Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon Powershot 2021?
- Trådstartare Tims
- Start datum
Cygni
Aktiv medlem
Jag var inne på samma för ett tag sen, men efter en massa jämnförande tester på YouTube och massa andra ställen så blev det en Sony RX100 vii för min del. Canon's färger är jättefina men autofokus har inte en chans mot Sonys.
Ok att Sony kameran är dyr, men jäklar vad den levererar.
Tims
Aktiv medlem
Jag var inne på samma för ett tag sen, men efter en massa jämnförande tester på YouTube och massa andra ställen så blev det en Sony RX100 vii för min del. Canon's färger är jättefina men autofokus har inte en chans mot Sonys.
Jag har läst om den också, och den har fått fantastiska recensioner, men varför inte ett pip i detta segment sedan 2019?
Är det något jag missat här? Minns när Canon åtminstone spottade ut Powershot-modeller varje år ungefär.
Jag kommer köpa Canon då jag är hemma i gränssnittet. Men en motsvarande Sony fast av nyare modell kan jag överväga. Om det finns?
ztenlund
Aktiv medlem
Det finns två typer av Leica, en som är deras verkligt egna kameror och en som är Panasonic (som de haft ett samarbete med länge) i en annan kostym. Om du tittar på kameror i samma prisklass som G5 X och G7 X så lär det Panasonic i en annan kostym, dvs det finns även en motsvarande Panasonic som är snäppet billigare. Leicas egna kameror är dyrare. Över tid har det varierat lite, men för närvarande är det nog Q-serien som är den enda icke-systemkameran som är en ren Leica.Jag ser att där finns någon Leica, men är det något att ha? Känner ingen som har/haft en Leica. Har sett namnet svänga förbi lite här och var genom åren, men är det någon okänd aktör månne?
Tims
Aktiv medlem
Det finns två typer av Leica, en som är deras verkligt egna kameror och en som är Panasonic (som de haft ett samarbete med länge) i en annan kostym. Om du tittar på kameror i samma prisklass som G5 X och G7 X så lär det Panasonic i en annan kostym, dvs det finns även en motsvarande Panasonic som är snäppet billigare. Leicas egna kameror är dyrare. Över tid har det varierat lite, men för närvarande är det nog Q-serien som är den enda icke-systemkameran som är en ren Leica.
Okej, tack för info. Den jag tittade på var en kompakt med fast optik såg det ut som, men väldigt dyr, runt 50.000:- och kunde bara ta svartvita bilder av någon anledning. Det kändes väldigt konstigt. Vem skulle köpa en sådan?
E: Det låter som ett lurifax-företag
ztenlund
Aktiv medlem
Det låter som Q2 Monochrom. Det finns även en Q2 som har färg/bayersensor. Lurifax? Nej, knappast, men absolut dyra. Det finns tydliga poänger med en rent svartvit sensor, om man vill ha svartvita bilder. Man slipper kasta bort ljus och upplösning i en bayersensor (eller X-trans i fallet Fuji), men det är absolut en smalare produkt. Vill du ha en förklaring så se efter hur en bayersensor fungerar.Okej, tack för info. Den jag tittade på var en kompakt med fast optik såg det ut som, men väldigt dyr, runt 50.000:- och kunde bara ta svartvita bilder av någon anledning. Det kändes väldigt konstigt. Vem skulle köpa en sådan?
E: Det låter som ett lurifax-företag
Leicas M-modeller finns också som Monochrom med rent svartvit sensor. Att sätta ihop en motsvarande kombination med löst objektiv som matchar Q2: orna blir dyrare och då får man ingen stabilisering eller AF, vilket Q2: orna har. Men mätsökaren missar man förstås med Q2 (eller en begagnad Q(1)).
Om du på allvar kan tänka dig en kamera med fast brännvidd kan du dock, men till lägre pris, så kan du titta på Ricoh GR III (motsvarande 28 mm som Q/Q2) eller Fujifilm X100V (motsvarande 35 mm), eller eventuellt äldre varianter av samma kameror. Båda har APS-C-sensor, till skillnad från Leica Q2 som har småbildssensor.
(Jag har själv en Ricoh GR, den första med APS-C-sensor. GR II är nästan samma kamera, fast med WiFi-funktion. GR III har ett nytt objektiv och stabilisering, samt nyare sensor etc.)
Tims
Aktiv medlem
Det låter som Q2 Monochrom. Det finns även en Q2 som har färg/bayersensor. Lurifax? Nej, knappast, men absolut dyra. Det finns tydliga poänger med en rent svartvit sensor, om man vill ha svartvita bilder. Man slipper kasta bort ljus och upplösning i en bayersensor (eller X-trans i fallet Fuji), men det är absolut en smalare produkt. Vill du ha en förklaring så se efter hur en bayersensor fungerar.
