Annons

Canons Pixmaskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Är det någon eller några som har/eller testat någon eller några av Canons PIXMA skrivare?

Jag har länge tyckt om Epsons Stylus Photo serie men.. har börjat gilla Canons skrivare..

Har eventuellt tänkt skaffa en Pixma här framöver för att kunna skriva ut då i max A4 storlek.

Kravet för upplösning bör ju vara minst vad min kamera klarar av i nuläget 8MP vid 3504x2336 vill kunna skriva ut en A4 med full upplösning. Vet att kameran klarar upp till A3 med full upplösning.
 
Vad jag vet så är det inga fel på Canons Pixma skrivare annat än att deras profiler är lite lustigt namngivna:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=41490&highlight=canon+p1

Sen har det väl till och från varit lite klagomål på deras profilers kvalité dvs utskrifterna har inte riktigt blivit vad man förväntat sig. Men det har väl visat sig att problemet inte riktigt beror på skrivaren utan just profilerna. Men hittar man en papperstillverkare med papper som man gillar och som har egna profiler för skrivaren så ska det väl inte vara nåt problem.

Canons lite större skrivare har fått riktigt bra kritik när det gäller bildkvalité.

----

När det gäller upplösning på utskrift så finns det två värden.
1. Skrivaren upplösning t ex 2400 dpisom visar hur många bläckpunkter den spottar ut på pappret per tum
2. Den utskrivna bilden upplösning som bör vara 240-300 ppi, pixlar per tum. Högre upplösning än ca 200 ppi kan ögat inte urskilja så att skriva ut med t ex 2400 ppi på en 2400dpi skrivare ger inte bättre utskrifter. Att skrivaren har högre upplösning än utskriften gör det möjligt för skrivaren att skriva ut lite fler pixlar för att få till rätt blandning på färgen.

(Hoppas jag fick dpi och ppi rätt, håller tummarna och förbereder mig på folkstorm)
 
Är det någon eller några som har/eller testat någon eller några av Canons PIXMA skrivare?

Jag har länge tyckt om Epsons Stylus Photo serie men.. har börjat gilla Canons skrivare..

Har eventuellt tänkt skaffa en Pixma här framöver för att kunna skriva ut då i max A4 storlek.

Kravet för upplösning bör ju vara minst vad min kamera klarar av i nuläget 8MP vid 3504x2336 vill kunna skriva ut en A4 med full upplösning. Vet att kameran klarar upp till A3 med full upplösning.


Jag har en pixma Mp 980 som ger mycket bra bilder, blev förvånad vad den billiga presterade.
 
Skulle fått hitta något ställe för att få se hur utskrifterna blir ungefär.. kanske Mediamarkt kan visa de har ju många grejor uppackade.
 
Skulle fått hitta något ställe för att få se hur utskrifterna blir ungefär.. kanske Mediamarkt kan visa de har ju många grejor uppackade.

Tidigare så har man kunnat ladda upp en bild på canons hemsida och sedan få den utskriven på valfri skrivare ur deras sortiment och få bilden (vattenstämplad) hemskickad. Try before you buy, eller liknande hette det.

Vet inte om den möjligheten finns kvar.
 
Pixma IP4600

Jag köpte pixma ip4600 för 990 :- på mediamarkt och är riktigt nöjd, nu har jag bara haft standardskrivare för kanske 5-7 år sen att jämföra med med jag vart riktigt impad av kvalitén och snabbheten på utskrifterna för den prislappen på skrivare.

Som vanligt får man ju med patroner med väldigt lite färg men så är det väl nästan på alla skrivare i detta segment, men jag har lyckats skriva ut ca 70st 10x15 och 5 A4 och nu har den börjat klaga på att magenta är slut.

Nåt som är trevligt med den är att man kan skriva ut på cd/dvd med medföljande släde.

Nämnde jag att den är snygg också ;-)
 
Pixma 4600 är kallar canon ju för sin "Canons toppmodell" och jag tycker att priset är väldigt bra.

Men live har jag ju som sagt inte sett den göra utskrifter.
Men nog har man fått väntat ett BRA tag innan utskrifterna är klara på de skrivare min pappa haft.. då olika Epsonskrivare.
Utskrivna med en högre upplösning. Skulle kanske uppskatta att de tagit upp mot en halvtimme eller nåt sånt med ett par minuters överdrift :D

Såg faktiskt på Canons hemsida att de fortfarande har den där "Try before you buy-tjänsten" så jag tror jag ska prova faktiskt.

