Annons

CS och Raw med canon 7D ,CR2

Produkter
(logga in för att koppla)

plositzky

Medlem
Jag har tillslut bestämt mig för att jobba med RAW. Men hur får jag mitt gamla CS att öppna filerna från
min 7D. Jag testade adobe dng converter, men den version jag hittade som funkade till mitt CS kunde inte
hantera raw filerna.

Har någon en lösning, eller måste jag punga ut för en nyare version.

All da´best
andreas

Jag har tillslut bestämt mig för att jobba med RAW. Men hur får jag mitt gamla CS att öppna filerna från
min 7D. Jag testade adobe dng converter, men den version jag hittade som funkade till mitt CS kunde inte
hantera raw filerna.

Har någon en lösning, eller måste jag punga ut för en nyare version.

All da´best
andreas

Varför inte använda den programvara som medföljde kameran för att konvertera råformatsbilden till ett annat format som exempelvis TIFF?

Ja, varför inte. Visste inte om den lösningen.
Stort Tack, det funkade fint. Jag konverterade till TIFF 16bit, rätt?

Förlorar jag något på denna metod, eller är det fullgott?

Andreas

Att bara använda Canons programvara till att konvertera till TIFF och sedan göra allt jobb i PS är väl inte mycket mening med? Då förlorar man ju vitsen med att använda RAW.

Tanken är väl att du skall göra det mesta jobbet i Canonsn programvara, sedan spara ner som TIFF och göra eventuellt ytterligare justeringar i PS.

Men det var kanske så du gjorde?

Om du vill arbeta med RAW men tycker att det är för dyrt att uppgradera PS och inte gillar Canons programvara, kolla då på Adobe Lightroom. Det är inte så dyrt och har blivit väldigt populärt bland fotografer därför att du enkelt och effektivt kan hantera ditt flöde av bilder, JPG eller RAW spelar ingen roll.

Programmet har betydligt bättre funktionen för att organisera bilder än Canons programvara och dess redigeringsfunktioner räcker för många fotografer.

Ladda ner senaste DNG converter och omvandlar CR2 filerna till en äldre variant avd DNG som kan öppnas av ditt CS.
Även om filen är sparad i senaste DNG versionen så kan man använda äldre CS också. Detta gäller ä'ven versioner som man redigerat i den nya ACR motorn men man sedan öppnar i äldre CS med äldre ACR.

/Stefan

Efter

Fast först gör du förstås grundinställning som du vill ha i DPP med avseende på färgmättnad, kontrast, färgtemp, exponering mm mm). Finns en hel del inklusive objektivkorrigeringar (CA, dist, vinjettering mm). sedan ALT P för ytterligare finputs i PS. Ganska onödigt att mellanspara som Tiff eftersom ändringarna i råfilen sparas om du vill det.

Sorry om mitt inlägg inte var tydligt nog. Min poäng var alltså den att om det ENDA man gör i Canon DPP är att öppna bilden låta den konverteras med standardinställningarna och därefter gör alla justeringarna i PS så förlorar man hela vitsen med RAW.

Det gäller ju att som Tony säger att först utnyttja RAW-konverterarens möjligheter.

Tack alla för all hjälp.
Jag öppnar och justerar grunderna i DPP, konverterar till tiff, finjusterar i photoshop.
Fungerar utmärkt.

Stort Tack

ANNONS
Götaplatsens Foto