Annons

Canons blixtsystem => påfrestningar på nervsystem

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans-C

Avslutat medlemskap
Är det någon som använder en 580(master på kameran) för att styra 430(slav)? Jag har detta på en 20D men det funkar bara med TTL? När jag vill använda blixtarna i manuellt läge löser inte 430 ut :( Tacksam för tips.

Jag har läst manualen både fram och baklänges men har ju uppenbarligen missförstått. Får hitta en annan lösning. Tack för ditt svar!

Jag tycker Canons blixtlösning är udner all kritik, den fungerar riktigt dåligt och är dyr.:-(

Jo, men jag tycker canons blixtar funkar kasst, är buggiga, dyra och man måste ha en extra för att trådlöst ska funka jämfört med nikons.
Jag har inte provat flera blixtar för att se om det funkar dock.

ursäkta gnället, jag surfade och försökte reda upp blixtsoppan.
Allt jag vill göra är att utlösa min 580ex externt, men det går ju inte för en rimlig peng.

bEPH skrev:
ursäkta gnället, jag surfade och försökte reda upp blixtsoppan.
Allt jag vill göra är att utlösa min 580ex externt, men det går ju inte för en rimlig peng.

Vad är en rimlig kostnad? Vill du bara lösa ut den externt går det ju att lösa för några hundralappar eller så. Bla Photax ska väl ha blixtskokontakter som ska kunna lösa ut blixten. Vill du behålla ETTL automatiken kostar det väl ett par tusen med ST-E2.

mange78 skrev:
...Vill du behålla ETTL automatiken kostar det väl ett par tusen med ST-E2.

Eller så säljer man sin 580EX och köper två Sigma 500 super för pengarna. Visserligen styr de inte 430EX med TTL men den kan man också sälja till förmån för en Sigma:)

Jag förstår inte att Canon kan vara så fenomenalt dyra i förhållande till vad de levererar med sitt blixtsystem... Fast uppenbarligen säljs det tillräckligt med kameror i alla fall.

RolandM skrev:
Med en bunt Sigma EF-500 DG SUPER kan man göra mycket roligt som har med fjärrstyrning att göra.
Inte alltid som piraterna fungerar till Canon. På min EOS 20D gick det inte att få den fjärrstyrda TTL-automatiken att fungera mellan två sådana blixtar. (Och Sigmas 30/1,4 fungerade inte heller. För att inte tala om min gamla Metzblixt eller mitt gamla Sigma 24/2.8 till min EOS 10D)

Den här bilden är tagen med hjälp av en Sigma EF-500 DG Super och två Sigma EF-500 DG Super II. En av de senare blixtarna styrde de två andra monterad på kameran men inställd för att inte ge ifrån sig ljus, den kallar jag master, de övriga slavar.

Slavarna inställda på kanal C1 i blixtgrupp 1 resp 2.

Mastern inställd på manuell fjärrstyrning (ej i E-TTL-läge) och inställd så att den reglerareffekten dels totalt och dels inbördes förhållande mellan blixtgrupp 1 och 2. Slavarna slås i paraplyer, en snett framifrån och en snett bakifrån på motstående sida.

Synk på andra ridån är inte att rekomendera.

Bilder har tagits på detta vis med Canon EOS 300D och EOS 5D.

Funderar på om blixtar utan DG-tilläget kan bringas att fungera, vilka jag tror är billiga på marknaden i och med att de inte funkar med E-TT.

Exempelbild

ANNONS
Götaplatsens Foto