Annons

Cropfaktor - fram och tillbaka

Produkter
(logga in för att koppla)

beq

Ny medlem
Hej,

Jag pratar Canon, men frågan är egentligen märkeslös.

Jag har aldrig jobbat med en fullsensor kamera, vilket gör cropfaktor begreppet lite bakvänt för mig. Jag är helt med på att ett EF-objektiv på en APS-C sensor motsvarar en croppning med en faktor 1,6. Vad jag funderar på är hur "normal-läget" (EF objektiv på FF-sensor) förhåller sig till EF-S objektiv på en APS-C sensor. Jag tror att jag är nära att begripa det här, men vill att någon bekräftar det.

Jag har attachat en bild (som inspiration), kan någon kunnig människa hjälpa mig och göra en liknande bild, men med rätt förhållanden på objekt (och möjligen sensorstorlek).

Jag är dig evigt tacksam.

/David

Bilagor

• PS0006.jpg
    PS0006.jpg
    63.5 KB · Visningar: 2,165
Alltså om du har te.x ett objektiv med 100mm på en aps-c sensor så gångar du bara det med 1.6
100*1.6=160 det blir den nya brännvidden

Men med samma objektiv på en FF kamera blir brännvidden oförändrad !!

Sen finns Canon kameror som har 1.3x faktor också !!

28mm på din APS-C-kamera har samma bildvinkel som en 17,5mm på en FF-kamera medans 28mm på en FF kamera har samma bildvinkel som en 44,8mm på en APS-C-kamera.
Vill du ha bildliga jämförelser finns det mycket bra grejer här:
http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/lens/simulator/index.htm
Det är iofs Nikon, men dom har nästan samma cropfaktor som Canon (1,5 mot 1,6). Det är alltså FX (FF) och DX (crop) knapparna du ska använda dig av vid jämförelse.

Dock så måste det ju också poängteras att brännvidden ändras ALDRIG. Den är alltid densamma oavsett vilken sensorstorlek det pratas om. Det enda som faktiskt ändras är bildvinkeln.

Lägger också till att bildvinkeln aldrig ändras vilken fattning det än är på objektivet. Förklaring:

Canon-kameror med följande sensorstorlek klarar följande fattningar:

APS-C:
EF
EF-S

FF
EF

Du kan alltså ha objektiv med EF fattning på en APS-C canon-kamera, men du kan inte ha EF-S objektiv på en fullformatskamera. Varför du inte kan det är för att EF-S objektiven inte är gjorda för den större sensorn, därmed kommer du få svarta kanter om du skulle använt ett EF-S objektiv på en fullformatskamera.

Du ska inte göra detta med "crop faktorn" till något komplicerat.

Det är alltid samma brännvidd. 100mm är alltid 100 mm.
Däremot ger samma bränvidd olika bildvinkel på kameror med olika storlek på sensorn.
Det är det som menas med "crop faktorn".
En 28mm objektiv på en crop-sensor ger ungefär samma bildvinkel som ett 50mm på en FF sensor.

Det är ingen skillnad på bildvinkel mellan EF eller EF-S objektiv. Det är endast det mekaniska i fattningen som skiljer.
På ett EF-S objektiv utnyttjar Canon det faktum att en "crop" sensor är mindre och därmed kan en mindre spegel användas. Detta gör att ett objektiv kan sticka in lite i kamerahuset och då får man en något fördelaktigare optisk konstruktion. Därför kan inte ett EF-S objektiv användas på "icke crop" hus.

"Pirater" som t ex Sigma och Tamron har "crop" objektiv. Dessa kan monteras på FF hus men objektivet projicerar en för liten bild på FF sensorn eftersom den är konstruerad för den mindre sensorn.

Senast ändrad:
28mm på din APS-C-kamera har samma bildvinkel som en 17,5mm på en FF-kamera medans 28mm på en FF kamera har samma bildvinkel som en 44,8mm på en APS-C-kamera.
....

Nu blev det nog lite fel. Tvärtom är det.
17.5 mm på en crop (APS-C) kamera ger samma bildvinkel som en 28 mm på en FF kamera,

.....

Du kan alltså ha objektiv med EF fattning på en APS-C canon-kamera, men du kan inte ha EF-S objektiv på en fullformatskamera. Varför du inte kan det är för att EF-S objektiven inte är gjorda för den större sensorn, därmed kommer du få svarta kanter om du skulle använt ett EF-S objektiv på en fullformatskamera.

Inte enbart pga svarta kanter: Du kan ej ha en EF-S på FF därför att spegeln slår i objektivet. Därför har EF-S fattnigen mekanisk skillnad mot EF fattnigen så det ej går att montera fel.

Däremot kan en "Crop" objektiv från t ex Sigma (DC) monteras på en FF kamera och ge en hyffsad bild på en begränsad del av sensorn. Den tecknar alltså inte ut hela sensorn.

