Annons

CompactDrive PD70X 20GB

Produkter
(logga in för att koppla)
Antagligen menar de den lilla pluggen som sitter i de platta stiften på AC adaptern och som man kopplar in i ström-uttaget.
Hela diskussionen är otroligt fjantig. Ingen vettig människa plockar väl av den från adaptern och lämnar den instucken i ström-uttaget där hemma. Det innebär ju att man inte kan använda det uttaget mer.

Jonke O skrev:
Vad pratar ni om för adapter????
Jag köpte min från Powerinnumbers och jag fick med en helt vanlig 110-220 volts strömadapter som man pluggar rakt in i väggen utan nått extra (ja självklart så måste man ju ha ett strömuttag i väggen :=)))

/Jonas

Tja jag fick en eliminator med platta kontaktstift och sen en plastbit med runda stift som passar i svenska uttag och sen stoppar man i de platta stiften i plastbiten (jisses så krångligt det där lät). Och det är i de platta uttagen som man har helt oskyddade plåtbitar som leder 230 V ifall man stoppar ner ett plåtföremål i det.

Men man kanske lämnar eliminatorn i plastbiten som man lämnar i sitt 230 V uttag. Sen kommer ett nyfiket barn och drar ut eliminatorn och stoppar in något ledande i plastbiten.

Fast jag håller med. Det var fjantigt att varna för något sådant för självklart är alla är lika noggranna som du är. Förutom då jag som var så dum att jag lämnade plastbiten och eliminatorn i uttaget inann jag insåg att det var dumt.

Ber än en gång om ursäkt för att jag trodde att någon annan skulle kunna göra samma misstag som mig.

Eller att min PD70X drar batterier när den är kall.

Zebulah skrev:
Tja jag fick en eliminator med platta kontaktstift och sen en plastbit med runda stift som passar i svenska uttag och sen stoppar man i de platta stiften i plastbiten (jisses så krångligt det där lät). Och det är i de platta uttagen som man har helt oskyddade plåtbitar som leder 230 V ifall man stoppar ner ett plåtföremål i det.

Men då måste du först plocka av pluggen från adaptern och ha bara den instucken i ett vägg-uttag. Sen efter det måste du sticka in t.ex. ett spik i den.
Varför skulle någon ta loss pluggen och lämna den i ett vägg-uttag???
Snacka om att överdriva varningar för allting här !!!

Lars Johnsson skrev:
Men då måste du först plocka av pluggen från adaptern och ha bara den instucken i ett vägg-uttag. Sen efter det måste du sticka in t.ex. ett spik i den.
Varför skulle någon ta loss pluggen och lämna den i ett vägg-uttag???
Snacka om att överdriva varningar för allting här !!!

Skall försöka förklara lite tydligare för dig då om du inte fattar vad jag skriver. Eller rättare sagt kanske du inte vill fatta.

Antag att jag sitter vid min dator. I denna dator har jag min PD70X ansluten via en USB-kabel OCH en sladd som sitter i en eliminator som jag stoppat i en plastbit som i sin tur sitter i ett vägguttag. Anledningen till att det sitter där är att jag tex håller på att föra över bilder eller jobbar med bilder på PD70X'n. Hoppas du hänger med så långt. Sedan lämnar jag datorn av någon anledning tex för att gå på toaletten. Hänger du med. Bra. Under tiden som jag sitter på toaletten kommer mitt barnbarn in i rummet där datorn står och han får för sig att rycka lös eliminatorm från den sk plastbiten. I sin hand har han en spik eller en skruvmejsel eller något annat som han gladeligen stoppar ner i den platta plastbiten som i sin tur står i kontakt med 230V's nätet. Inte bra om man säger så. Varför är inte det bra undrar du då. Tja fundera på det du.

Fast jag förstår att du inte har så dumma barn eller barbarn (har inte kollat din familjesituation) men någon annan på fotosidan kanske har det och denna någon annan kanske inte heller har tänkt på följderna av att lämna denna adapter i vägguttaget. Fast du kanske tar lös din adapter när du går på toaletten för annars kan man inte använda sin PD70X. Varför man skall använda den på toaletten fattar inte jag men det finns säkert en anledning till att man alltid släpar med sig den och adaptern överallt. För varför skulle man lämna adaptern då kan man inte använda sin PD70X.

Men skit i barnen. Det viktigaste är att ingen stjäl någon annans foton för det är det viktigaste i världen.

Ja man kan ju hitta på alla konstiga situationer för att få det att låta farligt. Annars kan ju barnet ta PD70X:en och slå ett annat barn i huvudet med den. Eller kasta ut den genom fönstret. Eller pilla på de andra 25 elektriska maskiner och apparater som finns i hemmet.

Köp en AC adapter som passar i ditt ström-uttag istället för att gnälla. De kostar ju bara en struntsumma om man är så orolig som du är.

(vad är en eliminator som du pratar om hela tiden?)

Annars kan du ju hålla dig i 1 minut och 50 sekunder som det tar att ladda ner ditt 1GB kort och gå på toaletten efter det. Om du nu är orolig för att den otroliga historien som du beskrev ska hända om du går på toaletten.

