Annons

Canon och autofokusergonomi

Produkter
(logga in för att koppla)

gors

Aktiv medlem
Undrar om någon canon-räv kan hjälpa mig att reda ut vilka möjligheter det finns på Canons kameror att:

1) Använda AF-lås på en annan knapp än avtryckaren. (Kanske genom omprogrammering i custommeny eller liknande?)

2) Lägga aktivering av AF på en annan knapp än avtryckaren. (En del modeller har ju en knapp för att centrera AF-punkten. Kan den kanske programmeras om till att aktivera AF? Eller den som man håller ner för att välja AF-punkt kanske?)

Jag inte riktigt klok på det här. Som nikonfotograf (och understundom Contax) är jag van att aktivera AF med tummen. Det måste väl gå på Canon också?

Tack på förhand.

Här kommer en Canon-räv ;)

1: Vet inte riktigt vad du menar med AF-lås här. Canon låser ju AF när den uppnått fokus i One-shot. I servo så låser den aldrig AF.

2: Ja, man kan flytta AF till knappen för AE-låset (*) på de flesta kameror som har CF (Custom Functions).

Jag kör själv med autofokusen bakflyttad till AE-låset (*) som sitter vid tummen.

Här kommer en annan Canon-räv.

CF-4 flyttar AF-låset till AE-knappen och AE-låset till avtryckaren. På senare modeller finns fler varianter där man kan slippa att ha AE-lås på avtryckaren. På Eos 1v har jag för mig att det finns tre varianter.

På modellerna med assistans-knapp kan du ge den olika funktioner.

Vissa objektiv har också AF-knapp. (idéen kommer från Minolta och snoddes av Nikon och senare Canon)

sipamoid skrev:
Det kan du på EOS 1N,EOS 1V,EOS 3 ...

mvh
Patrik,canon

Men Patrik då.. det kan du på betydligt fler modeller ;)

Japp även 10D har tre olika lägen..

AF-lås på gluggen hittar man på EF 200/1.8L, 300/2.8L och fasta gluggar ovanför dessa. (om jag inte missminner mig)

/Jeppe - med AF på tummen och inget AE-lås på avtryckaren

Jag kör ganska sällan med CF-4 aktiverat. Trivs inte med lösningen ev AE-låset. Eller så är jag bara för lat för att testa mig fram. När jag kör sport mäter jag manuellt och kör CF-4.

Däremot kör jag alltid med val av fokuspunkt. Det är så otroligt enkelt med Eos 1v där man bara kör med tumratten. När man har reducerat antalet fokuspunkter till nio snurrar man bara runt kring åtta som bildar en ring. Den nionde - i mitten - får man genom tumtryck på assistansknappen.

Senast ändrad:
Tack. Precis vad jag hoppades lära mig.

Jeppe skrev:
Här kommer en Canon-räv ;)

1: Vet inte riktigt vad du menar med AF-lås här. Canon låser ju AF när den uppnått fokus i One-shot. I servo så låser den aldrig AF.

AF-lås på en separat knapp är användbart i just servoläge. Med den kan man avbryta fokuserandet om man vill. Bra om avtryckaren aktiverar AF.

Jag har för mig att EOS 1V har denna funktion på huset. Men annars är man förpassad till objektivens stoppknapp (som nämnd ovan).

Det är därför många kör med CF-4 aktiverad, just för att kunna avbryta AFen genom att bara släppa upp tummen. Sen hjälper det förstås till att Canons objektiv med ring-USM kan fokuseras manuellt utan att slå om AF/MF omkopplaren...om man behöver finjustera.

Tack för alla svar. Det här forumet är ju fullständigt ovärderligt.

Själv fokuserar jag sedan länge med tummen och kameran i servoläge. Vad AE-lås beträffar är jag just nu inne i en period där jag testar att ha det på avtryckaren. Det känns inte alldeles klockrent än, fast jag kan inte riktigt avgöra om det är jag eller funktionen som sådan som ställer till det. Men jag har nog ovanan att hålla avtrycket halvvägs nere alldeles för mycket för att AE-lås på avtryckaren ska fungera riktigt bra.

Å andra sidan kör jag ofta manuellt, och då spelar det ju mindre roll.

Magnus, om du väljer AF-punkt med stor-ratten på baksidan, hur väljer du då bländare vid manuellt?

Apropå autofokus, låter någon av er kameran välja fokuspunkt?

Om man väljer slutare med ratten på bakstycket så flyttas bländarvalet till huvudratten.

Kameran välja AF-punkt? Skojar du? Den väljer ju aldrig den punkt man vill ha ;)

Det är ungefär som att använda Canons A-DEP.. totalt värdelös.. till skillnad från Canons gamla DEP-program, där man själv fick bestämma punkterna.

Nej, jag kör den gamla hederliga metoden att lägga fokus med centrumsensorn och sedan komponera bilden...det har jag oftast tid med. Annars är det MF som gäller.

gors skrev:

Magnus, om du väljer AF-punkt med stor-ratten på baksidan, hur väljer du då bländare vid manuellt?

Apropå autofokus, låter någon av er kameran välja fokuspunkt?

Bländarvalet flyttas till knappen för val av fokuspunkt. I automatikläger ändras exponeringskompensationen med den knappen. Innan den bakre ratten infördes var detta standard för inställning av bländare. Då fanns ju inte heller flera fokuspunkter.

