Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons kamera nyheter 2006

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Canon har med största sannolikhet nått gränsen för hur mycket data som DIGIC-processorerna kan hantera.
Iaf i nutiden ja. I 1D-modellerna sitter dessutom dubbla DIGIC-II-processorer, en för bilddata och en för autofokus och övriga system. Därimot så tvivlar jag inte på att det kommer en DIGIC III eller en DIGIC IIn som klarar mer i framtiden. Det är inte så mycket data som ska skyfflas i rent RAW-läge, säger man 16MP, 5fps, 12bit så är det bara lite över hundra MB/s. Därimot ska det göras om till jpg och lite sånt och samtidigt skrivas mot kortet också. Men den stora svängen är att den samtidigt behöver vara liten, strömsnål och inte bli för varm.

Just nu används DIGIC-II cpu i så gott som ALLA kameror. Allt från IXUS till 1Ds mk2. Och jag tror t.o.m. den sitter i någon av Pixmaskrivarna. Det gör att den blir väldigt billig att tillverka då serierna är stora och de slipper ha flera olika element i tillverkningen. Mig veterligen är dessutom Canon fortfarande de enda som själva tillverkar hela kedjan från optik och kameror till sensor och bildprocessorn.

Mattias Pettersson skrev:
1)Varför tillverkar man exempelvis 5D och 20D parallellt? 5D är bättre på det mesta men är å andra sidan så långsam när det kommer till seriebildstagning att den blir snudd på värdelös för någon som plåtar snabba motiv (som undertecknad t ex). Bättra på 5D med snabbare seriebildstagning, sänk priset på den och skrota 20D.

Det går antagligen inte att sänka priset på 5D särskilt mycket. Sensorn är riktigt dyr och därför har man tagit en befintlig modell (20D) nästan rakt av för att hålla ner priset. En bättre modell skulle bli dyrare. Dubbla processorer som i mark II kostar och tar plats.

20D och 5D riktar sig till olika kundtyper. 5D är för den som vill ha riktigt hög upplösning och kvalitet till rimliga pengar. Väldigt många frilansfotografer och kvalitetsmedvetna fotoentusiasterstår i kö för 5D. De flesta klarar sig med 3 bilder per sekund.

20D är för amatörer som vill ha en rejäl kamera och inte har råd med 1D mark II.

2) 5D verkar på många sätt vara fullt i nivå med 1Ds Mark II. Den har bara något lägre upplösning och är inte väderskyddad på samma vis. Varför hota sin egen top-of-the-line-kamera på det viset?

Skillnaden mellan Eos 1Ds mark II och Eos 5D är betydligt större än mellan Eos 3 och 1V.

Canons marknadsstrategi är helt normal. De introducerar en dyr modell med god lönsamhet och ett år sedare kompletterar de med en billigare modell för dem som aldrig skulle göra den dyrare. Nikon gör samma sak med D2X och D200.

Det finns säker några kunder som väljer Eos 5D istället för 1Ds mark II, men det finns också många som väljer 5D istället för 20D eller ett annat märke. Totalt sett ger det mer pengar med ett brett program även om det finns en viss överlappning.

För en yrkesfotograf behöver prisskillnaden mellan 1Ds mark II och Eos 5D kännas särskilt stor. Det är viktigare att få en fullt professionell kamera än att spara några tusenlappar.

3) Varför 1D Mark II och 1Ds Mark II? Snabba upp seriebildstagningen på 1Ds Mark II och skrota 1D Mark II. En sådan kamera skulle passa både sport- och ateljéfotografen.

Det gick inte. Kamerorna har dubbla processorer som skyfflar ca 68-69 MB bilddata per sekund.

I intervjuer har Canonchefer antytt att det kanske blir en modell i framtiden, men vi är antagligen inte där på ett tag. Det kanske blir till mark IV...

Jag gissar på att mark III:eek:rna får 12 MP och 10 bps respektive 24 MP och 5 bps.

