Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
CANON FD 55 mm f/1,2
- Trådstartare Golferper
- Start datum
matnyttige
Aktiv medlem
På vilket sätt är du förvånad över resultatet? Har du provat att kontroller hur säkert du ställer in skärpan med hjälp av att fotografera tex en plan yta i 45 graders mot skärpeplanet? (Skärpedjupet på stora bländare under 2.0 är ju riktigt kort)Hej,
Har precis köpt ett och är förvånad över resultaten.
Golferper
Medlem
På vilket sätt är du förvånad över resultatet? Har du provat att kontroller hur säkert du ställer in skärpan med hjälp av att fotografera tex en plan yta i 45 graders mot skärpeplanet? (Skärpedjupet på stora bländare under 2.0 är ju riktigt kort)
Hej,
skärpan är inte problemet uan jag har mycket vinjettering, dålig kontrast och nästan som en disig slöja över bilden. Det avtar och from F5.6 är bilden kontrastrik och knivskarp och efter F11 börjar det bli skärpeförlust igen. Jag har testat en annan adapter med lite bättre resultat.
Jag har ett Zeiss Planar 50mm F1.4 också och det ger mycket bra resultat redan från F1.4, tom kanonresultat om man pratar porträtt.
Min teori är att det är något fel på Canon objektivet för så dåligt kan det helt enkelt inte vara!
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Nostalgi. Jag hade den gluggen runt 1980 i några månader (inte den asfäriska som ju är den bästa, utan den vanliga) och den knivskärpa det objektivet gav på min plus-x hade jag aldrig sett maken till. Så minns jag det i alla fall.
Golferper
Medlem
Nostalgi. Jag hade den gluggen runt 1980 i några månader (inte den asfäriska som ju är den bästa, utan den vanliga) och den knivskärpa det objektivet gav på min plus-x hade jag aldrig sett maken till. Så minns jag det i alla fall.
Håkan,
Jag tar din kommentar som indirekt support på att jag fått tag på ett dåligt objektiv. Nu hoppas nån skickar en bild tagen med F1.2 som visar att skärpan borde finnas där! Ska se om jag kan posta någon "dålig" bild till den här tråden för att visa vad jag menar.
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Håkan,
Jag tar din kommentar som indirekt support på att jag fått tag på ett dåligt objektiv. Nu hoppas nån skickar en bild tagen med F1.2 som visar att skärpan borde finnas där! Ska se om jag kan posta någon "dålig" bild till den här tråden för att visa vad jag menar.
gör inte det, för jag minns inte om det var på full öppning eller nedbländat, jag tror nog att det var det senare, men då var den verkligen superskarp. Tror inte nån av den tidens, eller för all del nutidens 1,2
Mr_H
Aktiv medlem
Jag använder FD-objektiv, men inte just detta. Till en kamera med film är de hur bra som helst. Jag kommer inte på något fast FD-objektiv som är dåligt. I alla fall nerbländat något steg.
Så först, är det linser i adaptern så kan de antagligen försämra en hel del.
En annan erfarenhet är när jag försökte använda ett av mina bästa objektiv (Tamron 90 mm f2.5 macro) på min Panasonic G1 (med adapter utan linser). Det fungerade inte alls i starkt solljus. Resultatet blev en väldig massa motljusreflexer som sänkte kontrasten helt. Jag misstänker att modern optik som ska arbeta mot en blank sensor och inte en matt film har annan antireflexbehandling. Du använder väl ett tillräckligt djupt motljusskydd?
En annan erfarenhet är när jag försökte använda ett av mina bästa objektiv (Tamron 90 mm f2.5 macro) på min Panasonic G1 (med adapter utan linser). Det fungerade inte alls i starkt solljus. Resultatet blev en väldig massa motljusreflexer som sänkte kontrasten helt. Jag misstänker att modern optik som ska arbeta mot en blank sensor och inte en matt film har annan antireflexbehandling. Du använder väl ett tillräckligt djupt motljusskydd?
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Jag använder FD-objektiv, men inte just detta. Till en kamera med film är de hur bra som helst. Jag kommer inte på något fast FD-objektiv som är dåligt. I alla fall nerbländat något steg.
jo, men bakre antireflexbehandling finns nog bara på de senaste konstruktionerna, typ fem år tillbaka, och det finns ju mängder med äldre Canon EF-optik konstruerade för analoga kameror som fungerar alldeles strålande på digitala kameror.
The_SuedeII
Aktiv medlem
Om du använder en adapter med anpassningsoptik (för oändlighetsfokus) är det inte speciellt konstigt att du får vinjettering. FD55F/1.2 är inget "speciellt" annars - men FD55F/1.2 asph och FD55F/1.2L är båda två långt bättre än Canons halvdassiga moderna 50F/1.2L.
FD55F/1.2 asph/L räknas som två av de bästa normalobjektiv som någonsin konstruerats, Leicas 30-50.000krs-varianter inräknade.
Att använda adapter tillsammans med de FD-objektiv som har ett fast bakersta linselement ("flytande" konstruktion) är alltid känsligt. Objektivet är byggt för att användas inom detta mycket snäva (+/- 0.05mm i fabriksjustering!) avstånd från sensor/film-ytan - ändrar man på detta avstånd har man ändrat på objektivets alla arbetsförutsättningar.
Men visst kan det vara fel på objektivet...! Objektiv med så här stora element blir väldigt känsliga för både repor/fogging och centreringsfel.
FD55F/1.2 asph/L räknas som två av de bästa normalobjektiv som någonsin konstruerats, Leicas 30-50.000krs-varianter inräknade.
Att använda adapter tillsammans med de FD-objektiv som har ett fast bakersta linselement ("flytande" konstruktion) är alltid känsligt. Objektivet är byggt för att användas inom detta mycket snäva (+/- 0.05mm i fabriksjustering!) avstånd från sensor/film-ytan - ändrar man på detta avstånd har man ändrat på objektivets alla arbetsförutsättningar.
Men visst kan det vara fel på objektivet...! Objektiv med så här stora element blir väldigt känsliga för både repor/fogging och centreringsfel.