Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig skärpa och dåligt ljus, vad ska jag göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

iranisia

Medlem
Jag är en nybörjare och vill lära mig allt som går att lära. Jag har läst många böcker nu, tittar runt på forumet här och testat mig fram på c:a 1000 foton. Jag använder mig av en Canon EOS 500D nu med dessa två objektiv för tillfället:

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
Canon EF 50MM 1.8 II

Problemet är att jag måste ha för hög ISO samt sega slutartider kombinerat med låga f värden (ca f/1.8 - f/4 för att ens få lite ljus och lite tydligare bilder i helt dagsljus utomhus. Detta kan inte stämma väl? Jag har även en bridgekamera en Powershot SX20 IS som ja kan ta suveräna foton med på kanske ISO 100 f/3-4 någonstans med en slutartid på 1/600 eller snabbare. Samma foto måste jag sega ner otroligt mycket med eos kameran. Vad är det jag gör fel? Sen har jag inte alltid bästa skärpan heller även där fokuspunkten sitter.

Vad rekommenderar ni? Ska jag använda en fokuspunkt och stänga av alla andra på kameran (mittenpunkten)? Hur gör jag med ljuset osv för att det ska bli bättre samt mindre noise (låg iso).
Är det objektiven det är fel på? jag vet att de senare objektivet jag har inte har någon IS men de ska väl inte vara något problem på snabbare slutartider?

Sen min sista fråga är en ganska dum fråga kanske men jag tänkte jag ställer den ändå. På EOS500D finns de s.k Live läge men detta läge ändrar sig inte alltid när man ändrar på ISO/Slutartid eller f värde. Det ser många gånger likadant ut förrän man tar fotot och då ser man stora skillnader ibland. Och då tänkte jag fråga, ni som inte ens använder Live läget och bara den optiska viewfindern, hur vet ni att ni har rätt inställningar på ett foto? Låt oss säga att ni bara har en chans att ta ett foto, vad gör ni då för att få fram bästa möjliga resultat?

Jag har hört flera olika svar på detta, att ställa kameran på manuellt läge och mixa sig fram, dock är detta ingen lösning om man har en chans. Sen har jag hört att man ska använda P (program) läget eller bara Av läget? Snälla tips för jag har provat verkligen allt möjligt, och känns som det är något som fattas.

Lägg upp en bild med de instälningar som du har använt så kan vi se hur det ser ut och då är det lättare att hjälpa dig!

När du använder live läget så är det så att fast du ändrar t.ex bländaren så kommer inte själva bländaren ändras fören du tar bilden, därför ser du ingen skildnad.

Det låter lite knepigt. Får du dåliga exponeringar även i helt automatiskt läge? Testa att ta i helt automatiskt läge (gröna rutan) och se vilka inställningar kameran väljer i metadata. Jämför med dina manuella och utgå från det. Ett bildexempel vore också bra för att bedömma var problemet ligger.

Edit: BikerBoy hann före ang bildexempel... ;)

Jag är en nybörjare och vill lära mig allt som går att lära. Jag har läst många böcker nu, tittar runt på forumet här och testat mig fram på c:a 1000 foton. Jag använder mig av en Canon EOS 500D nu med dessa två objektiv för tillfället:

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
Canon EF 50MM 1.8 II

Problemet är att jag måste ha för hög ISO samt sega slutartider kombinerat med låga f värden (ca f/1.8 - f/4 för att ens få lite ljus och lite tydligare bilder i helt dagsljus utomhus. Detta kan inte stämma väl? Jag har även en bridgekamera en Powershot SX20 IS som ja kan ta suveräna foton med på kanske ISO 100 f/3-4 någonstans med en slutartid på 1/600 eller snabbare. Samma foto måste jag sega ner otroligt mycket med eos kameran. Vad är det jag gör fel? Sen har jag inte alltid bästa skärpan heller även där fokuspunkten sitter.