Hej Magnus

Tack för ett utförligt svar. Sådana uppskattas. Jag är inget teknikfreak så att säga, så jag har inte full koll på tekniken i kamerorna. Jag bara använder dem :) Som konsument känner jag att det borde gå att förenkla det hela betydligt, men måhända har man inte tekniken ännu.

Mattias, Luleå

Hej, är på gång att skaffa en dslr och självklart kommer det att bli en Canon. Har dock en fundering angående uppföljaren till 20D. Kommer den att hamna i samma prisklass som 20D eller kommer den initialt hamna en "bit" över 20D, vad tror ni?
Kommer den "nya" 20D bli såpass mkt bättre att man kommer att slita sitt hår om man skaffar en 20D idag??

//Danne

-dajo- skrev:
Kommer den att hamna i samma prisklass som 20D eller kommer den initialt hamna en "bit" över 20D, vad tror ni?
Kommer den "nya" 20D bli såpass mkt bättre att man kommer att slita sitt hår om man skaffar en 20D idag??

Det skulle räcka för Canon att släppa en modell med större skärm. Men antagligen gör de mer. En 10 megapixelsensor är nog inte otänkbar. Skillnaden mellan 8 megapixel och 10 är väldigt liten.

Det kan vara läge ett slå till på en begagnad 20D är efterträdaren kommer.

Finns här någon som är sugen på att spekulera lite mer kring uppgradering av 20D eller eventuell uppföljare. Nikon D200 börjar ju levereras så småningom och det verkar lite konstigt om inte Canon vill ha en APS-C kamera att konkurrera med. 5D är ju FF och har lite ennen målgrupp. Känns som om mässan i februari eller några veckor innan vore hög tid att börja läcka alt släppa info om någon ny modell. Väntar man till andra halvåret 2006 riskerar man att tappa försäljning till en eventuell Konica Minolta 8D eller 9D vilka säkert inte blir att leka med. Det är bara att titta på försäljningsframgångarna för KM D5D.

Nu skärm 2,5" 210.000 pixlar. Större sökare alt ögonmussla för förstoring av sökarbilden som Nikon och Pentax har. (Märkligt att inte Canon har en sådan än). Mellan 10-12 Mpix. Något förbättrad autofokus (borde vara smart även för canon för att minska servicekostnader för front/backfokus, vilket jag har förstått beror delvis på inexakt förutsägande AF). Fler bildjusterings parametrar. Bibehållen brusnivå trotts mindre pixlar p g a förbättrad signalbehandling.

Någon som har lite roliga spekulationer eller rykten/info-läckor?
MVH, Niclas :)

Och Fjädern blev en höna

Ja så är det, rykten och massa gripande efter halmstrån .... inte för att jag vet något om nästa modell! En sak är säker iaf det kommer nya modeller med fler och fler MP. Jag skulle kanske tro att det närmar sig fullformat för "konsumenten" även om 5D anses vara en "billig" fullformatare så är det inte varje Svensson som kan hosta upp de stålarna. Där tror jag att utvecklingen ligger snarare!??

Sedan kommer det väl ett pressmeddelande på deras hemsida när det närmar sig :)

Om de kallar den 4 4 4 4 eller något annt bryr jag mig inte om bara den är nice och har en "röd" prislapp är jag nöjd.

Är det bara jag som vill ha bildstabilisering i huset? Jag har en viss fäbless för foto i mindre ljusa miljöer och IS på alla objektiv skulle kännas riktigt bra (speciellt tillsammans med ljusstarka objektiv)! KM har en, i mina ögon, riktigt stark konkurrensfördel där. Men med tanke på hur Canon satsar på IS i objektiven så är väl det inget att hoppas på...

Re: Och Fjädern blev en höna

photonicdelousions skrev:
Jag skulle kanske tro att det närmar sig fullformat för "konsumenten" även om 5D anses vara en "billig" fullformatare så är det inte varje Svensson som kan hosta upp de stålarna. Där tror jag att utvecklingen ligger snarare!??

