Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CompactDrive PD70X 20GB

Produkter
(logga in för att koppla)
Har skaffat en CompactDrive PD70X 20GB
fick den idag... men fattar noll...
först formaterade jag den enligt instruktioner, sen
ska man starta den då räknar den upp antal gb (utan minneskort) allt funkar som det ska...
sen stänger man av den.
Sätter i SanDisk Ultra II 512Mb minneskort
med några Raw bilder + basic (Nikon D70)..
på med strömmen (nätadaptern),
kollar minneskortet 488mb ledigt,
kollar hd'n och får error
No-. 18 = format error
vad ska jag göra?
tar jag ur minneskortet och startar funkar allt som det ska igen...

har nu laddat hem firewire från tillverkarens hemsida men när jag ska starta CompactDrive PD70X 20GBså funkar den inte, alltså datorn hänger sig, första gången stod det nu enhet hittad sen skulle jag starta om vilket jag också gjorde, men nu när jag startar hänger sig datorn och direkt när jag stänger av CompactDrive PD70X så funkar datorn bra igen... tips? någon speciell drivrutin man ska ha annars`?

AngelKiller skrev:
har nu laddat hem firewire från tillverkarens hemsida men när jag ska starta CompactDrive PD70X 20GBså funkar den inte, alltså datorn hänger sig, första gången stod det nu enhet hittad sen skulle jag starta om vilket jag också gjorde, men nu när jag startar hänger sig datorn och direkt när jag stänger av CompactDrive PD70X så funkar datorn bra igen... tips? någon speciell drivrutin man ska ha annars`?

Menar du firmware ???
Om du menar det så är det nog firmware till PD7X och inte till din........

hmm...
ingen som har något seriöst tips?
eller är det fel på den?
typ hårddisken som är paj eller liknande...
(J*vla s*it skulle ha den till helgen och allt, 'grrrr' bara hoppas att det är något simpelt fel så att den inte måste skickas tillbaka)

Står det inte något om att man ska ha ett minneskort med vissa filer i den när man formaterar hårddisken?

Min var klar och behövdes inte formateras.

har inte sett något sådant men skulle kanske kunna stämma i sånna fall behöver jag bara veta var jag kan hitta dom filerna...
min kom hem med hårddisk så den borde ju varit klar

ok...
ja jag har gjort allt som det står och det funkar ända tills man ska kopiera bilderna då blir det error...
lika när man sätter i den i winxp så hänger sig datorn och fungerar igen när jag stänger av compact driven...
ska prova på en annan dator idag får se om det fungerar då...
eller om den är trasig eller liknande...
om man kunde uppdaterat den men jag hittar ingen ny firmware till den...

hasse lundberg skrev:
Kollade i manualen och det är när man omformaterar hårddisken man ska ha ett mineskort.

Se sidan 45 i manualen "re-formating hard disk"

Har provat det också nu...
måste man formatera minneskortet till kameran från fat32 till fat?
enda som inte är gjort får felmeddelande hela tiden,
och det går fortfarande inte att starta med datorn... (Skit grejer)

Den är ganska seg i starten tar typ 30sec innan den är klar alltså utan minneskort att starta...
är det hd'n som är paj eller?

AngelKiller skrev:
Har provat det också nu...
måste man formatera minneskortet till kameran från fat32 till fat?
enda som inte är gjort får felmeddelande hela tiden,
och det går fortfarande inte att starta med datorn... (Skit grejer)

Den är ganska seg i starten tar typ 30sec innan den är klar alltså utan minneskort att starta...
är det hd'n som är paj eller?

Jag skulle ju inte kalla det skit-grejor om du installerar en firmware som inte är till din PD70X och den sen inte fungerar bra.

Bara gör som det står i manualen när du ska formatera hård-disken. Nej jag har inte för mig att jag formaterar om kortet till FAT.

Lars Johnsson skrev:
Jag skulle ju inte kalla det skit-grejor om du installerar en firmware som inte är till din PD70X och den sen inte fungerar bra.

öööö
jag har inte gjort det heller...
frågade om det fanns ny bara, om det var någon
känd bugg i orginalet...

Bara gör som det står i manualen när du ska formatera hård-disken. Nej jag har inte för mig att jag formaterar om kortet till FAT.

har gjort det typ 10ggr nu..
och hur det än är så bör ju datorn få tag på enheten även om den är ntfs, fat16 eller fat32 vilket den inte får...

så är det bara jag som haft/fått problem med denna?
iom att in CF inte funkade så provade jag med ett gammalt Xd kort och då gick det att ladda över 6bilder (3mb) men det tog mer än 5minuter...
det är inga hårdaknaster om hårddisken som det brukar vara heller, men lite små klick ljud är det ska det vara det?

Senast ändrad:
Är 98%säker på att det är hårddisken som är sönder...
Så det blir väll till att skicka tillbaka och försöka lösa helgens planerade fotografering på annat vis...

har ingen annan som har en 2,5 tums hårddisk att prova med..
Skickar tillbaka den och får en fungerande istället

Lars Johnsson, jag tycker du har en onödigt aggressiv och nedlåtande attityd i flera av inläggen i den här tråden och andra.

Försök hålla en mera ödmjuk inställning när du skriver här på fotosidan, även när du känner dig säker på att du har rätt, annars kommer mindre självsäkra medlemmar till slut inte att våga skriva om sina åsikter och den kamratliga och hjälpsamma stämningen på FS riskeras. Det är inte fel att peka på faktafel osv, men man kan göra det på olika sätt, och inte förutsätta att andra är idioter.

/Pontus

PS. Jag har inte hittat några nackdelar med PD70X ännu. Kunde vara lite färglada menyer... ;-) DS.

ANNONS
Götaplatsens Foto