Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canonmsc

Produkter
(logga in för att koppla)

mandi

Avslutat medlemskap
När jag lägger in mina digitala bilder och öppnar kortet DCIM mappen ligger det alltid en mapp som heter CANONMSC, med tre fyra filer i, skall man spara den eller kan man ta bort den, jag har tidigare tagit bort den, men utan att veta vad den är tillför...

Vad är: CANONMSC?

Senast ändrad:
De tre filerna håller reda på mappstruktur, inställningar och filnumrering. Finns ingen anledning att ta bort dessa. De tar knappast någon plats och stör inte överföringen till datorn. Däremot kan det bli problem med numrering om man börjar mecka.

Filnummrering???

Det kan väl ändå inte vara möjligt filnummrering håller väl kameran reda på

Nej, om du sätter i ett annat CF-kort, med en annan nummersrie, så kommer kameran att fortsätta på den serien. Byter du sedan tillbaka, så kommer dock kameran att fortsätta på den "nya" numreringen, allt för att undvika dubletter.

Hur får du ihop det?

Då borde kameran strunta i filerna på kortet och köra sin numrering oavsett. Som det funkar nu, så anpassas ju filnumreringen efter minneskortet. Alltså får kameran reda på av minneskortet var den skall börja räkna..

tagit några whisky nu men

min 350d funkar så att jag har kort ett i tar bild nummer 501 tar nu kort nummer 2 helt nytt stoppar i kameran formaterar det och knäpper en bild nummer 502 då måste det väl betyda att kameran håller reda på filnummrering den där mappen som ligger på kortet kommer ju dit när du formaterar kortet jag trodde det var MBR lika med master boot reckord som ligger på alla hårdiskar som håller reda på filstruktur inställningar mm

Ja, om du har ett tomt minneskort ja...

Men låt oss säga att du tagit bild 105_0502 med din kamera, och lånar polarens kort, som han tagit bild 110_1105 med... Om du sätter hans kort i din kamera, så kommer den att ta bild 110_1106.

ja min funkar inte så jeppe

om det var som du säger så skulle ju om jag stoppar i kort ett igen då fortsätta på fil nr 502 fast jag redan tagit den på det nya kortet

Ja, om du har ett tomt minneskort ja...

o hur skulle det tomma kortet veta vart det ska börja räkna om inte kameran gav den infon till det då

har du testat det jeppe

Men låt oss säga att du tagit bild 105_0502 med din kamera, och lånar polarens kort, som han tagit bild 110_1105 med... Om du sätter hans kort i din kamera, så kommer den att ta bild 110_1106
jag har inte testat det men tror inte att det funkar så men har du testat det så??? men är mycket tveksam till det

hur menar du

jag har sagt hela tiden att den räknar på som vanligt vilket kort jag än sätter i så 501-502-503 räknar bara på som vanligt

Jag märkte att då jag tog 10d:ns kort o satte i 300d (bilder på 10dns kort) så fortsatte 300d från 10dns filnumrering, vilket suger. :/

//M

MortenG skrev:
Jag märkte att då jag tog 10d:ns kort o satte i 300d (bilder på 10dns kort) så fortsatte 300d från 10dns filnumrering, vilket suger. :/

//M

JA.. jag sa ju det...pust...

Ni måste vara alerta pågar.. inte sitta och dricka virre ;)

Ja, jag har testat det..

Nu ska jag lägga mig...gnatt..

gonatt jeppe

ja då funkar det så det trodde jag inte morten men likafullt så håller ju kameran reda på filnumrering om du sätter i ett tomt kort nu så kommer kameran att fortsätta där du var + dom bilder du tog med 300 med 10 kortet i

mandi skrev:
ok, då vet vi hur filnumreringen funkar:)

Vad gör mappen CANONMSC????

/mandi

Det svarade jag på i mitt första svar till dig..

"De tre filerna håller reda på mappstruktur, inställningar och filnumrering. Finns ingen anledning att ta bort dessa. De tar knappast någon plats och stör inte överföringen till datorn. Däremot kan det bli problem med numrering om man börjar mecka."

Varför ta bort den?

hoppsan lite nyvaken här...

Tack för svaret. skall låta bli att ta bort dem:)

godmorgon!
/mandi

Jeppe skrev:
Hur får du ihop det?

Då borde kameran strunta i filerna på kortet och köra sin numrering oavsett. Som det funkar nu, så anpassas ju filnumreringen efter minneskortet. Alltså får kameran reda på av minneskortet var den skall börja räkna..

Kameran ser på minneskortet vilket nummer den ska fortsätta på. Det är kameran som räknar och bestämmer givetvis. Minneskortet är bara ett lagrings-kort och bestämmer ingenting.

ANNONS
Götaplatsens Foto