Detta fungerar jättebra för mig eftersom jag har mer bråttom med att få rätt fokuspunkt än att ändra exponeringen. Vid sport brukar inte ljuset variera så drastiskt.

På mina Eos 5:eek:r körde jag med ögonautofokus i början men kom snabbt på att det var snabbare att välja manuellt. På Eos 3:an fick jag aldrig ögonautofokusen att fungera. Helt automatiskt val har jag ingen kamera som har, men det åter osäkert...

Bifogar bild tagen med Eos 1v, manuell exponering, CF-4 och autofokuspunkt vald med ratten på baksidan. Fokuspunkten sitter på ögat.

Bilagor

• badminton2.jpg
    badminton2.jpg
    41.7 KB · Visningar: 372
Aha Magnus.. Jag fick för mig att funktionerna bländare/slutartid bara ändrade plats.. (som jag minns det). Men det kanske går att välja flera iolika alternativ på den oxå?

Frågan är om det inte börjar bli för många val. Jag vågar inte mixtra för mycket med CF-inställningarna i fält eftersom jag inte kan komma ihåg alla varianter i huvudet. Kör ju dessutom med PF-setting som ger ytterligare 30-varianter...

På de digitala är det ju bättre eftersom displayen talar om vad CF-funktionen gör.

Det där med att byta AF-punkt låter intressant, men svårt. Jag fattar inte hur jag skulle hinna med. Fast med mina hus är det ingen större idé, för de extra AF-punkterna är felplacerade. Om de skulle legat som ett kryss istället för ett kors skulle det varit mer intressant. Eller som de, som på Canon, var fler.

Nu när Nikon bestämt sig för att ge oss elva AF-punkter istället för fem med D2h får jag kanske anledning att testa någon gång i framtiden.

Tills dess fortsätter jag att köra sport med kontinuerlig AF på tummen i kombination med manuell korrigering. Det är en soppa, men det funkar.

Canon har som ambition att utveckla ett autofokussystem som fungerar över hela bildytan. Det ska bli spännande att se när nästa generation proffskameror kommer.

På Eos 1v/1D/1Ds fungerar i alla fall bytet av fält väldigt effektivt, men jag skulle gärna kunna välja längre ut i bilden.

Apropå ergonomi och autofokus saknar jag fortfarande upplägget som Nikon hade på bland annat F-801. Då fanns ett AF-lås vid höger lillfinger och AE-lås vid höger tumme.

Hoppas, hoppas, hoppas att lillfingerknappens comeback på nya D2h innebär att Nikon är på väg tillbaka och låter oss programmera den som AF-lås.

AF-lås på objektivet är väl bra, men då måste det finnas på alla gluggar. Jag är inte beredd att programmera om kameran varje gång jag byter brännvidd.

froderberg skrev:
Canon har som ambition att utveckla ett autofokussystem som fungerar över hela bildytan. Det ska bli spännande att se när nästa generation proffskameror kommer.

På Eos 1v/1D/1Ds fungerar i alla fall bytet av fält väldigt effektivt, men jag skulle gärna kunna välja längre ut i bilden.

Ett litet sidospår.

På Minoltas D7i & A1 har man möjlighet att flytta AF-punkten över hela bildytan. Den nya A1 har även ett målsökande mycket sofistikerat system som fungerar så att du ställer in den mittre fokuspunkten på nåt samt låser den med avtrycket, sedan kan du komponera om & oberoende av hur motivet rör sig så följer punkten föremålet samt håller skärpan på det!

Detta system fungerar riktigt bra på minoltan men borde kunna bli något otroligt revolutionerande på en riktigt snabb DSLR, om Minolta släpper någon sådan så kan dom behöva en sån pryl för att kunna slå sig in på marknaden.

Larsa

larsaz skrev:
Ett litet sidospår.

Den nya A1 har även ett målsökande mycket sofistikerat system som fungerar så att du ställer in den mittre fokuspunkten på nåt samt låser den med avtrycket, sedan kan du komponera om & oberoende av hur motivet rör sig så följer punkten föremålet samt håller skärpan på det!

Avfyrar den en tomahawk i miniformat oxå? ;)

(Canons kameror med flera AF-punkter klarar oxå att följa motivet med bibehållen skärpa, dock bara där punkterna finns)

Jeppe - som duckar nästa gång han ser en Aetta

larsaz skrev:

Detta system fungerar riktigt bra på minoltan men borde kunna bli något otroligt revolutionerande på en riktigt snabb DSLR...
Tyvärr fungerar AF totalt olika på ex. A1 och 300D. En DSLR har halvgenomskinlig spegel, speglar ner AF-områdena och fokuserar+splittar dem på linjesensorer i botten av kameran.
A1 utnyttjar den ordinarie CCD'n och kör med kontrastanalys av det som ska bara skarpt.
Därmed inte sagt att det går att lösa på en DSLR på nåt sätt, bara att någon måste komma på en annan smart lösning. Finessen verkar ju minst sagt... suverän om den funkar bra.

Kanske om man skulle ha en mindre cmos sensor som är baserad på ren kontrast utöver dom vanliga linjesensorerna i botten, men det skulle nog kosta en del tuvärr.

ANNONS
Götaplatsens Foto