Annons

Crimson, rotering av bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Lärfars

Aktiv medlem
Hittar inget på Crimsons hemsida om detta så jag tänkte fråga här. Om man skickar bilder på tryck och har vissa bilder i landscape och några i portrait, roterar crimson själva bilderna då för att passa in på papperet eller kommer det att bli fel?

Jag har också funderat på det där. Speciellt när jag köper ramar. Det finns oftast bara ramar i stående format. Hur gör man om man vill ha bilder i liggande format?

Bilderna jag har laddat upp är ju 10 x 15 cm @ 300 ppi så jag hoppas att dom roteras korrekt, nu var det bara 8-10 st som var så, så det är ju ingen katastrof om det blir fel.

Lärfars skrev:
Hittar inget på Crimsons hemsida om detta så jag tänkte fråga här. Om man skickar bilder på tryck och har vissa bilder i landscape och några i portrait, roterar crimson själva bilderna då för att passa in på papperet eller kommer det att bli fel?
Ska Jag svara seriöst på frågan.

En bild är ju bara ett visst format, maskinerna har ju inga ögon och kan avgöra om personen på bilden ligger eller står. Det är först när den ska betraktas av en mäniska som den har upp och ner! Såleden spelar det ju ingen roll när du beställer en bild.

Hmmm, först nu förstod jag att det var ironi i alla inlägg förutom Gustafs, sorry om det var en dum fråga, men eftersom alternativet "Fyll ut papper" finns på crimson så tänkte jag att den läste bilderna i ett visst format, och passade det inte så sträckte den ut bilderna istället för att rotera vilket skulle resultera i att den klipper bilderna istället.

En bild kan ju vara både 10x15 och 15x10.

"Fyll ut papper" är nog mera tänkt för hur bilden skall hanteras om den inte håller samma relation mellan höjd och bredd som papperet. Då kan man antingen "passa in" bilden och då blir det lite vitt vid sidan eller så väljer man "fyll ut" och då täcks hela papperet men lite bildinformation hamnar "utanför".

Du menar om vi beskär bilderna eller om vi skickar bilderna i fullstorlek och låter "omskalningen" ske hos Crimson?

Jag kan bara svara för mig, men jag brukar beskära bilden till 10x15 cm med 300 ppi, mest för att spara tid vid uppladdningen.

Jag kan bekräfta att crimson roterar bildern själv, alltså spelar det ingen roll om bilden du skickar är 10x15 eller 15x10 vilket var den urprungliga frågan jag ställde.

Lärfars skrev:
Du menar om vi beskär bilderna eller om vi skickar bilderna i fullstorlek och låter "omskalningen" ske hos Crimson?

Jag kan bara svara för mig, men jag brukar beskära bilden till 10x15 cm med 300 ppi, mest för att spara tid vid uppladdningen.

Jag kan bekräfta att crimson roterar bildern själv, alltså spelar det ingen roll om bilden du skickar är 10x15 eller 15x10 vilket var den urprungliga frågan jag ställde.

Tack för svaret

ANNONS
Götaplatsens Foto