Annons

Crimson Färghantering, "Assign Profile"

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Gör ett inhopp i den här (för gamla?) tråden i hopp om svar gärna från Stefan Ohlson, eller någon annan kunnig när det gäller färghantering.

Jag har skaffat en ny bildskärm med inbyggd kalibrering. Tänkte eventuellt använda mig av Crimsons fotobokstjänst och har därför beställt ett provtryck. Filerna till provtrycket har jag sparat i Adobe RGB och bäddat in den färgrymden. Jag har ju läst att Crimsons labb kan hantera den färgrymden. När jag nu fått provtrycket visar det sig att bilderna är mattare i färgerna och något murrigare än vad jag hoppats på.

När jag softproofar (heter det så?) filerna i s-RGB liknar de ganska exakt provtrycket.
Varför ska du göra det? Det är ju Crimsons profil som du ska använda för softproofing

Har också laddat hem Crimsons profil för fotopapper och jämfört den profilen med Adobe RGB profilen. Jag vet inte om det framgår av skärmdumparna som jag bifogar, men på min skärm är skillnaden ännu tydligare till nackdel för Crimsons profil.
Vad menar du att profilen är till nackdel för Crimsons profil.

Så till min fråga: Hur ska jag göra för att få bilderna som jag vill ha dem så effektivt som möjligt? Kan det vara så illa att jag efter en grovredigering måste granska varje bild mot Crimsons färgprofil och ändra ton och färgmättnad så att den liknar Adobe RGB? Eller finns det ett smartare sätt?
Det du beskriver är ju den korrekta arbetsgången, det vill säga bearbeta bilden i Adobe RGB och sedan softproofa den med utskriftsprofiler.

Hur som helst tycker jag det är missvisande när bland annat Moderskeppet i sin kurs om färghantering påstår att man tryggt kan bädda in Adobe RGB i sina filer så blir bilderna bra. För egentligen handlar det ju om att man också måste ha tillgång till fotolabbets egna profiler och bildbehandla utifrån dessa. Eller är jag helt ute och cyklar..?
Kan jag instämma i.

Stefan
 

Svedje

Aktiv medlem
Hej Stefan! Tack för svar!

Jag visste inte till att börja med att man kunde plocka hem Crimsons profiler. Softproofa med s-RGB gjorde jag för att jag gissade att programmet som skapat provtrycket inte hade läst den inbäddade profilen. I efterhand fann jag möjligheten att använda Crimsons egna profiler. Jag tror fortfarande att fotoboksprogrammet inte kan läsa Adobe RGB. Ansvarig på Crimson "visste inte!?", men har lovat kolla saken.

Trevligt att du tycker jag har en acceptabel arbetsgång. Men efter avstämning med leverantörens utskriftsprofil måste jag ju ändå (om jag fattar rätt) göra en slutjustering av varje enskild bild för att nå så bra resultat som möjligt.

Det enklaste kanske är att redigera alla bilder i färgrymden s-RGB, eftersom en softproofning visar liten skillnad mellan den profilen och Crimsons profil för fotopapper. Och om det nu är så att just fotobokstjänsten inte läser Adob RGB så är det kanske det bästa?

Jag har för övrigt läst din fina beskrivning "Kalibrera och profilera din bildskärm" på SFF:s sida. Blev lite besviken på hur min skärm klarade tryckbarhetstestet. Skärmen ska ju klara att visa 99 % av Adobe RGB, men nog var mer än en procent gråfärgad. Kanske Eizo lovat lite för mycket? En annan sak: Var får man, för rimligt pris, tag på ett fysiskt ColorChecker-kort att jämföra med en digital motsvarighet? Hittade någon sajt där man kunde beställa, men som kostade mer än skjortan.

Än en gång tack för att du svarat och gett mig goda råd!

/Sture
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej Stefan! Tack för svar!