Nej, det tror jag inte på. Prisskillnaden mellan en 20D och en 5D ligger till 95% i sensorpriset.

Eftersom prisskillnaden mellan en 20D och en 350D inte är "mer än" 6000:- så skulle en 350D med fullstor sensor (500D???) ändå kosta en bit över 20000:-

Nej..jag tror bestämt att 1.6x sensorn är här för att stanna för den billiga konsumentkameran.

Däremot kan det säkerligen komma en uppdaterad 20D (50D??), eller kanske rent av en 100D med 10MP, 2,5" skärm och för övrigt samma specar som 20D.

Re: Re: Och Fjädern blev en höna

Jeppe skrev:
Nej, det tror jag inte på. Prisskillnaden mellan en 20D och en 5D ligger till 95% i sensorpriset.

Det skulle ju innebära att när sensortillverkningen i framtiden blir billigare, så att en sensor inte kostar mer än ett par kronor att tillverka, så kommer en proffskamera att kosta, säg 10 kronor mer än en konsumentkamera. ;)

StefanN skrev:
Är det bara jag som vill ha bildstabilisering i huset? Jag har en viss fäbless för foto i mindre ljusa miljöer och IS på alla objektiv skulle kännas riktigt bra (speciellt tillsammans med ljusstarka objektiv)! KM har en, i mina ögon, riktigt stark konkurrensfördel där. Men med tanke på hur Canon satsar på IS i objektiven så är väl det inget att hoppas på...

Men blir det verkligen tårta på tårta om man har IS både i huset och i objektivet? Kan det inte vara så att man får ännu bättre bildstabilisering (tjäna ännu fler slutarsteg) om man har två bildstabiliseringar efter varandra? Någon som är insatt?

Jeppe skrev:

Eftersom prisskillnaden mellan en 20D och en 350D inte är "mer än" 6000:- så skulle en 350D med fullstor sensor (500D???) ändå kosta en bit över 20000:-

Nej..jag tror bestämt att 1.6x sensorn är här för att stanna för den billiga konsumentkameran.

Däremot kan det säkerligen komma en uppdaterad 20D (50D??), eller kanske rent av en 100D med 10MP, 2,5" skärm och för övrigt samma specar som 20D.

Den som lever får se :) Vad händer senare ? När vi inte pratar fullformat utan digital mellan/storformatare ;)

Tekniken går framåt och priserna neråt så är det och kommer alltid att vara. Våra barn kommer skratta åt allt vi kallar "hightech"

Jeppe skrev:

Jag tror också på lilla sensorn för low-end, men det skall bli intressant vad som händer i övriga segment. Om Nikon håller fast vid lilla sensorn - och lockar många nöjda proffs med den - så kanske Canon måste ta fram något proffsigare med lilla sensorn för att klara prisjämförelsen? Att Canon kommer att fortsätta med småbildssensorn i högpresterande proffs- och entusiastmodeller framstår som givet, men räcker det om prisskillnaden blir för stor?

Re: Re: Re: Och Fjädern blev en höna

Eeros skrev:
Det skulle ju innebära att när sensortillverkningen i framtiden blir billigare, så att en sensor inte kostar mer än ett par kronor att tillverka, så kommer en proffskamera att kosta, säg 10 kronor mer än en konsumentkamera. ;)

Nej, eftersom 20D och 5D i princip är samma kamera (ja, bortsett från sensorn då alltså). Därför går det inte att dra sådana paralleller. Titta på 1D MkIIn som har både färre pixlar och mindre sensor men som ändå kostar 7600:- mer än en 5D.. Varför? Jo, det är ju kostnaden för huset. Jämför 1D MkII med 1Ds MkII.. exakt samma hus, så varför denna enorma prisskillnad? Jo, sensor och pixlar.. (självklart). Därför kommer vi nog att få se en proffskamera från Canon för runt 30000:- (med tätningar och allt vad 1D-serien innebär) när tekniken har blivit såpass mycket bättre så att den kan leverera en högre yield på tillverkningen. Men knappast mycket lägre än så. Titta på analoga 1V, den kostar 20000:- och har ingen sensor alls.. man betalar ju endast för funktioner och huset.

