Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon Powershot 620

Produkter
(logga in för att koppla)

tandersson

Aktiv medlem
Har köpt en Powershot 620 som gav spegelbilder vid fotograferande av måne samt stora röda fält runt lampor av typ halogen. Returnerade kameran och fick en ny i retur. Samma problem återkom och kontakt togs med Canon för en vecka sedan. Har skickat 3 bilder som visar problemet. Har tyvärr ej erhållit svar av canon varför jag även returnerar denna kamera. Undrar om någon annan haft bekymmer vid kvällsfotagrafering med Powershot 620.Tacksam för svar/Tomas

Bilagor

• november 174.1.jpg
    november 174.1.jpg
    57.3 KB · Visningar: 423
Det händer bara med halogenbelysning och inga andra lampor. Har tagit kort med min andra kamera men får ej samma effekt.

Har sett samma fenomen dels på min Minolta Dimage 7i och dels Canon EOS 300D, där starka ljuskällor som t ex gatlyktor, fasadbelysningar e t c. Färgerna blev i mitt fall åt det blå hållet. Även stråleffekter har jag sett där det blir små stjärnuddar som spretar iväg.

Lekmannagissning är att det är reflektioner av den förhålllandevis starka ljuskällan och ingen ljus alls som kommer in i intilliggande pixlar från omgivningen, varvid ljusvandring mellan pixlar beroende på reflexer mellan sensor och glasbitar ovan sensor och lins som gör att ljuset sprider sig. Kan även vara vanliga flare som uppstår i linsen i motljus.

Det är ju frågan om extremt starka lampor, det är, under dessa ljusförhållanden, nästan att jämföra med att fota rakt in i solen.
Det är inte alls ovanligt att objektiv uppvisar reflexer i resp. linselement under sådana omständigheter.
Det är sannolikt inte något fel på kameran och risken är att du kommer att uppleva samma fenomen med andra kameror (även andra modeller) åxå, även om det ju finns de som har mindre eller nästan obefintliga problem med detta.

Jag tog ett par snabba test bilder med A620s forntida släkting A70 och dels får jag blåfärgad flare/ghosting. Dels får jag runt själva lampan ett område som färgas grönt, utanför det ett annat område som färgas lila och därefter ytterligare ett område som går i grönt.
Inte exakt samma fenomen som i ditt fall, men...

Tack för synpunkter och kommentarer.Med min "gamla" Powershot 520 får jag ej dessa effekter och eftersom jag är intresserad av kvällsfotografering så missar jag en del möjligheter. Undrar om någon har erfarenhet av support från canon. Blev lovad en kommentar senast fredag,men ingen hörde av sig.

tandersson skrev:
Tack Per.Ser ut som om det vore exakt samma fel.jag kontaktade cyberfoto vilka inte kände till det här.

alltså, jag ser det inte som ett fel, utan normala motljusreflexer som andra påpekat; att fota rakt in i en stark ljuskälla ger väl oftast såna resultat med 'normalgod' optik?
Jag fick pyssla ett tag dessutom för att locka fram dom, så jag tycker faktiskt kameran gör rätt bra ifrån sig.

/Per

Bilagor

• img_0114.jpg
    img_0114.jpg
    54.7 KB · Visningar: 282
Jag kan tänka mig att kamerans avancerade konstruktion med framförallt objektivets alla linser kan framkalla dessa fenomen.

OBJEKTIV
Brännvidd
7,3-29,2 mm (motsvarande 35-140 mm på 24x36mm)

Zoom
Optisk 4x, digital cirka 4x

Max. bländaröppning
f/2,8-4,1

Uppbyggnad
8 linser i 7 grupper (2 asfäriska linser)

Färre linser färre reflexer.

Tack för kommentarer.Om det inte är fel på kameran utan normala reflexer undrar jag i så fall om någon har tips om hur man ta bort detta i elemts eller annat program.

Glöm inte att kolla frontlinsen, så att det inte finns tumavtryck eller någon annan fettfläck på den. Det kan ge precis den typ av överstrålning du ser i bilderna.

ANNONS
Götaplatsens Foto