Jag visste inte till att börja med att man kunde plocka hem Crimsons profiler. Softproofa med s-RGB gjorde jag för att jag gissade att programmet som skapat provtrycket inte hade läst den inbäddade profilen. I efterhand fann jag möjligheten att använda Crimsons egna profiler. Jag tror fortfarande att fotoboksprogrammet inte kan läsa Adobe RGB. Ansvarig på Crimson "visste inte!?", men har lovat kolla saken.

Trevligt att du tycker jag har en acceptabel arbetsgång. Men efter avstämning med leverantörens utskriftsprofil måste jag ju ändå (om jag fattar rätt) göra en slutjustering av varje enskild bild för att nå så bra resultat som möjligt.

Det enklaste kanske är att redigera alla bilder i färgrymden s-RGB, eftersom en softproofning visar liten skillnad mellan den profilen och Crimsons profil för fotopapper. Och om det nu är så att just fotobokstjänsten inte läser Adob RGB så är det kanske det bästa?

Jag har för övrigt läst din fina beskrivning "Kalibrera och profilera din bildskärm" på SFF:s sida. Blev lite besviken på hur min skärm klarade tryckbarhetstestet. Skärmen ska ju klara att visa 99 % av Adobe RGB, men nog var mer än en procent gråfärgad. Kanske Eizo lovat lite för mycket? En annan sak: Var får man, för rimligt pris, tag på ett fysiskt ColorChecker-kort att jämföra med en digital motsvarighet? Hittade någon sajt där man kunde beställa, men som kostade mer än skjortan.

Än en gång tack för att du svarat och gett mig goda råd!

/Sture

Låter konstigt att de inte skulle läsa din inbäddade Adobe RGB. Jag har gjort en bok där och då använde jag Adobe RGB för alla bilder. Och sedan softproofade jag mot deras profil och resultatet stämde alldeles utmärkt.

Stefan
 

Svedje

Aktiv medlem
Låter konstigt att de inte skulle läsa din inbäddade Adobe RGB. Jag har gjort en bok där och då använde jag Adobe RGB för alla bilder. Och sedan softproofade jag mot deras profil och resultatet stämde alldeles utmärkt.

Stefan
Så här svarar Pär Holmberg på Crimson:
"Vi läser alltid av den profil som finns medskickad i filen. Detta gäller Express, Poster, Canvas, Prefix. Allt som Crimson utvecklat själva. Dock så har vi inte gjort fotoboksprogramvaran. Jag har skickat förfrågan till dom hur dom hanterar RGB-Profilerna. Avvaktar svar."
 

AWid

Aktiv medlem
Så här svarar Pär Holmberg på Crimson:
"Vi läser alltid av den profil som finns medskickad i filen. Detta gäller Express, Poster, Canvas, Prefix. Allt som Crimson utvecklat själva. Dock så har vi inte gjort fotoboksprogramvaran. Jag har skickat förfrågan till dom hur dom hanterar RGB-Profilerna. Avvaktar svar."
I början på 2016 ställde jag ungefär samma fråga som du. Så här såg konversationen ut (Läs dialogväxlingen "bakifrån"):

Hej igen.
Det är just det, utskriftsprofilen motsvarar väl sRGB-rymden .

Hälsningar
/// Håkan

Anders Widlund skrev 2016-02-08 23:28:

Vilket snabbt svar! Respekt
Men har man någon nytta av den större färgrymnden adobeRGB? Alltså – er utskriftsprofil får den med det som ligger utanför sRGB men inom adobeRGB? (Uttrycker mig kanske lite obegripligt).

MVH
Anders W

From: Håkan Holmberg
Sent: Monday, February 8, 2016 10:45 PM
To: Anders Widlund
Subject: Re: Färgrymder

Hej Anders.
Det spelar ingen roll, alla profiler konverteras till vår utskriftsprofil.

Hälsningar
/// Håkan

Anders Widlund skrev 2016-02-08 21:13:

Några frågor inför min nästa fotobok:
sRGB eller adobeRGB – spelar det någon roll?
Kan man blanda färgrymderna i samma projekt?

MVH
Anders Widlund

Alltså - för drygt ett år sedan svarade Crimson att de läste inbäddade profiler. Jag blandade bilder med båda färgrymderna och boken blev bra (i alla fall avseende färgerna:)
Återkom med vad de nu svarar dig.
 

Svedje

Aktiv medlem
Ja, det var som jag misstänkte. Crimsons fotobokstjänst är inte kopplad till deras egna icc-profiler. Så här svarar Pär Holmberg efter att han fått besked från ansvariga på fotobokstjänsten: "Då bilderna bearbetas sidmässigt och allt ska ha samma rgb-profil så konverteras allt till s-rgb".

Så var det med den saken. Jag har därför kontaktat en annan fotoboksleverantör, laddat hem deras ICC-profil, haft ett intressant samtal med deras support, gjort en förinställning i ACR som kompenserar avvikelserna som simuleringen visar samt justerat samtliga bilder i mitt projekt med denna förinställning. Ska bli intressant att så småningom få se det färdiga resultatet.
 

AWid

Aktiv medlem
Det svar du fått är ju lite annorlunda mot det jag fick för 1½ år sedan. Det innebär alltså att det är meningslöst med något annat än s-RGB när man sätter samman något som Crimson ska producera.
Vilken leverantör är det du nu har haft kontakt med? Är själv intresserad av vilka alternativ som kan finnas på marknaden.
 

Svedje

Aktiv medlem
Det svar du fått är ju lite annorlunda mot det jag fick för 1½ år sedan. Det innebär alltså att det är meningslöst med något annat än s-RGB när man sätter samman något som Crimson ska producera.
Ja, med fotobokstjänsten är det så. Där är det nog enklast att jobba mot s-rgb från grunden. Till de övriga tjänsterna finns dock tre anpassade ICC-profiler. Dessa är för fotopapper, akvarellpapper och canvas.

Det labb jag har valt för mitt projekt är Photohome. Där finns en ICC-profil för fotobokstjänsten. Jag har plockat hem den och justerat bilderna efter vad simuleringen visar. Nu återstår bara det svåra, dvs att bestämma sig för typ av bok och layout. Tids nog får jag se vad resultatet blir.

/Sture
 

Svedje

Aktiv medlem
En komplettering, bara. Jag fick idag ett mail från Pär Holmberg på Crimson med bland annat följande: "De flesta professionella bokproducenter vi har gör designen på boken i ett mer professionellt program som ex InDesign, då tar vi åter över kontrollen av färghanteringen på samma sätt som Crimson hanterar profiler i alla sina tjänster.


Nedan kommer länkar och även mallar för att göra sina böcker eller trycksaker med professionellt verktyg utan begränsningar.
https://crimson.se/support/guider/tjanster/trycksaker-anpassad-bestallning"

Så jobbar man mot InDesign finns tydligen alla möjligheter.
/Sture
 

AWid

Aktiv medlem
Stort tack för informationen. Då vet man i alla fall hur läget är. Men för en amatör som kanske gör max 2 fotoböcker om året blir det rätt dyrt om man även ska inkludera InDesign i en CC-prenumeration. Men hur som helst - Crimson gör snygga fotoböcker även begränsat till enbart sRGB:)
 

Svedje

Aktiv medlem
Har nu fått min fotobok från Photohome. Skickade filerna i söndags och idag, fem dagar senare, låg den i min brevlåda. Eftersom det är min första fotobok där jag medvetet satsat på att göra vad jag kan för att färgerna ska bli som jag vill har jag inte så mycket att jämföra med. Men jag är nöjd! Färgerna i bok och på skärm är väldigt nära varandra. De i boken ger ett något mattare intryck, men eftersom jag valt en sidenmatt kvalitet känns det inte som något fel. Det blir nog fler böcker från den här leverantören.
 
ANNONS