Vad rekommenderar ni? Ska jag använda en fokuspunkt och stänga av alla andra på kameran (mittenpunkten)? Hur gör jag med ljuset osv för att det ska bli bättre samt mindre noise (låg iso).
Är det objektiven det är fel på? jag vet att de senare objektivet jag har inte har någon IS men de ska väl inte vara något problem på snabbare slutartider?

Sen min sista fråga är en ganska dum fråga kanske men jag tänkte jag ställer den ändå. På EOS500D finns de s.k Live läge men detta läge ändrar sig inte alltid när man ändrar på ISO/Slutartid eller f värde. Det ser många gånger likadant ut förrän man tar fotot och då ser man stora skillnader ibland. Och då tänkte jag fråga, ni som inte ens använder Live läget och bara den optiska viewfindern, hur vet ni att ni har rätt inställningar på ett foto? Låt oss säga att ni bara har en chans att ta ett foto, vad gör ni då för att få fram bästa möjliga resultat?

Jag har hört flera olika svar på detta, att ställa kameran på manuellt läge och mixa sig fram, dock är detta ingen lösning om man har en chans. Sen har jag hört att man ska använda P (program) läget eller bara Av läget? Snälla tips för jag har provat verkligen allt möjligt, och känns som det är något som fattas.

Du talar om dagsljus utomhus. En gammal tanke från den analoga tiden var att på filmförpackningarna stod oftast lite olika kombinationer. Det som nästan alltid har fungerat är vid ISO 100 i normalt dagsljus med klar sol men ej vatten eller snö var 125 dels sek och bl 11. Finns inte mindre än 200 ISO tag 250 dels sek istället med kameran på manuellt. Den fungerar fortfarande för mig som startvärde utan att mäta.

Om du lägger upp en bild som exempel, och dessutom skriver vilken ISO, bländare och slutartid du använt så kanske vi kan hjälpa dig. Allt annat blir bara gissningar.

Ladda upp bild som innehåller exif data så är det mycket lättare att hjälpa dig.

Det finns vissa grundregler då exponeringsparameterar (iso, slutartid, bländarstorlek) väljs vid t ex manuell exponering. Utgå ifrån vilket skärpedjup du vill ha, dvs ställ in lämplig bländarstorlek. Ibland blir man tvungen att använda en mindre bländare eftersom slutartiden inte kan bli tillräckligt snabb för att förhindra överexponering. Ampassa ISO till rådande situation; om det är dagsljus används vanligen grund ISO (100 eller 200) och vid mindre ljus kan det vara nödvändigt att öka (isovärdet bör alltid minimeras under förutsättning att övriga exponeringsparametrar blir korrekta). Vid handhållen fotografering utan antiskakfunktion i kamera eller objektiv måste tillräckligt kort slutartid användas för att undvika oskärpa pga kamerarörelse. För ett 50mm objektiv kan det vara lämpligt att använda minst 1/80s (1/(brännvidd*1.6)). Kortare slutartider ger givetvis ännu bättre förutsättningar för skarpa bilder.

Problemet är att jag måste ha för hög ISO samt sega slutartider kombinerat med låga f värden (ca f/1.8 - f/4 för att ens få lite ljus och lite tydligare bilder i helt dagsljus utomhus. Detta kan inte stämma väl?

Det låter som det är något fel på kameran. Om du måste ha höga ISO-värden (400 och uppåt) inställda med långa slutartider och stora bländare i vanligt dagsljus, så är det garanterat något fel på kameran.

Så ber om ursäkt att det dröjde så men ta en titt på min profil nu jag har tagit en del bilder och se vad ni tycker jag gör fel, eller om jag gör fel, hur jag rättar de eller i värsta fall om det är fel på kameran och jag bör byta ut den.

Har du använt stativ när du tagit bilderna? Kollade inte så noga på dina bilder, men hade du öppnat upp bländare till max? I vissa fall har du använt ganska lång slutartid vilket ju bidrar till oskärpa. En riktig blixt (inte den inbyggda) kan kan göra underverk för bildkvalitén.

