Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture One Frågor...

Produkter
(logga in för att koppla)

massemus

Avslutat medlemskap
HAr laddat ner en trial utav Capture One..
Och jag blir smått imponerad, men undrar ett par saker !

Efter att man justerat en bild, och vill att resterande bilder skall justeras likadant, hur gör man, går det att spara tex vitbalans på en bild och kopiera över lite snabbt på resterande ??

Och, finns det ngn bra motsvarighet på capture one förutom Photoshop !??

Ska nog satsa på Capture One Pro, har inte kommit underfull med skillnaderna på LE & Pro..

Jepp!

Det går att kopiera alla settings eller välja ut vissa. Ikonen för detta finns uppe i högra hörnet under någon av flikarna - Tror det heter "copy settings to selected images". Har inte C1 framför mig där jag sitter nu.... :)

Hej!

Jag har kört C1 länge och inte hittat något alternativ än. Photoshop är inte heller ett alternativ eftersom jag tycker det är trögjobbat om man vill få fram många bilder i ett flytande tempo utan att krångla.

Om du har gjort perfekta inställningar på en bild som du är nöjd med så markerar du den bilden (så att den aktuella bilden syns i visningsfönstret) Sedan markerar du alla bilder som du vill kopiera inställningen till (håll in ctrl eller shift) varpå du trycker på en liten knapp till höger med en blå symbol som liknar tre mappar. Kör du det kommandot så kopierar du intällningarna till alla bilder som är markerade med inställningarna från den bilden som visas. Är du med?

Ett annat alternativ är att spara aktuella inställningar. T.ex en viss färgtemperatur. Då trycker du bara på disketten upptill och skriver in ett namn. Sedan kan du välja en annan bild och bara välja det namnet du sparade för att få samma inställningar.

Du kommer långt med C1 LE om du bara ska konvertera bilder. C1 PRO har lite högre batchkapacitet och lite andra funktioner som du annars hittar i PS. Kolla på Phase One hemsida. Där finne en jämförelse. Men som sagt... Ska du bara konvertera RAW till jpg/TIFF så är det inte lönt att lägga 5000 extra om du inte jobbar proffessionellt och har ett väldigt stort flöde av bilder...

Hoppas du förstod nåt av min något röriga förklaring... =o)

mvh/Peter

Vad kostar LE-versionen. Enl. tester är väl C1 programmet som gör bästa jobbet. Är det värt pengarna om man kör "Nikon Capture". Är det lika trögt och minnesslukande som "Nikon Capture"?

Personligen tycker jag C1 är outständing när det gäller RAW-konvertering. Man kan få lika bra resultat med PS-CS, men det kostar 10ggr så mycket och är inte lika snabbt.

En tusenlapp får man ge för LE-versionen ungefär. Man laddar hem versionen från nätet och betalar för att få en registreringskod. Enkelt och smidigt! Då ingår det även en uppdatering och support i det priset.

/Peter

Och ändå verkar det finnas massor utav justering möjligheter i LE versionen !?

När jag fotar, så fotar jag rejält med ca: 1300 bilder på en dag ! Motocross & Motorsport i huvudsak, men vad begränsar LE i process utav bildhantering ? Alltså batching..

KAn tyvärr inte hitta skillnaden mellan programmen på phase ones hemsida !

20 bilder samtidigt som man kör igenom batching eller ?

Sitta lite längre framför burken så gör man enkelt 60tal bilder då !

Starta om , eller vad menas ..?

massemus skrev:
20 bilder samtidigt som man kör igenom batching eller ?

Sitta lite längre framför burken så gör man enkelt 60tal bilder då !

Starta om , eller vad menas ..?

när man lägger till den 21:a bilden säger programmet ifrån, men när det bara är 19 bilder i kön, så kan man lägga till en till: max 20 bilder i processkön samtidigt alltså (kön uppdateras hela tiden; bilder som är klara tas bort)

/f - smudo.org

Det funkar så att när du har fixat till en bild så att du är nöjd med den så skickar du den till framkallning. Den lägger sig då i kö för att bli framkallad. Undertiden kan du jobba vidaer med nästa bild och nästa och nästa... Varje bild som är "färdigbearbetad" skickar du till framkallningskön.

Det är denna "kö" som kan innehålla max 20 bilder... Lägger du in 20 bilder samtidigt så kan du direkt lägga in en ny när det är 19 kvar osv... En framkallning per bild tar inte lång tid så flödet blir väldigt smidigt och flyter på bra.

Men det är klart... Ska du framkalla 500 bilder med samma inställning på en gång och har bråttom eller inte ska sitta vid datorn undertiden så kan det ju bli lite frustrerande... men å andra sidan kan du göra mycket kul för 5000:- också om du klarar dig med 20 bilder i kö´n... =o)

ANNONS
Götaplatsens Foto