Annons

Canon IP4500, Konstiga färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Lennart Sindahl

Avslutat medlemskap
Jag har en Canon skrivare IP4500 som ger "konstiga" färger. det blir väldigt rött grönt gult skarpt och "separerat" på nåt sätt. ser onaturligt ut. När jag kolar bilderna i min Nikon 300D ser dom bra ut och lika i två olika dtorer.

jag har kört rengringsprogrammet flera gånger på skrivaren utan att det blir bättre. Vad göra?????????????
Behöver man kalibrera skrivaren på nåt sätt???

Skriver du på originalpapper? Kan bli väldigt olika beroende på material i de där skrivarna sägs det. Jag har provat två sorter och Canon-original funkar bäst...

Var noga med att stänga av färghanteringen i skrivaren. Låt photoshop sköta den delen, eller annat liknande program. Se också till att du har en kalibrerad skärm. Och sist men inte minst, tänk på i vilket ljus du betraktar den utskrivna bilden. Glödlampsljus är INTE bra t.ex. Du ska ha samma färgtemperatur på betraktiningsljuset som på skärmen om man skall vara noga.

mvh
cf

tusen variabler

Hej Lennart!

Det där med att få rätt färger vid utskrift är en "vetenskap".

Jag kan tyvärr inte förklara det. En liten bit på vägen mot skapliga utskrifter har jag dock kommit, bl.a. med tips i forum på fotosidan.se.

Det handlar i vart fall bl.a. om bildbehandlingsprogrammet skall få styra färgerna vid utskriften eller om skrivaren skall få göra det, vilken färgrymnd du använder dig av, om skärmen är rätt kalibrerad, vilken "skrivarprofil" (eller vad det nu heter) du använd i relation till det papper du använder, och vilka inställningar du i övrigt gör.

Här har branchen verkligen lyckats röra till det något alldeles otroligt och Du är garanterat inte ensam om dessa problem.

Leta lite på fotosidans forum ("pixma and skrivarprofil" eller nåt i den stilen) så får Du säkert lite uppslag och tips på en lösning.

Lycka till att hitta nålen i höstacken (dvs får rätt färger vid utskrift) utan att behöva investera i kalibreringsutrustning som kostar fem gånger vad skrivaren kostade.

/Svante

kan bero på pappersinställningen också, jag råkade ställa in propapper fast det bara var vanligt glättat plus papper, och vips blev det helkonstigt.

kan bero på pappersinställningen också, jag råkade ställa in propapper fast det bara var vanligt glättat plus papper, och vips blev det helkonstigt.

Tack för alla tips! Jo jag har kollat runt lite här och iner att detta är lite djungel. Blir väl till att stegvis testa sig fram.Börjar med att kolla om det är datorn eller skrivarn som "styr".

Hitills har jag bäst resultat på vanligt "kontorsA4" vad det nu betyder?

Jag har denna skrivare och den fungerar utmärkt.
Har du gått igenom manualen?
Det gäller att rätt kvalitet och papper är inställt.

Jag skriver ofta ut från "Easy photoprint exe"

Mvh J O

Fel patronläge

Jag har en Canon skrivare IP4500 som ger "konstiga" färger. det blir väldigt rött grönt gult skarpt och "separerat" på nåt sätt. ser onaturligt ut. När jag kolar bilderna i min Nikon 300D ser dom bra ut och lika i två olika dtorer.

jag har kört rengringsprogrammet flera gånger på skrivaren utan att det blir bättre. Vad göra?????????????
Behöver man kalibrera skrivaren på nåt sätt???

Det är inte så enkelt som att du satt in patronerna på fel ställe? Kolla upp det?

ANNONS
Götaplatsens Foto