Re: Re: Re: Och Fjädern blev en höna

photonicdelousions skrev:
Den som lever får se :) Vad händer senare ? När vi inte pratar fullformat utan digital mellan/storformatare ;)

Tekniken går framåt och priserna neråt så är det och kommer alltid att vara. Våra barn kommer skratta åt allt vi kallar "hightech"

Javisst, men det kommer alltid att finnas en lägsta nivå för hur lågt priset kommer att sjunka. Canon kommer inte helt plötsligt hux flux att börja sälja extremt hållbara yrkeskameror med fullstora sensorer med miljoner pixlar för 10000:- Canon har positionerat sina produkter väldigt väl sulle jag vilja säga. Men det är ganska hårt pristryck från Nikons D200 nu.

Hehe. En lärare till mig berättade om en volvomodell som fick byta namn i japan (tror att det var en volvo). Modellbeteckningen stod stod tydligen för ett rätt så grovt könsord.

StefanN skrev:

Hörde från någon här på FS att Canon inte var helt främmande för att bygga in IS i sina kameror, men att Nikon inte verkade ha yttrat samma intresse - hur nu denne vet detta!

Håller i alla fall precis som du tummarna för detta! En Canon-kamera i D70-size (dvs. mellan 350D och 20D) med IS för under 15.000 pix skulle vara en dröm och en rejäl tagg i sidan på Nikon och deras D200!

Håller i dagsläget Canons objektivserie som mer intressant än Nikons - trots det stundande 18-200 VR-släppet, men 350:n står sig inte mot D70:n varken ifråga om pris eller grepp! Den klassiska situationen mellan två stolar!!! ;O.

bullen_ skrev:
Hehe. En lärare till mig berättade om en volvomodell som fick byta namn i japan (tror att det var en volvo). Modellbeteckningen stod stod tydligen för ett rätt så grovt könsord.

Nja.. det var väl Honda som släppte en bil som hette fi*ta med lite god fantasi.. Fast det är en helt annan diskussion.

För att ta fasta på lite saker som skrivits i en mängd tidigare trådar.

20D blir 18 månader i vår, och Canon har tidigare hållit någorlunda runt 18 månaders skillnad mellan olika modeller i samma serie eller smärre uppdaterinar redan efter cirka 12 månader.

Canon själva säger att kommer ha APS-C för konsumenter och fullformat för proffsen.

Canon har uttalat sig med "vi tittar på saken" vad gäller bildstabilisering i huset. Risken är att Minolta har en del patent som är svåra att gå förbi samt att försälningen av objektiv med IS troligen skulle få sig en ordentlig törn. Det finns dessutom både för och nackdelar med båda typerna av stabilisering.

Sensorer blir inte speciellt mycket billigare med tiden då det i regel är ystorleken som kostar. Därimot sker utvecklingen så att du får ökag komplexitet på samma yta till samma pris. I folkmun kallat moores lag, som många felaktigt tror har att göra något med prestanda eller hastighet när det egentligen är en ekonomisk observation.

Cypress som nyligen släppte en svart-vit APS-C sensor med CMOS-teknik har gjort denna billigare genom att helt ta bort färgfilter och mikrolinser. Detta var möjligt för att de har kommit på ett sätt att öka den ljussamlande arean för varje pixel. Då kommer enbart sensorn ner till en kostnad run 1000-lappen. Sedan tillkommer ju såklart en cpu, minne, mjukvara, utveckling och alla annan elektronik som idag ingår i en kamera.

ANNONS
Götaplatsens Foto