Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canvas 70x100 eller större

Produkter
(logga in för att koppla)

vbg_snake

Aktiv medlem
Hej,

Har en bild jag vill trycka upp på 70x100. Nu till frågan

Jag har en D60, skrivigt ut den del i 50x70 och mycket i A4/A3, Men räcker 6.3mp till en 70x100? Bilden är skarp och bra. Men frågan är hur ser det ut på en canvas som skall hänga på vägen bakom min tv-soffa?

MvH
Martin

Jag säger: inga som helst problem! Det ska till och med se riktigt bra ut. Canvasen har en förmåga att svälja små skönhetsmissar som jpg-artefakter och sånt dessutom. Jag har en gång fått en jpg från en 5Mp kompaktkamera förstorad till 100*70 och det såg skitbra ut eftersom man ju står nån meter ifrån en sådan förstoring.

Låter riktigt bra. Hur gör man när man skickar iväg bilden då? En canvas viks ju runt kanterna. Man vill inte att bilden fortsätter där man viker. då kan man ju missa viktiga element i bilden? Kan man lämna en vit kant eller är det bättre att tryckeriet ordnar det?

MvH
Martin

Crimsons nya är riktigt bra, gjort en canvas via den, med bra resultat. Du kan ju ladda upp en bild å förhandsgranska den i 3D.

Fortsätter tråden med en snarlik fråga

Har en bild på ett träd som är helt grafisk dvs innehåller bara helt svart och vita pixlar som jag tänkte skriva ut på 100x100 cm canvas. Är dock osäker på om bildkvaliten håller för det.
Bilden är på 5000x5000 pixlar och har en upplösning på 360pixlar/ tum (ca 142 pixlar / cm).

Vad tror ni? Har det någon betydelse om bilden som min är helt grafisk och alltså saknar gråskala?

Vill gärna veta om det kommer att se bra ut eftersom utskriften går på ca 1300:- (vilket jag egentligen tycker är alldeles för dyrt)

Bilden finns upplagd på min profil här på fotosidan.

Nu tror jag nog du gått lite vilse med upplösningen... 5000 pixlar på 100 com ger exakt 50 pixlar/cm, varken mer eller mindre. Omräknat till pixlar per tum (PPI) blir det 127.

En vanlig 10*15-kopia brukar normalt skrivas ut i 300 ppi, och betraktas på 30-50 cm avstånd.250 ppi är dock helt ok för en bild i den storleken för en persom med normal syn.
Din bild har ungefär halva upplösningen mot exemplet ovan, och upplevs alltså som likvärdig om du fördubblar betraktningsavståndet till 60 - 100 cm.

Vill du däremot få samma betraktningsvinkel som 10*15 cm på 30 cm avstånd måste du å andra sidan öka avståndet till 2 meter, vilket kan vara rimligt om inte syftet med förstoringen är att kunna stå med näsan tätt inpå bilden för att studera detaljer som inte går att se i mindre urskriftformat.

Har just fått hem en canvas på 150x30 cm från ProFormat och är jättenöjd. Källa: Canon 400D, 10Mpixel, mycket hårt beskuret uppifrån och nerifrån.
Jag inser inte att det skulle vara några som helst problem.

Är helt ny på det här med det digitala så jag är inte så insatt....
Informationen jag gav var lite bristfällig (glömde att dokumentstorleken inte var satt till 100x100 utan ca 35x35 cm).
Så sär ska det vara med en storlek på 100x100 cm och 5000x5000 pixlar blir upplösningen som du peter påpekade 127 pixlar/tum.

Fattade dock inte det där med betraktningsavstånd. Kommer bilden se bra ut på 1 meters avstånd eller krävdes det 2m. Kan tänka mig att 1m är det avstånd från vilken bilden kommer betraktas. Gå gärna in på min profil och kolla detaljeringsgraden i bilden (bilden det gäller heter "Träd") Har det någon betydelse att bilden är helt grafisk???

tacksam för svar

/Marcus.H

Har en bild på ett träd som är helt grafisk dvs innehåller bara helt svart och vita pixlar som jag tänkte skriva ut på 100x100 cm canvas. Är dock osäker på om bildkvaliten håller för det.
Bilden är på 5000x5000 pixlar och har en upplösning på 360pixlar/ tum (ca 142 pixlar / cm).

Vad tror ni? Har det någon betydelse om bilden som min är helt grafisk och alltså saknar gråskala?

Vill gärna veta om det kommer att se bra ut eftersom utskriften går på ca 1300:- (vilket jag egentligen tycker är alldeles för dyrt)

Bilden finns upplagd på min profil här på fotosidan.

Om du menar bilden med trädet där det mesta är vit himmel, så hoppas jag att du i bildoriginalet har kvar lite mer av jorden runt och nedanför trädet. Detta eftersom bilden ska vikas runt kilramen (spännramen), och då är det inte roligt om en vit bildkant tittar fram där. Särskilt olustigt är det att upptäcka det vid monteringsfasen om du har tänkt att hänga upp bilden utan yttre ram. Då måste bilden kunna gå runt två kanter av kilramen och häftas fast bak på ramen, istället för vid sidorna på ramen. Så se alltid till att du har tillräckligt med utfall när du beställer bilden på canvas, det överflödiga skär man enkelt bort sen när bilden är uppspänd.

Åtminstone Crimson levererar canvas med tillräckligt tyg utanför bilden, så att man har något att ta tag i när man spänner upp bilden.

Finns lite mer mark men långt ifrån så mycket som skulle krävas för att nå runt till baksidan av kilramen. Tänkte låta crimson eller någon annan både tillverka och montera bilden.

Om man väljer att inte ha bild på kanten av ramen (som jag sett att man kan välja) borde det väl inte vara något problem? Lägger de inte till marginaler själva då så att sidorna på ramen blir helt vita? I så fall ska det väl inte vara helt omöjligt att se till så att det inte uppstår någon vit kant framtill nederst på bilden?

ANNONS
Götaplatsens Foto