Att en skrivare ofta sväljer mycket färg kan ju ibland ha att göra med vilket papper du har. Fel sorts papper kan suga in väldigt mycket färg. Sen ska ju enligt canons hemsida dessa skrivare förbruka väldigt lite färg. Men måste man byta patroner efter 5st A4 i full storlek så känns det ju lite som att man måste köpa en EU-pall med patroner :) och patronerna är väl inte direkt billiga per styck.
 
Pixma 4600 är kallar canon ju för sin "Canons toppmodell" och jag tycker att priset är väldigt bra.

Men live har jag ju som sagt inte sett den göra utskrifter.
Men nog har man fått väntat ett BRA tag innan utskrifterna är klara på de skrivare min pappa haft.. då olika Epsonskrivare.
Utskrivna med en högre upplösning. Skulle kanske uppskatta att de tagit upp mot en halvtimme eller nåt sånt med ett par minuters överdrift :D

Såg faktiskt på Canons hemsida att de fortfarande har den där "Try before you buy-tjänsten" så jag tror jag ska prova faktiskt.

Att en skrivare ofta sväljer mycket färg kan ju ibland ha att göra med vilket papper du har. Fel sorts papper kan suga in väldigt mycket färg. Sen ska ju enligt canons hemsida dessa skrivare förbruka väldigt lite färg. Men måste man byta patroner efter 5st A4 i full storlek så känns det ju lite som att man måste köpa en EU-pall med patroner :) och patronerna är väl inte direkt billiga per styck.

Som sagt skrivare i denna prisklass har så kallade demopatroner eller vad det kallas, långt ifrån fulla, när man väl byter håller dom ju till betydligt fler utskrifter vad jag förstått.

Ett kit med alla patroner går på 400-600 :- beroende på var man köper dom.

Pappret jag har kört med är glossy "budget" papper alltså inte canons egna då man fick typ 80 A4 istället för 20 för samma pris och som sagt jag tycker det blir hur bra som helst men har inte så mycket att jämföra med :)
 
ah, jag ska gå o köpa en sån jag också tror jag. tänker inte lägga ut mer än 1000kr på en skrivare just nu. blir nog en lång usb-kabel bara.
har ju min o tjejens bärbara :) och vi har inget direkt databord utan ligger i sängen eller i soffan. skrivaren hade jag tänkt ha på en stol eller en pall en bit från tvn. hur har du löst det? har du datorn bredvid skrivaren på något bord eller?

finns det kanske någon nätverksenhet där man kan koppla in en usbskrivare? finns ju skrivarservers fast med parallellanslutning.

finns det något du stör dig på med skrivaren?

ett kit med patroner för 500kr var ju helt ok. trodde att de kostade runt 4-500kr/st som jag sett en del har gjort för några år sedan.
är ju även bra med den där pictbridgefunktionen så att man direkt kan skriva ut via sin canonkamera.
 
Är det bara jag eller det är mkt dyrare att skriva själv än att beställa?

För Pixma 4600
---------------

10*15 cm
--------
Ett sett färgpatroner kostar 300 kr och varar 205 st 10*15 cm
En svartfärg kostar 100 kr och varar 660 10*15 cm.
Dvs färgen kostar då 1,75 kr/bild.

Den billigaste 10*15 cm jag kunnat hitta kostar 100 kr för 100 st och är då endast 170 g/m2 vilket inte är tjockt.
Då blir alltså priset 2,75 kr.

A4
------
Biligast jag kunnat hitta 195 g kostar 69 kr för 20 st. Dvs 3,45 kr/st
Då blir priset 1,75*4+3,45 = 10,45 kr.

En Pixma 4600 kostar 888 + frakt som billigast.

skriver man ut 1600 10*15cm innan man köper ny blir det extra 50 öre/bild. Dvs en 10*15 kostar 3,25 kr.



På Fukidirekt kostar en A4 framkallad 9 kr och en 10*15 cm 0,65 kr.


En Pixma 4600 kostar 888 + frakt som billigast.

skriver man ut 1600 10*15cm innan man köper ny blir det extra 50 öre/bild. Dvs en 10*15 kostar 3,25 kr.


Pga av denna utträckning är jag skeptisk om jag vill köpa en skrivare.

/Stefan
 
ah, jag ska gå o köpa en sån jag också tror jag. tänker inte lägga ut mer än 1000kr på en skrivare just nu. blir nog en lång usb-kabel bara.
har ju min o tjejens bärbara :) och vi har inget direkt databord utan ligger i sängen eller i soffan. skrivaren hade jag tänkt ha på en stol eller en pall en bit från tvn. hur har du löst det? har du datorn bredvid skrivaren på något bord eller?

finns det kanske någon nätverksenhet där man kan koppla in en usbskrivare? finns ju skrivarservers fast med parallellanslutning.

finns det något du stör dig på med skrivaren?

ett kit med patroner för 500kr var ju helt ok. trodde att de kostade runt 4-500kr/st som jag sett en del har gjort för några år sedan.
är ju även bra med den där pictbridgefunktionen så att man direkt kan skriva ut via sin canonkamera.