Inget negativt får man säga om PD70x! ;-) Eller som kan uppfattas som negativt. Hoppas bara att diskutionen inte blir lika utdragen den här gången. :)

timofej skrev:
Inget negativt får man säga om PD70x! ;-) Eller som kan uppfattas som negativt. Hoppas bara att diskutionen inte blir lika utdragen den här gången. :)

Kom med vettig kritik då.

Köp inte en från andra sidan jord-klotet för att sen klaga att adaptern inte är barnsäker för Svenska ström-uttag. Det finns adaptrar som är till våra uttag att köpa överallt för en billig peng.

Det finns även jätte många försäljare av denna apparat inom EU och då får du en kontakt som passar. Skulle tippa att det finns minst 30 ställe som säljer den i Europa

Meningen var inte att klaga från början utan att komma med en upplysning om att platsbiten inte är så där direkt lysande konstruerad och att man kanske skall tänka på det. Ber så hemskt mycket om ursäkt för att var så in i he*****e dum att jag trodde att någon på fotosidan skulle vara intresserad av en sån upplysning.

Om du inte vet vad en eliminator är så kan jag råda dig att söka tex på Clas Ohlson's hemsida. Ett rätt vanligt uttryck för en enhet som man kan använda för att eliminera behovet av batterier. I PD70X's fall är det en svart plastklump med två platta blanka stift i en a änden. Åt andra hållet finns det en sladd som man kan ansluta till den stora blanka enheten (den sk PD70X'n i egen hög person) där man har sin hårddisk.

Och jag måste hålla med. Religionskriget inom fotografin står inte mellan Canon- och Nikonanhängarna utan mellan de som inte fattar att en PD70X är ofelbar och de som har mnage att ifrågasätta något som har med den heliga klumpen att göra.

Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:
Annars kan du ju hålla dig i 1 minut och 50 sekunder som det tar att ladda ner ditt 1GB kort och gå på toaletten efter det. Om du nu är orolig för att den otroliga historien som du beskrev ska hända om du går på toaletten. [/B]

Men snälla du. Inte fasiken ansluter jag min PD70X till 230V för att tanka ut ett kort när jag är hemma. Du kanske har hört att det finns något som heter kortläsare som man kan använda istället - det har jag och det använder jag hemma. Kan starkt rekommenderas. Däremot brukar jag använda min PD70X till det den egentligen är - en portabel hårddisk med andra användingsområden än att bara tömma sina kort från kameran. Väldigt praktisk att använda när man vill ta hem saker från jobbet.

Lyft din blick och du skall se annat än jorden du vandrar på.

Fast å andra sidan. Låt oss vara överens om att det enda vi inte är så är det överens.

Ingen stor sak och jag har fått säga det jag ville så nu avslutas tråden för min del.

Ha en bra dag :)

Zebulah skrev:

Min plastbit sitter det en skruv på så man kan skruva fast den i eliminatorn.

Jag fattar inte ett skit.... så här ser min adapter ut som följde med min PD70 X från Australien. Den ser då ut som alla andra svenska/europeiska batterieliminatorer. Jag hittar då inga platta stift och annat som man skall plugga i uttaget mm. Har ni fått nån annan modell än mig ????
/Jonas

Bilagor

• adapter.jpg
    adapter.jpg
    54.9 KB · Visningar: 281
Jonke O skrev:
Jag fattar inte ett skit.... så här ser min adapter ut som följde med min PD70 X från Australien. Den ser då ut som alla andra svenska/europeiska batterieliminatorer. Jag hittar då inga platta stift och annat som man skall plugga i uttaget mm. Har ni fått nån annan modell än mig ????

Kan det vara så att efter en såpass bra reklam här på FS fick killen i Australien så många beställningar, att han beställde en bunt av PD70x med europeiska adaptrer? :)

Dimage7d skrev:
Min plastbit sitter det en skruv på så man kan skruva fast den i eliminatorn.

Nämn inte något om skruven. Den är inte barn-säker. Hans ungar kan kanske stoppa den i munnen och svälja den. Ännu en stor anledning att klaga på PD70X....................

Gör jag fel???

När jag ska ladda över bilder från pd70x till min hårddisk på datorn börjar felmeddelande nr 20 att blinka,alltså slut på batterierna, men själva batterisymbolen visar faktiskt 2 "pluppar" efter ett tag när den slås på det "normala" sättet. Sen stängs den av efter kanske 20 s utan att visa batteri brist.
Ska det var så...

Magnus

Hej

Tror det är helt normalt, det är ju en stor elmotor i själva hårddisken och den stegmotor som stegar läshuvudet tar ju ström i korta intervaller. Du sjunker nog spänningen en hel del mot slutet av laddningen.

Då du tömmer den läser man ju kanske lite mer än då man tömmer korten.

Vill gärna göra reklam för www.breezesys.com : s downloader pro

Den e suverän då man oftast får flera ex av samma fil i olika backupper om man backuppar samma kort mer än en gång. Den tankar bara ner ett ex, samt att man kan skapa kataloger per datum vilket kan vara praktiskt vid resor, dvs få bilderna sorterade datumvis osv.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto