Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon pro fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Swefire

Avslutat medlemskap
Är inne på att skaffa mig en fotoskrivare och har kollat lite mellan epson och canons urval.
Har kommit fram till att canon verkar vara nått som jag gillar, men då till vilken variant som är att föredra mm

Det står mellan pixma pro-1, pro-10 och pro-100.

Är det någon som har lite erfarenhet av dessa skrivare och lite vad skillnaden är mellan dom?
Eller om det är någon som andra synpunkter så är jag väldigt tacksam!
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag är inne på samma tankar. Har en 9000 pro som jag är mycket nöjd med men funderar på något nytt. Den direkta ersättare till 9000 är nog Pro-100 om jag förstår rätt - båda dessa använder "dye-ink" medans Pro-1 och Pro-10 använder pigmentbaserat bläck vilket skall ge längre hållbarhet.

Jag är nog mest sugen på Pro-1 - den ger ju ändå mest skrivare för pengarna - i kilo räknat i alla fall! En skrivare som väger nästan 30 kg måste ju vara bra! :)

Jag tror att erfarenheterna av dessa skrivare är ganska begränsade då de är så nya men jag tror att det finns ett par användare här på fs så förhoppningsvis kommer det lite erfarenheter.
 

Swefire

Avslutat medlemskap
Vad jag förstår så är det inga dåliga skrivare någon av dom.
Är du nöjd med den skrivare du har idag?

Som du säger så är det en rejäl "pjäs" med tanke på sin vikt...
Ser ut som om du hade rätt med att risken fanns att de var få få som äger en sådan skrivare, frågan är om man kan vänta tills någon skriver något innan man beställer en :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Är du nöjd med den skrivare du har idag?
Som jag skrev är jag nöjd! :)

Det enda som är lite irriterande är kostnaderna för bläckpatroner, men det gäller nog de flesta skrivare. Själva skrivarna är ju "löjligt" billiga när man ser till deras prestanda - det är driften man betalar för.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kan bara hålla med Anders. Det är en sjuk marknad. Köper man en ny billigare skrivare så kostar den mindre ny med färgpatroner än de färgpatroner man skall köpa när de gamla tagit slut.
Min Epson R3000 kostar har jag för mig 6500 kr med fulla färgpatroner. En sats nya patroner som i och för sig är ganska stora kostar 2100 kr.
Jag misstänker starkt att de går med förlust på skrivaren men tjänar multum på bläck och papper.
 

Swefire

Avslutat medlemskap
Blev övertalad av en säljare till att satsa på en epsonskrivare ist, så det blev en r2880.
Har dock inte hunnit att skriva ut så mycket och gjort profiler men de ja skrivit ut ser mkt bra ut
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Har en fråga angående dessa skrivare; hur står sig utskrifterna i kvalitet gentemot dom man får från till exempel crimson?

Och hur många utskrifter i säg.. a3? får man ut på ett set patroner?
 

coleman45

Aktiv medlem
Har en fråga angående dessa skrivare; hur står sig utskrifterna i kvalitet gentemot dom man får från till exempel crimson?

Och hur många utskrifter i säg.. a3? får man ut på ett set patroner?

Jag var i kontakt med Scandinavianphoto här om dagen och fick mycket bra info av dem.

För det första har du mycket mer kontroll över dina utskrifter enligt dom, sedan har du ju valmöjligheten att välja vilket papper du vill ha, Crimson kör endast med standardpapper i deras vanliga tjänst där du exempelvis beställer en A3.
Jag blev rekommenderad att köpa Epson Stylus Pro 3880, då den visserligen är dyrare i inköp, men bläckpatronerna ligger på 80ml till skillnad från 2880 vars patroner ligger på 11,4 ml. Då kan du ju själv räkna ut att du får inte alls lika många utskrifter innan det är dags att byta bläck.

Med ett standardpapper likt de Crimson kör på och en A3 utskrift i färg skulle kostnaden bli ca 35:- / utskrift.

Beställer du en liknande utskrift via Crimson får du betala 109:- inkl frakt.
Visst då går Skrivaren på ca 11.000:- och de får du ju måååånga utskrifter för om du beställer dem via Crimson :)
 

antic

Aktiv medlem
Egna utskrifter har större färgomfång.
Egna utskrifter har bättre hållbarhet.
Egna utskrifter har bättre skärpa.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu
Jag har en följdfråga på det där. Vilken klass av skrivare behöver man för att nå bättre resultat än tex Crimson? Jag kan mycket lite om fotoskrivare i dagsläget så jag vet inte ens var jag ska börja titta.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har en följdfråga på det där. Vilken klass av skrivare behöver man för att nå bättre resultat än tex Crimson? Jag kan mycket lite om fotoskrivare i dagsläget så jag vet inte ens var jag ska börja titta.
De skrivare jag har mest erfarenhet sv Epsons pigmentskrivare. En sådan skrivare är t ex 3880:an som någon nämnde tidigare. Men då jämför jag bilderna med Crimsons utskrifter på färgfotopapper. De skriver ju också ut med bläckstråleskrivare.
 
ANNONS