Kör själv med bärbar i vardagsrummet och har skrivarn på en bänk vi har i vardagsrummet, jag förbereder utskrifterna på datorn först sen drar jag ur alla kablar och går till skrivaren och kör ut utskrifterna :)

Har inte skrivaren inkopplad hela tiden då jag samlar på mig några utskriftjobb å sen kör dom.

Det ända jag har stört mig lite på hittils är att iom att jag inte har skrivarn på hela tiden så när jag startar den så tar det några minuter från att jag har skickat utskriften till att den börjar skriva ut pga att den vill rengöra patronerna först, själva utskriften går med ljusets hastighet ;-)

Jag beställde patroner från inklub och fick med en extra svart patron så 6 patroner för ca 420kr hem till dörren.

Pictbridge funktionen vågar jag inte använda då jag vill kontrollera färger,skärpa beskärning å sånt innan jag skriver ut.
 
Är det bara jag eller det är mkt dyrare att skriva själv än att beställa?

För Pixma 4600
---------------

10*15 cm
--------
Ett sett färgpatroner kostar 300 kr och varar 205 st 10*15 cm
En svartfärg kostar 100 kr och varar 660 10*15 cm.
Dvs färgen kostar då 1,75 kr/bild.

Den billigaste 10*15 cm jag kunnat hitta kostar 100 kr för 100 st och är då endast 170 g/m2 vilket inte är tjockt.
Då blir alltså priset 2,75 kr.

A4
------
Biligast jag kunnat hitta 195 g kostar 69 kr för 20 st. Dvs 3,45 kr/st
Då blir priset 1,75*4+3,45 = 10,45 kr.

En Pixma 4600 kostar 888 + frakt som billigast.

skriver man ut 1600 10*15cm innan man köper ny blir det extra 50 öre/bild. Dvs en 10*15 kostar 3,25 kr.



På Fukidirekt kostar en A4 framkallad 9 kr och en 10*15 cm 0,65 kr.


En Pixma 4600 kostar 888 + frakt som billigast.

skriver man ut 1600 10*15cm innan man köper ny blir det extra 50 öre/bild. Dvs en 10*15 kostar 3,25 kr.


Pga av denna utträckning är jag skeptisk om jag vill köpa en skrivare.

/Stefan

För min del spelar det inte så stor roll när man har möjligheten att få sin bild utskriven några minuter senare efter man har bestämt sig för att skriva ut den, Jag är bekväm hehe .-)
 
För mig betyder egen skrivare 2 saker.
1. Jag kan få min utskrift nu (eller om nån minut)
2. Jag har full koll på resultatet skulle jag inte vara helt nöjd kan jag göra om det.

Kostnaden går kanske inte alltid att rättfärdiga jmf med enklare beställningar. Men jämför man med pro/proffs utskrifter på bra papper så krävs det inte en massa utskrifter innan man kan börja räkna hem investeringen.
 
Kör själv med bärbar i vardagsrummet och har skrivarn på en bänk vi har i vardagsrummet, jag förbereder utskrifterna på datorn först sen drar jag ur alla kablar och går till skrivaren och kör ut utskrifterna :)

Har inte skrivaren inkopplad hela tiden då jag samlar på mig några utskriftjobb å sen kör dom.

Det ända jag har stört mig lite på hittils är att iom att jag inte har skrivarn på hela tiden så när jag startar den så tar det några minuter från att jag har skickat utskriften till att den börjar skriva ut pga att den vill rengöra patronerna först, själva utskriften går med ljusets hastighet ;-)

Jag beställde patroner från inklub och fick med en extra svart patron så 6 patroner för ca 420kr hem till dörren.

Pictbridge funktionen vågar jag inte använda då jag vill kontrollera färger,skärpa beskärning å sånt innan jag skriver ut.

Ah, se där hehe.. vet du jag sökte lite snabbt och såg att de finns en hel del skrivarservers för usb och parallell. Då kan man ju enkelt koppla in den i trådlösa routern med inbyggd switch så kan ju vem som helst i nätverket skriva ut bilder trådlöst utan att koppla om kablar o ha sig. Tror jag ska investera i en sån. Är ju enklare det än att dela ut skrivaren via en stationär dator eller en bärbar som alltid är på :) än att koppla om kablar o ha sig.. om man nu inte trivs och gillar det förstås. Min tjej är iaf allergisk mot alla lösa kablar som ligger på golvet eller är runt tvn :) Tror nog att det är många som är det.

