Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon Powershot A85 - Mjukvara ett måste?
- Trådstartare janingem
- Start datum
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Det beror nog mycket på vilket operativsystem du kör (känner inte till den kameran specifikt). Om du har tillgång till kortläsare så behöver du ju inte ansluta kameran alls. Då sparar du dessutom på kamerans batteri. (kanske inte är någon hjälp just nu dock...)
Stoffe69
Aktiv medlem
För att ladda in bilderna krävs ingen speciell mjukvara iaf inte i XP.
Vet inte hur det är med Mac eller tidigare windowsversioner. Utgår dock från att även Win2000 har plug and play inbyggt för denna version.
Om inte detta fungerar så borde ju zoom browser eller liknande program gå att ladda ner gratis från canon.se
Vet inte hur det är med Mac eller tidigare windowsversioner. Utgår dock från att även Win2000 har plug and play inbyggt för denna version.
Om inte detta fungerar så borde ju zoom browser eller liknande program gå att ladda ner gratis från canon.se
janingem
Aktiv medlem
Det står i manualen att man måste installera mjukvara först, men det låter så dumt att jag knappt kan tro det. Antar att det är för att den där mjukvaran kan en massa andra saker de är stolta över att visa... Jag vill att kameran ska kunna pluggas in "var somhelst" utan att hela tiden behöva bära med en CD med programmet. Så var det med min antika kamera från 2001.
Christer1
Aktiv medlem
Jag tror inte du har använt Zoombrowser EX5.0 som Canonägare kan uppgradera till på rätt sätt, då skulle du inte skriva så negativt.
ZB är numera en mycket bra inkörsprogramvara till fotoalbumet före editering i PSE2. Du kan gå rätt in i kameran och titta på bilderna och deras EXIF och histogram och redan där bestämma vilka bilder som skall grovimportertas till fotoalbumet.
När du bestämt dig läggs dom automatiskt snyggt och prydligt upp i mappar märkta ÅÅÅÅ-MM-DD i ditt fotoalbum som du sedan kan tilläggseditera namnet på. Du kan t.o.m. databas indexera albumet om du är intresserad av det.
Du kan skapa direktlänk till PSE2 när du skall börja editera bilderna.
Jag har både Canon och Minolta. Minoltas motsvarande programvara är däremot usel jämfört med Canon ZB men dom lär komma med en ny, Minolta Master, i januari som skall kunna ungefär som ZB.
Om du inte har ZB kan du naturligtvis manuellt slussa in bilderna i t.ex. XP men vad ser du för fördel i det merarbetet?
ZB är numera en mycket bra inkörsprogramvara till fotoalbumet före editering i PSE2. Du kan gå rätt in i kameran och titta på bilderna och deras EXIF och histogram och redan där bestämma vilka bilder som skall grovimportertas till fotoalbumet.
När du bestämt dig läggs dom automatiskt snyggt och prydligt upp i mappar märkta ÅÅÅÅ-MM-DD i ditt fotoalbum som du sedan kan tilläggseditera namnet på. Du kan t.o.m. databas indexera albumet om du är intresserad av det.
Du kan skapa direktlänk till PSE2 när du skall börja editera bilderna.
Jag har både Canon och Minolta. Minoltas motsvarande programvara är däremot usel jämfört med Canon ZB men dom lär komma med en ny, Minolta Master, i januari som skall kunna ungefär som ZB.
Om du inte har ZB kan du naturligtvis manuellt slussa in bilderna i t.ex. XP men vad ser du för fördel i det merarbetet?
Christer1
Aktiv medlem
Om du "delar ut" fotoalbumsfilen d.v.s. gör den tillgänglig för andra datorer i nätverket kan man i dessa gå in och titta på bilderna. Du ska se fotoalbumsfilen som vilken annan fil som helst.
Men om man vill editera bilderna måste man ha tilldelats rättighet att ändra dom och ha lämplig programvara för det t.ex. PSE2 i den egna datorn.
Om du vill göra bildspel i någon av dom andra datorerna kan du t.ex.ta hem gratisprogrammet Irfanview från www.irfanview.com. i dom datorerna.
Det är ett ypperligt program som också kan ladda in en modul med svenska språket.
Men om man vill editera bilderna måste man ha tilldelats rättighet att ändra dom och ha lämplig programvara för det t.ex. PSE2 i den egna datorn.
Om du vill göra bildspel i någon av dom andra datorerna kan du t.ex.ta hem gratisprogrammet Irfanview från www.irfanview.com. i dom datorerna.
Det är ett ypperligt program som också kan ladda in en modul med svenska språket.