Annons

Copyright på digitala bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar hur man präntar in copyright information på sina digitala bilder. Antar att man gör det i photoshop, men spelar filformat roll? Kan man låsa denna information i bilden så det inte går att ändra?

Tack på förhand
MVH
Peter Carlsson

För det första vill jag gärna vara lite petig och påpeka att det finns ett utmärkt svenskt ord för copyright - upphovsrätt. Folk i forumen på fotosidan använder det engelska uttrycket i stor utsträckning - och som liten språkpolis blir jag förbistrad ;)

Nåja, till din fråga... :)
Det finns ett utmärkt sätt att spara information om upphovsman osv i bilder. I photoshop finns (åtmistone i ver 7.0 och senare) möjligheten att lägga in en "vattenstämpel" med Digimarctekniken.

Stämpeln är läsbar i både digitala kopior och i utskrifter (med speciell läsutrustning).

Har man inte pluggen i PS kan man tanka ner den här: http://www.digimarc.com/products/downloads/imagebridge/plugin/default.asp (tror det är rätt plugg).

Vill man inte bara använda demoversionen (som i sig är alldeles utmärkt) utan också få allt godis Digimarc erbjuder kostar det litegrann. Men då får du ett ID som gör att användare kan spåra dig som upphovsman. Du kan också själv göra sökningar och se vem som utnyttjar din bild.

ANNONS
Götaplatsens Foto