Är det inte bra att låta skrivaren vara på rent tekniskt sätt jag tänkte så att rengöringen får göras lite nu och så så inte skrivarhuvud eller patroner torkar för det gör dom har jag sett många gånger efter någon månad utan att användas. Nu kan det ju visserligen variera mellan skrivarmärken/modeller och patroner men ändå :)

ca 420kr för en uppsättning patroner plus en extra är ju schysst om man får dem till dörren också. Vad kostar det om man köper samma på stan? Såg att det finns 9ml svart och 19ml svart till denna skrivare. Tror dom hette BC-520 och BC-521.

Såg iaf i min kamera att man kunde ställa in en hel del om man ville göra en utskrift. Skärpor, färger... osv.. är ju också ett enkelt sätt att skriva ut om man inte har dator i närheten eller av någon konstig anledning skulle ha en skrivare hemma utan dator :) Förstår egentligen inte vad funktionen ska vara bra för? Oftast har ju folk en dator som de för över bilderna till och sen skriver ut dom. Men de som inte bryr sig så mycket om att justera bilderna kan ju plocka ur minneskortet och stoppa in det i skrivaren direkt och trycka på print :) eller koppla in kameran och välja att beställa utskrift.

Men jag tycker att de är kul med roliga funktioner.

Utskrifter med ljusets fart gillar vi :D
 
Jag kan hålla med Christian och Tonys anledningar till varför det är smidigare med en egen skrivare där priset inte är så relevant.

Kanske blir det andra kostnader om vi pratar fullstora A2 eller A3 format.
 
Köper man en bra skrivare som mp980 och dyrare får man dessutom bättre utskrifter än vad man skulle få om man skickar efter, man kan själv ställa in varje bild precis så man vill ha den, de gör inte framkallningsfirmorna. Dessutom ger vissa otroligt dåliga bilder
 
Som sagt skrivare i denna prisklass har så kallade demopatroner eller vad det kallas, långt ifrån fulla, när man väl byter håller dom ju till betydligt fler utskrifter vad jag förstått.
Stämmer inte, de Canonskrivare jag köpt (i965, ip4500)har levererats med fulla patroner.
Lätt att kontrollera då canons patroner till dessa är genomskinliga.
Lätta att fylla är dom också.

Sen är Canons "utveckling" av skrivarna ett trist kapitel just nu.
ip4600 är både bullrigare och har mindre bläckpatroner jämfört med ip4500!
http://damnprinter.com/350/canon-less-ink.html
 
Stämmer inte, de Canonskrivare jag köpt (i965, ip4500)har levererats med fulla patroner.
Lätt att kontrollera då canons patroner till dessa är genomskinliga.
Lätta att fylla är dom också.

Sen är Canons "utveckling" av skrivarna ett trist kapitel just nu.
ip4600 är både bullrigare och har mindre bläckpatroner jämfört med ip4500!
http://damnprinter.com/350/canon-less-ink.html

Jo, jag tittade på den me när jag funderade på vilken skrivare jag skulle vilja om jag skulle köpa en. Men har tänkt på att bläck till 4500 kostar 50% mer och ger 50% fler bilder? Dvs det kostar lika mkt.
Bullret är nog ändå försumbar i verkliga livet och märks tydligast på specs?

/Stefan
 
Tror inte att det är så märkbar skillnad mellan dessa två skrivare. Som Stefan skrev så syns det nog mest på papper.
 
När det gäller bläckstråleskrivare, och det gäller alla fabrikat. Ska man ha ut maximal kvalité från utskrifterna är det 2 saker man ska tänka på. Absolut bästa utskrifterna blir det med orginal bläck och papper, det finns inga genvägar. Bläckkostnaderna kan ibland bli otroligt mycket lägre om man köper en dyrare skrivare som tar 6-10 patroner, dom skrivarna har oftast också en annan typ av bläck som är hållbarare och ger en otrolig stuns i bilden. När det gäller ICC profiler till skrivarna så är det mycket lättare med Epson, jag tycker deras skrivardrivrutiner och programvara är mycket bättre.

Jag har en Canon Pixma 4200 och den är jag inte nöjd med, det blir en Epson nästa gång. Personligen tycker jag att Epson gör bättre skrivare och scanners än Canon
 
ANNONS