte att det varit så då. De gånger jag själv gjort det och tyckt jag behövt det så vet jag att gjort det för att få bättre kontroll över kompositionen vid tagningstillfället. Man ser ju hur det blir då direkt i sökaren på en kamera med EVF. Det är en helt annan sak än med en kamera med optisk sökare.
 

PMD

Aktiv medlem
Tjavars, om man ska beskära efteråt har man ju rätt stor slarvmarginal med kompositionen.
 

Bengf

Aktiv medlem
Vet inte vad som är bäst, man hör ju olika erfarenheter, redan dom första 36 mp kamerorna så gjordes det vissa beskäringar, 40+ kamerorna fick lite mera pixlar kvar precis som Stenis skriver, i början med dom första digitala kompakt kamerorna man hade så var det roligt att beskära, mycket för att städa bort halva saker som kom med i bild, och man kunde få en bättre koncentration på huvudmotivet, det var lite smidigt med vissa program, Fast stone var lite trevligt om jag mins rätt.

Men 26mp i crop med A7R4 och fin EVF då kanske man kan låta kikaren ligga kvar och snabbt upptäcka det där som rör på sig i skogskanten, A7RIV borde nog ha flera Raw alternativ som konkurrenterna alltid har haft, testare skräpper som oftast över den möjligheten, och säger att förlusterna är små, 26mp ger väl lite mindre filer i och för sig också.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon har en helt ny generation sensorer som ger flera fördelar. Större dynamiskt omfång och lägre brus bland annat. Mindre värmeproblem är tydligen en annan fördel.

idag finns den nya sensorgenerationen i C300 Mark III, 1D X Mark III, 90D och M6 Mark II.

canon verkar också skaffat en eb riktigt bra processor som drar lite ström men ändå kan processa otroligt mycket data.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det går dock inget vidare för 1dxmkiii hos dxomark. 13.4 i dynamiskt omfång och även sämre än konkurrenterna gällande lowlight. 83 poäng totalt för sensorn. Den övertrumfas till och med av föregångaren 1dxmkii som har bättre mätvärden. Nu vet vi ju att deras värden blir missvisande i många fall men nog borde det sett bättre ut? Fler pixlar i r5 ska väl kunna hjälpa upp dynamiska omfånget möjligen. M och M med flera spekulerar kring dual gain tror jag det hette? Kan ju vara svaret på hur de ska få nya husen att glänsa sensormässigt? Personligen är detta inte så högprioriterat hos mig när så mycket annat ser fantastiskt ut på pappret. Vill Canon tvåla till Sony rejält så måste nog sensorn vara i paritet med deras bästa med dr runt 14-14.5 skulle jag tro.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det går dock inget vidare för 1dxmkiii hos dxomark. 13.4 i dynamiskt omfång och även sämre än konkurrenterna gällande lowlight. 83 poäng totalt för sensorn. Den övertrumfas till och med av föregångaren 1dxmkii som har bättre mätvärden. Nu vet vi ju att deras värden blir missvisande i många fall men nog borde det sett bättre ut? Fler pixlar i r5 ska väl kunna hjälpa upp dynamiska omfånget möjligen. M och M med flera spekulerar kring dual gain tror jag det hette? Kan ju vara svaret på hur de ska få nya husen att glänsa sensormässigt? Personligen är detta inte så högprioriterat hos mig när så mycket annat ser fantastiskt ut på pappret. Vill Canon tvåla till Sony rejält så måste nog sensorn vara i paritet med deras bästa med dr runt 14-14.5 skulle jag tro.
Är den fula färgbandningen kvar i 1D X III, 90D och M6 II som man annars kan se vid vissa nattfoton med EOS R, 1D X II med flera från samma generation? Jag har fått råfiler från EOS R som har varit riktigt tragiska att se och som t.ex. generationen tidigare aldrig skulle ha uppvisat i form av slumpmässiga färgband där man behövt nolla dessa mot svartfälten till vänster i råfilen. Tidskrävande och långt ifrån perfekt.

Om dessa fula färgband nu är borta i 1D X III är det en stor vinst eftersom man då verkligen kan lyfta skuggorna.

För övrigt fick jag högre DR när jag mätte 1D X III än 1D X II https://www.fotosidan.se/forum/threads/varför-skiljer-det-dynamiska-omfånget.170942/page-7

Jag mäter gärna igen och publicerar igen i länkad tråd. Ge mig en DNG från 1D X III ISO 100 och en CR2 från 1D X II ISO 100. Båda måste klippa högdagern.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Det kan svänga lite med DX0 i bland, fast det är bara spekulation från mig, Porträtt ( färgdjup )- ser ut att ge mera poäng i dag än tidigare, tusen mera i Low Light verkar inte ha samma betydelse i dag som förr. Finge 1DX 26 poäng i porträtt ( färgdjup )- så borde dom nästan vara nära 100, detta med höga DR vid bas-iso ser ut att ätas upp snabbt vid redan iso-200, Sony togs sig förbi den legendariska mästaren D810 genom att ligga med högre DR vid högre iso och inte enbart vid bas-iso, men nu tvistas det om vad som är bäst, Detaljer eller lite mindre Färgbrus.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Är den fula färgbandningen kvar i 1D X III, 90D och M6 II som man annars kan se vid vissa nattfoton med EOS R, 1D X II med flera från samma generation? Jag har fått råfiler från EOS R som har varit riktigt tragiska att se och som t.ex. generationen tidigare aldrig skulle ha uppvisat i form av slumpmässiga färgband där man behövt nolla dessa mot svartfälten till vänster i råfilen. Tidskrävande och långt ifrån perfekt.

Om dessa fula färgband nu är borta i 1D X III är det en stor vinst eftersom man då verkligen kan lyfta skuggorna.

För övrigt fick jag högre DR när jag mätte 1D X III än 1D X II https://www.fotosidan.se/forum/threads/varför-skiljer-det-dynamiska-omfånget.170942/page-7

Jag mäter gärna igen och publicerar igen i länkad tråd. Ge mig en DNG från 1D X III ISO 100 och en CR2 från 1D X II ISO 100. Båda måste klippa högdagern.
Dina mätningar brukar väl ligga hyfsat nära de från dxomark? I detta fallet slår det på ett helt steg. Känns lite konstigt med tanke på att Canon också hävdar att sensorn är ett steg bättre. Hoppas någon som har 1dxmkiii kan serva dig med nya råfiler.

Intressant det du skriver kring Eos R. Har inte pressat några nattbilder. Får prova vid tillfälle.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det kan svänga lite med DX0 i bland, fast det är bara spekulation från mig, Porträtt ( färgdjup )- ser ut att ge mera poäng i dag än tidigare, tusen mera i Low Light verkar inte ha samma betydelse i dag som förr. Finge 1DX 26 poäng i porträtt ( färgdjup )- så borde dom nästan vara nära 100, detta med höga DR vid bas-iso ser ut att ätas upp snabbt vid redan iso-200, Sony togs sig förbi den legendariska mästaren D810 genom att ligga med högre DR vid högre iso och inte enbart vid bas-iso, men nu tvistas det om vad som är bäst, Detaljer eller lite mindre Färgbrus.
Ja egentligen är det ju hur det fungerar i praktiken som är det viktiga men Dxomarks siffror kommer ändå att vägas in när sensorn bedöms på tuben. För mig är redan sensorn i R så bra att jag inte saknar något men vi har ju olika behov. Isolen brukade aldrig kunna få nog av dr vid basISO som exempel.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Dina mätningar brukar väl ligga hyfsat nära de från dxomark? I detta fallet slår det på ett helt steg. Känns lite konstigt med tanke på att Canon också hävdar att sensorn är ett steg bättre. Hoppas någon som har 1dxmkiii kan serva dig med nya råfiler.

Intressant det du skriver kring Eos R. Har inte pressat några nattbilder. Får prova vid tillfälle.
Mina mätningar brukar sammanfalla med DXoMarks.
Photonstophotos, som mäter annorlunda, visar att det finns en större skillnad mellan 1D X II och 1D X III.

Du kanske blir olycklig om du försöker pressa? När man väl ser det kan man inte sluta tänka på det ^^

En som kontaktat mig hade en EOS R med stort problem med dessa färgband https://community.usa.canon.com/t5/image/serverpage/image-id/22533iC59DE3BF08B4EB71/image-size/original

Tack vare A1ex från Magic Lantern gick det med en kodsnutt i Octave att normalisera färgbandningen. Färgbandningen syns nämligen även i det fält i råfilen som inte belyses vilket innebär att pixlarna ska vara svarta. Genom att dra ned färgen till samma nivå som de övriga svarta pixlarna kan man sänka färgbandningen i samma pixelrader som är drabbade över resten av bilden. Mycket jobb.

Greg från Magic Lantern har dock lyckats bättre men önskade inte dela med sig https://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=23296.msg219609#msg219609

Mer info angående denna typ av brus som ändrar sig mellan exponeringarna https://wiki.apertus.org/index.php/Pattern_Noise
 
ANNONS