Annons

Cloud lösning / backup

Produkter
(logga in för att koppla)

Spotify

Ny medlem
Jag är lite nyfiken på hur ni backar upp era fotobibliotek?
Idag har jag ca 550 gb med foton som ligger på min iMac. Time Machine gör regelbundna kopior till Time Capsule och i tillägg gör jag manuella kopior "då och då" till externa hårddiskar som förvaras utanför hemmet.

Jag har funderingar på att kopiera hela biblioteket upp till molnet nu. Men samtidigt låta bilderna ligga kvar lokalt på datorn. Helst ha en synk-lösning i tillägg där den mappen som jag kontinuerligt fyller på med fler bilder lokalt på datorn, synkas vidare upp till molnet. Automatiskt. Tips på tjänst?

Alternativen jag tittat på är Adobe CC, Onedrive och iCloud Drive. Jag är skeptisk till att lägga in alla bilder i Apples "Bilder" och låta den synka på det sättet. Jag använder Lightroom primärt.

Så till frågan, hur löser ni er backup? Tanken är att också kunna använda molntjänsten till annat än bilder. Dvs lägga upp dokument och annat.

Mvh Carl
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Först måste du tänka på att synkning inte är backup!
En skadad fil eller i vissa fall en som råkat raderas eller ändrats kommer att synkas till destinationen och därmed har du inget korrekt original kvar.

En bra lösningen är två backuper.
Antingen en lokal och den andra på annan plats.
Eller två på annan plats.

För backup på annan plats kan man antingen nyttja en tjänste/molnleverantörs egna lösning. Eller så köper man bara utrymmet hos dem och använder ett eget backupprogram för att backa upp bilderna.
Det viktiga är att det finns stöd för revisioner.

Samt tjänsten inte börjar radera bilder vara för att du inte hört av dig på några veckor. ”Data retention” är oftast något man vara skriver i det finstilta.

Kontrollera också prestandan för att ladda upp allt material samt förutsättningarna att hämta det igen pm det skulle behövas.

Testa att det funkar också!

Fundera också på om kryptering är av intresse och vad som skulle hända om dina bilder kom ut. Kryptering är idag inget komplicerat. Men i många fall har leverantören tyvärr lagt beslag på din kryptonyckel och du kan inte välja en egen.
Behöver inte vara viktigt för dig men överväg det bara.

Det går också att köpa sig en egen nas och ställa hos en vän och sedan backa upp till den.
Men samma saker gäller där.
Revisionering är ett krav.

Vill du vara fri i ditt val och minimera kostnader kan du ta en titt på Duplicati som backup-motor.
https://www.duplicati.com
 

horvendile

Aktiv medlem
För onlinebackup körde jag till nyligen Crashplan. Det har dock blivit ekonomiskt ofördelaktigt för privatpersoner. Jag har nu bytt till Backblaze. Många verkar överens om att det är bra.
 

Spotify

Ny medlem
Tack för ett riktigt bra svar! Intressant med Duplicati. Kör du det själv? Som jag förstår det så krypterar motorn innehållet för att sen skicka upp det som backup på valfri plattform. Det hade känts skönt om allting var krypterat med tanke på läckor/hacks som sker i tid och otid.

En molntjänst hade känts bra då jag tänker att man ställer in automatisk backup som jobbar kontinuerligt. Mina manuella backuper är sisådär vad gäller tidsintervall.

Mvh Carl


Först måste du tänka på att synkning inte är backup!
En skadad fil eller i vissa fall en som råkat raderas eller ändrats kommer att synkas till destinationen och därmed har du inget korrekt original kvar.

En bra lösningen är två backuper.
Antingen en lokal och den andra på annan plats.
Eller två på annan plats.

För backup på annan plats kan man antingen nyttja en tjänste/molnleverantörs egna lösning. Eller så köper man bara utrymmet hos dem och använder ett eget backupprogram för att backa upp bilderna.
Det viktiga är att det finns stöd för revisioner.

Samt tjänsten inte börjar radera bilder vara för att du inte hört av dig på några veckor. ”Data retention” är oftast något man vara skriver i det finstilta.

Kontrollera också prestandan för att ladda upp allt material samt förutsättningarna att hämta det igen pm det skulle behövas.

Testa att det funkar också!

Fundera också på om kryptering är av intresse och vad som skulle hända om dina bilder kom ut. Kryptering är idag inget komplicerat. Men i många fall har leverantören tyvärr lagt beslag på din kryptonyckel och du kan inte välja en egen.
Behöver inte vara viktigt för dig men överväg det bara.

Det går också att köpa sig en egen nas och ställa hos en vän och sedan backa upp till den.
Men samma saker gäller där.
Revisionering är ett krav.

Vill du vara fri i ditt val och minimera kostnader kan du ta en titt på Duplicati som backup-motor.
https://www.duplicati.com
 
ANNONS