Leicas M-modeller finns också som Monochrom med rent svartvit sensor. Att sätta ihop en motsvarande kombination med löst objektiv som matchar Q2: orna blir dyrare och då får man ingen stabilisering eller AF, vilket Q2: orna har. Men mätsökaren missar man förstås med Q2 (eller en begagnad Q(1)).
Om du på allvar kan tänka dig en kamera med fast brännvidd kan du dock, men till lägre pris, så kan du titta på Ricoh GR III (motsvarande 28 mm som Q/Q2) eller Fujifilm X100V (motsvarande 35 mm), eller eventuellt äldre varianter av samma kameror. Båda har APS-C-sensor, till skillnad från Leica Q2 som har småbildssensor.
(Jag har själv en Ricoh GR, den första med APS-C-sensor. GR II är nästan samma kamera, fast med WiFi-funktion. GR III har ett nytt objektiv och stabilisering, samt nyare sensor etc.)
Ah, detta är way over min kompetensnivå märker jag. Jag argumenterar inte om eller mot om någon tillverkare gör en nischad kamera, men jag tycker iofs att en sensor som inte pallar färg borde vara mycket billigare. Svartvitt kan en ju fixa i post ganska enkelt. Kanske finns användningsområden för det också.
Nu är inte denna aktuell heller, då jag önskar en kompakt-kompaktkamera som ryms i skjortfickan (ungefär) så min originalfråga kvarstår således.
Har Canon kanske slutat tillverka Powershot-serien av kameror helt och gått över helt till systemkameror, filmkameror och liknande?
dJb
Aktiv medlem
Det är inte riktigt så enkelt. En färgsensor är i princip en monosensor med ett Bayerfilter RGGB, dvs 25% röda pixlar, 50% gröna och 25% blå pixlar. Jämfört med en monosensor så når 1/4 så mkt ljus rött och blått och 1/2 grönt vilket gör att man får ett sämre signal-till-brusförhållande.
Inom astrofotografi är monokameror vanligt förekommande, för att skapa färgbilder exponerar man då med olika filter och sedan sätter man samman bilderna när man stackar filerna. Signal-brusförhållandet är väldigt viktigt för den typen av fotografi och även om kylda CMOS-färgsensorer blivit mycket bättre de senaste åren, så är det svårt att kringgå det grundläggandet faktumet att monosensorer samlar mer ljus och ger ett bättre signal-brusförhållande.
Men det var lite OT.
När det gäller grundfrågan så handlar det nog mkt om att marknaden för avancerade kompakter minskat pga konkurrens från såväl avancerade mobiler som mindre spegellösa systemkameror. Jag funderade själv på en Canon G7X förra året men valet föll på en Sony RX100 VII. Ett krav var mic-ingång vilket båda har, men AF verkade vara galet mkt bättre på Sonyn.
Inom astrofotografi är monokameror vanligt förekommande, för att skapa färgbilder exponerar man då med olika filter och sedan sätter man samman bilderna när man stackar filerna. Signal-brusförhållandet är väldigt viktigt för den typen av fotografi och även om kylda CMOS-färgsensorer blivit mycket bättre de senaste åren, så är det svårt att kringgå det grundläggandet faktumet att monosensorer samlar mer ljus och ger ett bättre signal-brusförhållande.
Men det var lite OT.
När det gäller grundfrågan så handlar det nog mkt om att marknaden för avancerade kompakter minskat pga konkurrens från såväl avancerade mobiler som mindre spegellösa systemkameror. Jag funderade själv på en Canon G7X förra året men valet föll på en Sony RX100 VII. Ett krav var mic-ingång vilket båda har, men AF verkade vara galet mkt bättre på Sonyn.
Tims
Aktiv medlem
Det är inte riktigt så enkelt. En färgsensor är i princip en monosensor med ett Bayerfilter RGGB, dvs 25% röda pixlar, 50% gröna och 25% blå pixlar. Jämfört med en monosensor så når 1/4 så mkt ljus rött och blått och 1/2 grönt vilket gör att man får ett sämre signal-till-brusförhållande.
Men det var lite OT.
Tack för ytterligare förklaring.
Det låter helt logiskt, trots att det inte är inom mitt kompetensområde som sagt.
Ja, jag kan tänka mig det är smart-phone marknaden som tagit över p&s kameramarknaden.
Sonyn är det många som är lyriska över, Canon likaså, men jag väntar till i höst innan jag beslutar vad det blir.
Cygni
Aktiv medlem
RX100 mk 7 är den senaste från Sony.Jag har läst om den också, och den har fått fantastiska recensioner, men varför inte ett pip i detta segment sedan 2019?
Är det något jag missat här? Minns när Canon åtminstone spottade ut Powershot-modeller varje år ungefär.
Jag kommer köpa Canon då jag är hemma i gränssnittet. Men en motsvarande Sony fast av nyare modell kan jag överväga. Om det finns?
Tims
Aktiv medlem
RX100 mk 7 är den senaste från Sony.
Ja, det ser så ut när jag kollar. Hoppas det händer en del bak kulisserna.
Bengf
Aktiv medlem
Canon har sin M-serie också, det blir en del modeller, men långt tidigare så var det nog översvämmat med så kallade mellanstegs modeller med nya varje år, med bara lite förändring varje gång. Som redan nämnts har telefonerna tagit över flera segment, undrar hur det kommer att fortsätta när snart Canons nya R3 kommer, den får väl det allra modernaste som går att bygga i dagsläget, med det menar jag att Canon brukar leverera billigare varianter med vissa moderna lån från topp modellen, typ en inte allt för liten APS-C kommer nog, Canon måste nog banta på DSLR-serien går nog inte att hålla så många modeller i gång hela tiden. Under nästa år kanske vi kommer att få se hur Canons kommande planer kommer att se ut. Om man söker en andra/tredje kamera i dag vilket är vanligt så måste det inte bli en samma som huvudkameran, det är nog där som bland annat Fuji vunnit en del mark.
Tims
Aktiv medlem
Canon har sin M-serie också, det blir en del modeller, men långt tidigare så var det nog översvämmat med så kallade mellanstegs modeller med nya varje år, med bara lite förändring varje gång. Som redan nämnts har telefonerna tagit över flera segment, undrar hur det kommer att fortsätta när snart Canons nya R3 kommer, den får väl det allra modernaste som går att bygga i dagsläget, med det menar jag att Canon brukar leverera billigare varianter med vissa moderna lån från topp modellen, typ en inte allt för liten APS-C kommer nog, Canon måste nog banta på DSLR-serien går nog inte att hålla så många modeller i gång hela tiden. Under nästa år kanske vi kommer att få se hur Canons kommande planer kommer att se ut. Om man söker en andra/tredje kamera i dag vilket är vanligt så måste det inte bli en samma som huvudkameran, det är nog där som bland annat Fuji vunnit en del mark.
Jag tänkte mig en kompakt, med fast optik. Inte M-serien eller APS-C, då kan jag använda min R5 den är ganska liten och nätt.
Cygni
Aktiv medlem
Ja, en 8 borde vara på gång.Ja, det ser så ut när jag kollar. Hoppas det händer en del bak kulisserna.
niniz
Aktiv medlem
Udda design från Canon: 800 mm i fickformat
Canon har gått åt ett helt nytt håll när de designade sin senaste kompaktkamera, och kamerans 145 gram erbjuder överraskande långa brännvidder.
Powershot för fickan bra räckvidd. Finns nu enligt tidningen
Bengf
Aktiv medlem
Jag tänkte mig en kompakt, med fast optik. Inte M-serien eller APS-C, då kan jag använda min R5 den är ganska liten och nätt.
Jag var nog lite omständig i min skrift, men utgick om din önskan om gärna en Canon kamera, du nämner powershot som härstammar från guldåldern med kompakter innan telefonernas stora kamera genombrott. I och med att Canon nu slagit igenom med R5/R6 och kommande R3 så kommer det nog snart lämpliga kompakter från Canon som du efterfrågar i och med att Canon som exempel levererade 18mp sensorn från 7D till enklaste 1000D eller om det blev 1100D en gång i tiden. En enormt populär serie var ju Canons pro-kompakter med fast optik G1 till G10/G12.
Tims
Aktiv medlem
Jag var nog lite omständig i min skrift, men utgick om din önskan om gärna en Canon kamera, du nämner powershot som härstammar från guldåldern med kompakter innan telefonernas stora kamera genombrott. I och med att Canon nu slagit igenom med R5/R6 och kommande R3 så kommer det nog snart lämpliga kompakter från Canon som du efterfrågar i och med att Canon som exempel levererade 18mp sensorn från 7D till enklaste 1000D eller om det blev 1100D en gång i tiden. En enormt populär serie var ju Canons pro-kompakter med fast optik G1 till G10/G12.
Tack för ditt svar. Det låter hoppfullt. Skall bli spännande att följa nu i höst/vinter.