Annons

Cathy´s profiles

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte köpt några profiler av henne (jag gör mina egna), men priset är ju rimligt och hennes utrustning och programvara är ju bland de bästa som finns. Finns nog ingen anledning att tro att hon inte gör ett bra jobb.

Känner du dig osäker på resultatet finns det en beskrivning på min hemsida hur man kan kontrollera resultatet. www.profiler.nu/skrivart.html
MVH/Stefan

Clouseau skrev:
Vem är Cathy och vad har man profilerna till? Är det bara skrivare eller finns det för skärmar också?

Hon bygger skrivarprofiler för bläckstråleskrivare. En av de mer kända i USA på att göra profiler, framförallt för att hon är rätt billig.

När du gör en skrivarprofil skickar du in en utskrift från en testfil som du fått från den som ska bygga profilen. Sedan skapar man en profil som beskriver färgåtergivningen på just din skrivare på exakt det sortens papper som du använt vid profileringen.

Skärmar kan man inte kalibrera på distans. Det måste man göra på plats.

MVH/Stefan

ICC vs ICM?

Antar att denna tråd är en spin-off av tidigare diskussion kring utskrifter? I det sammanhanget vill jag fråga vad som är skillnaden mellan ICC- och ICM-profiler? Den profil som jag har misslyckats att skriva ut med och som installerades av skrivardrivrutinen är en ICM-profil och det är kanske fel att ange den som "Printer Profile" i Photoshop och låta Photoshop styra "Color Management"? Skulle ju vara rätt skönt att lösa problemet innan man spenderar SEK/$$$ på en profil.

[Inom parentes kan jag nämna att jag nu skriver ut med färghantering i skrivaren och inte Photoshop och i skrivarinställningen har jag kryssat i ICM och lämnat färghanteringen påslagen. Verkar bli hyggligast så även om jag är övertygad om att skuggseparationen skulle tjäna på en profil.]

Re: ICC vs ICM?

niklasl skrev:
I det sammanhanget vill jag fråga vad som är skillnaden mellan ICC- och ICM-profiler?

ICC och ICM är två beteckningar på en och samma begrepp. Från början kallades dessa profiler för ICM på windows-plattformen och ICC på Mac. Idag går det att använda båda filändelserna på båda plattformarna. Så det måste varit något annat fel på den profil som du försökte använda.

Stefan

Vill bara inflika....

Du får tillbaka tråden men jag vill bara ta tillfället att påpeka att det blir roligare att läsa om man delar med sig av länken till Cathy's profiles... Så här kommer den... (efter att ha sökt på Google...)

http://www.cathysprofiles.com

Så nu kan alla som läser denna tråden få mer info om ämnet...

Någon som köpt profil hos henne? Finns det andra alternativ i Sverige?

Tänkte på det...

..i samma ögonblick som jag skickade mitt inlägg. ;) Jag ska ta kontakt med Stefan.

Tänkte bara meddela att jag skall beställa profiler från Cathys så fort hon svarar på hur man skriver ut testkartorna från PS CS2.

40 USD känns helt lagom för en hemma-amatör som jag.

Återkommer med resultet inom någon vecka!

// Lazze

Ziden skrev:
Tänkte bara meddela att jag skall beställa profiler från Cathys så fort hon svarar på hur man skriver ut testkartorna från PS CS2.

Behöver du inte vänta på, så här gör du.

MVH/Stefan

Bilagor

• print.jpg
    print.jpg
    32.8 KB · Visningar: 1,070
Hej,

Pga att mitt papper tog slut så har jag inte hunnit skicka in mina bilder för profilering ( blev dessutom tveksam över vilken papperssort som jag skall profilera först ).

Hittade dessutom denna tjänst:

http://www.simplyicc.com/

Några kommentarer? Billigt och schysst utrustning...

mvh Lazze

Ziden skrev:
Hej,

Pga att mitt papper tog slut så har jag inte hunnit skicka in mina bilder för profilering ( blev dessutom tveksam över vilken papperssort som jag skall profilera först ).

Hittade dessutom denna tjänst:

http://www.simplyicc.com/

Några kommentarer? Billigt och schysst utrustning...

mvh Lazze

Den testkarta som han använder till sin avancerade test är den som vi använder för grundläggande testning. ;-(

Jag skulle undvika att använda tjänster som bygger profiler på mindre än 500 färgfält. Vi ser kvalitetsskillnader upp till 1000 färgfält men däröver är det mindre och mindre nytta.

Stefan

Stefan,

Den avancerade använder 918 testfält och är fortfarande relativt "billig". Man kan köpa 3 avancerade profiler för cirka 900:- vilket är ett bra pris (om profilen nu håller ngn kvalité).

För mig passar det bra

* ett glossy papper
* ett matt papper
* ett textured/canvas papper...

Men skall suga lite på det!

mvh Lazze

Ziden skrev:
Stefan,

Den avancerade använder 918 testfält och är fortfarande relativt "billig". Man kan köpa 3 avancerade profiler för cirka 900:- vilket är ett bra pris (om profilen nu håller ngn kvalité).

För mig passar det bra

* ett glossy papper
* ett matt papper
* ett textured/canvas papper...

Jo, det var väl ungefär det jag menade med mitt förra inlägg, alltså välj den avancerade nivån.

MVH/Stefan

Nu har jag en profil

Tjo,

Fick min skrivarprofil för en kvart sedan! Kan bara säga "Varför skaffade jag inte en på STUDS?!". Äntligen kan jag printa röda kläder och hud och få det precis som på skärmen.

Kalibrerade min skärm med en Color Spyder 2+ och köpte profilen av Cathy på http://www.cathysprofiles.com

Suverän service, snabb och tillmötesgående! Betalade med Paypal.

Om ni skriver ut själva, skaffa er en profil!

Mvh Lazze

Llindberg skrev:
Hej,

en undran om någon har använt sig av inkjetart.com och deras service. De tar 25$ men blir det bra?
Se http://www.inkjetart.com/custom_profiles/index.html

/Lars

De allra flesta som gör profiler använder samma utrustning och samma programvara, så det finns ingen större anledning varför det inte skulle bli bra. Det viktigaste för att få till en bra profil är enligt min erfarenhet att man testar fram den optimala skrivarinställningen innan man gör profilen.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto