Annons

Dålig närgräns på Cosina 19-35

Produkter
(logga in för att koppla)

tony_p

Aktiv medlem
Jag har ett Cosina 19-35mm som jag knappt har använt. Skulle vilja ha lite bättre närgräns. Funderar nu på att skaffa en mellanring för att förbättra närgränsen lite.
Jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet av att använda mellanring till detta eller liknande objektiv. Funkar det? Eller ska jag sälja det och skaffa en kompetentare vidvinkel?

Eftersom de flesta tunnaste mellanringarna ligger på 12mm, så kommer utdraget vara så pass kraftig i förhållande till brännvidden att närgränsen hamnar precis framför frontlinsen och bara några mm bakåt. Även vid grym nedbländning kommer du inte att kunna fokusera mer än någon cm, mätt från frontlinsen.

Jag har skruvat isär en gammal mellanring och plockat bort själva röret och sedan satt ihop främre och bakre bajonettfattningarna. Då får jag en mellanring som är ca 8 mm. Kortare än så går nog i praktiken inte att få eftersom objektivets bajonett måste få plats inuti mellanringen. Jag har även skrotat den mekanik som överför info från objektiv till kameran. (För den som har en kamera som dessutom kräver elektronisk kommunikation med objektivet kan det kanske bli lite besvärligt.)

När objektivet är inställt på oo får jag med min 8 mm:s mellanring ett avstånd från filmplan till skärpeplan på ca 165 mm vid 19 mm:s brännvidd och ca 280 mm när brännvidden är 35 mm.

Med tanke på att objektivet redan från början är ett budgetalternativ och inte optimerat för så korta fotograferingsavstånd blir resultatet inte alltid så skarpt man skulle önska. Ställer du höga krav på bildkvaliten är det vettigare att satsa på fast brännvidd.

Tack för svaren!

Det lät väldigt intressant, det där med att göra en 8mm ring. Ska nog fundera kring det! Kör inte Andy Horner med en 9mm ring och en ganska kraftig vidvinkel för att få intressanta perspektiv i småkrypnivå?

Men som ni båda påpekar, så ska jag nog inte ha för stor förhoppning till Cosinan!
/Tony

ANNONS
Götaplatsens Foto