Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canons blixtsystem => påfrestningar på nervsystem
- Trådstartare Hans-C
- Start datum
RolandM
Aktiv medlem
bEPH skrev:
Jag tycker Canons blixtlösning är udner all kritik, den fungerar riktigt dåligt och är dyr.:-(
Med en bunt Sigma EF-500 DG SUPER kan man göra mycket roligt som har med fjärrstyrning att göra.
mange78
Aktiv medlem
bEPH skrev:
ursäkta gnället, jag surfade och försökte reda upp blixtsoppan.
Allt jag vill göra är att utlösa min 580ex externt, men det går ju inte för en rimlig peng.
Vad är en rimlig kostnad? Vill du bara lösa ut den externt går det ju att lösa för några hundralappar eller så. Bla Photax ska väl ha blixtskokontakter som ska kunna lösa ut blixten. Vill du behålla ETTL automatiken kostar det väl ett par tusen med ST-E2.
Per_tissen
Aktiv medlem
mange78 skrev:
...Vill du behålla ETTL automatiken kostar det väl ett par tusen med ST-E2.
Eller så säljer man sin 580EX och köper två Sigma 500 super för pengarna. Visserligen styr de inte 430EX med TTL men den kan man också sälja till förmån för en Sigma
Jag förstår inte att Canon kan vara så fenomenalt dyra i förhållande till vad de levererar med sitt blixtsystem... Fast uppenbarligen säljs det tillräckligt med kameror i alla fall.
matnyttige
Aktiv medlem
Inte alltid som piraterna fungerar till Canon. På min EOS 20D gick det inte att få den fjärrstyrda TTL-automatiken att fungera mellan två sådana blixtar. (Och Sigmas 30/1,4 fungerade inte heller. För att inte tala om min gamla Metzblixt eller mitt gamla Sigma 24/2.8 till min EOS 10D)RolandM skrev:
Med en bunt Sigma EF-500 DG SUPER kan man göra mycket roligt som har med fjärrstyrning att göra.
RolandM
Aktiv medlem
Den här bilden är tagen med hjälp av en Sigma EF-500 DG Super och två Sigma EF-500 DG Super II. En av de senare blixtarna styrde de två andra monterad på kameran men inställd för att inte ge ifrån sig ljus, den kallar jag master, de övriga slavar.
Slavarna inställda på kanal C1 i blixtgrupp 1 resp 2.
Mastern inställd på manuell fjärrstyrning (ej i E-TTL-läge) och inställd så att den reglerareffekten dels totalt och dels inbördes förhållande mellan blixtgrupp 1 och 2. Slavarna slås i paraplyer, en snett framifrån och en snett bakifrån på motstående sida.
Synk på andra ridån är inte att rekomendera.
Bilder har tagits på detta vis med Canon EOS 300D och EOS 5D.
Funderar på om blixtar utan DG-tilläget kan bringas att fungera, vilka jag tror är billiga på marknaden i och med att de inte funkar med E-TT.
Exempelbild
Slavarna inställda på kanal C1 i blixtgrupp 1 resp 2.
Mastern inställd på manuell fjärrstyrning (ej i E-TTL-läge) och inställd så att den reglerareffekten dels totalt och dels inbördes förhållande mellan blixtgrupp 1 och 2. Slavarna slås i paraplyer, en snett framifrån och en snett bakifrån på motstående sida.
Synk på andra ridån är inte att rekomendera.
Bilder har tagits på detta vis med Canon EOS 300D och EOS 5D.
Funderar på om blixtar utan DG-tilläget kan bringas att fungera, vilka jag tror är billiga på marknaden i och med att de inte funkar med E-TT.
Exempelbild