Senast ändrad:
@Tell: Tack! den länken var precis vad jag ville ha.

@Tibor: Tack för att du rättar.
Är helt med på att brännvidden inte ändras och jag försöker inte göra det komplicerat. Försöker bara planera objektivköp inför ett eventuellt framtida "hus-byte".

17.5 mm på en crop (APS-C) kamera ger samma bildvinkel som en 28 mm på en FF kamera,

Och gällande det 17.5 mm objektivet, så spelar det ingen roll om det är en EF (FX) eller EF-S (DX). Eftersom som du säger, bildvinkeln är densamma (även verifierat på Tells länk)

Tusen tack, jag är nöjd.

Inte enbart pga svarta kanter: Du kan ej ha en EF-S på FF därför att spegeln slår i objektivet. Därför har EF-S fattnigen mekanisk skillnad mot EF fattnigen så det ej går att montera fel.

Däremot kan en "Crop" objektiv från t ex Sigma (DC) monteras på en FF kamera och ge en hyffsad bild på en begränsad del av sensorn. Den tecknar alltså inte ut hela sensorn.

Sant, spegeln slår i objektivet. Självklart kan du ha ett -som du säger- "crop" objektiv från tredjepart på en Fullformatare, det har jag aldrig sagt. Men du kan inte ha EF-S, pga fattningen, vilket ingen annan än Canon använder sig utav, tredjeparts kör vad jag vet bara med EF.

Oj! Ja precis tvärt om är det ja, ber om ursäkt för det. :D
Fast editera inlägget fick jag inte göra, verkar ju ganska korkat att man inte för göra det såhär i efterhand. :\

Ibland blir det lättare bara man översätter begreppet "crop" till Svenska, det handlar om något så enkelt som "beskärning" (beskärningsfaktor). Med en "crop" kamera beskär du bilden, du skär bokstavligen bort bildens kanter, i jämförelse med om du använde ett objektiv med samma brännvidd på en kamera med "fullformat" (egentligen är det småbild/35 mm/135 film vi menar, kärt barn har många namn).

Så om du är van vid att arbeta med en APS-C kamera (1.6x crop) behöver du byta dina nuvarande objektiv till några som har en brännvidd som är 1,6x längre än de du har idag. Så om du gillar ditt 18-55 objektiv och vill ha något motsvarande så är det ett 28-90 objektiv du skall titta efter till din nya fullformatskamera (35 mm).

Hej,

Jag pratar Canon, men frågan är egentligen märkeslös.

Jag har aldrig jobbat med en fullsensor kamera, vilket gör cropfaktor begreppet lite bakvänt för mig. Jag är helt med på att ett EF-objektiv på en APS-C sensor motsvarar en croppning med en faktor 1,6. Vad jag funderar på är hur "normal-läget" (EF objektiv på FF-sensor) förhåller sig till EF-S objektiv på en APS-C sensor. Jag tror att jag är nära att begripa det här, men vill att någon bekräftar det.

Jag har attachat en bild (som inspiration), kan någon kunnig människa hjälpa mig och göra en liknande bild, men med rätt förhållanden på objekt (och möjligen sensorstorlek).

Jag är dig evigt tacksam.

/David

Jag ser att många har besvarat dina frågor och det har de förklarat mycket bra. Dock ser jag att de även har glömt bort att det även påverkar skärpedjup när det gäller crop 1.6 vs FF.

F2.8 FF motsvarar för crop 1.6x runt F4 om jag minns rätt, rätta gärna för mig!

FF får man alltså mycket kortare skärpedjup än vad crop 1.6 gör.

Jag skulle kunna rita på de bilderna du vill veta hur det skulle se ut.

//Jocke

Det är inte så konstigt med skärpedjupet vad gäller FF vs crop.

Skärpedjupet blir kortare ju längre brännvidden är (givet samma bländare), exempelvis så får man kortare skärpedjup på en 100mm objektiv jämfört med ett 24mm.

Jämför man sedan t.ex Hasselblad som är på 60x60mm jämfört med 24x36 för en FF eller 15x22.5 för en Canon Crop, så får man tack vare den större ytan, plats lika mycket på sensors/filmen med ett 100mm som ett 24 med en Canon crop (100/24 ~= 4, 60/15 = 4), men med ett helt annat skärpedjup.

Skärpedjupet har bara med brännvidd och dess förhållande med bländaren att göra, men för att ta "samma" bild från samma position med en Hasselblad jämfört med en crop-camera, så får man helt olika bilder, just tack vara ett man i ena fallet använder 100mm (på låt oss säga bländare 2.8) som ett 24 (på 2.8) med en crop-kamera.

Det är den stora anledningen varför många är så lyriska över FF jämfört med crop, just själva skärpedjupet.

En anledning varför crop i något hänseende är bättre är att man får en automatiskt teleconverter, men för fotografen som är ute efter att "blurra" bakgrunden så mycket som möjligt gäller devisen "Ju större desto bättre"

Jag tycker det är lite förbryllande när det står att ett objektiv är gjort för aps-c sensorer men att brännvidden ändå inte står "rätt".

Alltså,

Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM

Extrem vidvinkel med EF-S-fattning, vilket gör att den inte fungerar till "vanliga" EOS-kameror utan enbart till 300D/350D/400D/450D/1000D/500D/550D och 20D/30D/40D/50D/60D/7D. Motsvarar brännvidden 16-35 på dessa kameror.

Motsvarar brännvidden 16-35 på dessa kameror.

Om den är endast för dessa kameror, varför har den inte namnet
Canon EF-S 16-35/3,5-4,5 USM istället?

Tacksam för svar

Därför att brännvidden på objektivet är 10-22 mm.

Det är en fysisk egenskap hos objektivet. Det har inget med kameran att göra.

Att sedan den bildvinkel man får motsvarar den som brännviddsomfånget 16-35 mm skulle ge på en kamera med en större sensor är en helt separat fråga.

Brännvidden är alltid densamma. Ett 10mm objektiv är aldrig mer än 10mm. Dock uppfattas(!) det som 16mm (jämfört med FF) på Canon, 15mm på Nikon för att sensorn är mindre på en APS-C kamera än på en med fullformatsensor.

Tänk dig en fullformatssensor. Där är objektivet 10mm. Ta en bild. Byt kamera till en med APS-C sensor. Då kommer du inte få med lika mycket i kanterna, det kommer se ut som om du har beskurit bort en del av bilden, just pga. att sensorn är mindre än fullformatsensorn. Det är därför man säger att den uppfattas/fungerar som ett 16-35 (på fullformat). Hajjar du?

Därför att brännvidden på objektivet är 10-22 mm.

Det är en fysisk egenskap hos objektivet. Det har inget med kameran att göra.

Att sedan den bildvinkel man får motsvarar den som brännviddsomfånget 16-35 mm skulle ge på en kamera med en större sensor är en helt separat fråga.

Tack så mycket!

Jag tycker det är lite förbryllande när det står att ett objektiv är gjort för aps-c sensorer men att brännvidden ändå inte står "rätt".

Alltså,

Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM

Extrem vidvinkel med EF-S-fattning, vilket gör att den inte fungerar till "vanliga" EOS-kameror utan enbart till 300D/350D/400D/450D/1000D/500D/550D och 20D/30D/40D/50D/60D/7D. Motsvarar brännvidden 16-35 på dessa kameror.

Motsvarar brännvidden 16-35 på dessa kameror.

Om den är endast för dessa kameror, varför har den inte namnet
Canon EF-S 16-35/3,5-4,5 USM istället?

Det påminner mig osökt om en söt historia som jag råkade ut för i USA en gång för länge sedan. Jag och en engelsman satt och pratade med en ung amerikanska vid poolen på hotellet där vi bodde. Vi kom att prata om pengar och valutor, och min brittiske vän tog upp och visade en 10-pundsedel han hade i sin plånbok. Han berättade att den var värd 20 dollar, varpå den unga amerikanska damen indignerat utbrister: "Varför står det inte 20 på den, då!".

Per

PS. Ursäkta, aspenridge, att jag använde ditt inlägg. Det är inte meningen att göra mig lustig över det!

Åt ena hållet multiplicerar du med cropfaktorn.
Åt andra hållet dividerar du med cropfaktorn

En 70 mm glugg på ett hus med cropfaktor 1,6 ger ett utsnitt som motsvarar 112 på ett FF-hus (70*1,6=112)
En 112 mm glugg på ett FF-hus ger ett utsnitt som motsvarar 70 på ett hus med cropfaktor 1,6 (112/1,6=70)

Cropfaktorn räknar du ut som kvoten mellan den större sensorns bredd och den mindre sensorns bredd.
Ex Canon FF/Canon APC-S. 36mm/22,7mm=1,59.

Petter ...

Senast ändrad:
Ibland blir det lättare bara man översätter begreppet "crop" till Svenska, det handlar om något så enkelt som "beskärning" (beskärningsfaktor). Med en "crop" kamera beskär du bilden, du skär bokstavligen bort bildens kanter..

Jag tror att "crop" och "beskärning" snarare bidrar till förvirringen, eftersom det inte alls handlar om att någon bild beskärs. Det är ju utsnittet av motivet som blir annorlunda med en mindre sensor, bildvinkeln blir snävare, men motivet avbildas fortfarande med sensorns fulla upplösning. "Crop" och "beskärning" används i alla andra foto-sammanhang (åtminstone digitala) för att beskriva att pixlar skärs bort från en bild, dvs en förlust av upplösning. Alltså skulle man kunna prata om en "cropfaktor" när ett aps-c objektiv sätt på ett ff-hus, men inte tvärt om.

ANNONS
Götaplatsens Foto