Har inte använt stativ eller blixt, ville fånga de naturliga ljuset så mycket som möjligt då det var ganska bra belyst i princip överallt jag tog bilderna. jag tar dom flesta bilderna på Tv, Shutter Priority vet inte om det är smart eller inte

När man fotar landskap ska man ha flera fokuspunkter? När man fotar människor, djur ska man ha mindre? eller hur fungerar det?

Hej!

Jag såg på en av dina bilder (Vilda Djur > #2028025) har du fått en slutartid på 1/13 sekund, då blir det nästan garanterat svårt att få bilden skarp. Detta för att både du och motivet hinner skaka/röra på sig ganska mycket på en så relativt lång tid. Även om jag måste säga att den är förvånansvärt skarp. Men där har du använt en bländare på f/6,3, vilket är en liten bländare jämfört med om du hade haft ditt 50mm f/1,8. Hade du använt 50mm-objektivet med största bländare tror jag att du hade fått en skarpare bild i och med att du får en garanterat kortare slutartid.

Angående användandet av Tv, skulle jag rekommendera att du generellt sett kortar ned slutartiderna eller använder P-läget, dvs "programmerbar automatik". Och fokuspunkterna! Jag använder alltid en, och endast en, bestämd fokuspunkt så att jag har full kontroll (åtminstone mer kontroll än om kameran själv väljer) på vart fokus hamnar. För du får inte fokus på fler ställen bara för att du använder fler fokuspunkter!

1/13 sek på bl 6,3 och ISO 1000 i normalt dagsljus??? Mycket märkligt? Iofs verkar det vara macroläge som tar ner ljusstyrkan lite, men det är ändå något lurt med det där. Det måste vara fel på kameran.

När jag fotade i solsken idag fick jag 1/1000 sek på bl 4-5,6 och ISO 125.

Ja hjälp, först nu reagerade jag på det!

Jag vet att det här kan kännas som en jättedum fråga... men eftersom att bilderna blir normalt exponerade vid en så lång slutartid så måste jag fråga om du har något filter på objektivet!

Alla objektiv har jag UV filter på. Ibland använder jag polariserande filter, dock inte på någon av bilderna jag har laddat upp här.

1/13 ISO 1000 är inte i normalt dagsljus, den bilden är tagen inne på universeum i göteborg i en konstgjord regnskog så ljusförhållanden var likadana som hemma hos vem som helst i princip, helt vanlig innebelysning.

Alla bilderna ni ser är tagna inomhus på universeum, eller iaf alla bilderna på de udda djuren.

Sedan tror jag bara den som heter "På rymmen" samt den som heter "Tjock anka" tagen utomhus.

PÅ RYMMEN: ISO 160 f/5.6 1/800
TJOCK ANKA: ISO 400 f/6.4 1/400

Då ser jag inte riktigt vad problemet är?

"Bra ljus inomhus" är inte detsamma som bra ljus. Det som dina ögon uppfattar som ljust inomhus är i själva verket ganska mörkt för kameran. ISO 1000, 1/13 och f/6,3 kan mycket väl vara lämpliga inställningar för en bild inomhus.

Utomhus i dagsljus stämmer även de värden du angett ganska bra, beroende på exakt hur ljust det är:

Det är alltså en väldig skillnad på dagsljus ute och vanligt inomhusljus.

Alla objektiv har jag UV filter på. Ibland använder jag polariserande filter, dock inte på någon av bilderna jag har laddat upp här.

1/13 ISO 1000 är inte i normalt dagsljus, den bilden är tagen inne på universeum i göteborg i en konstgjord regnskog så ljusförhållanden var likadana som hemma hos vem som helst i princip, helt vanlig innebelysning.

Alla bilderna ni ser är tagna inomhus på universeum, eller iaf alla bilderna på de udda djuren.

Sedan tror jag bara den som heter "På rymmen" samt den som heter "Tjock anka" tagen utomhus.

Men det förklarar ju saken. Inomhusbelysning medför rikligare exponering. Det är därför du får de långa tiderna, stora bländarna och höga ISO. 5,6 och 1/800 på 160 ISO verkar helt normalt utomhus, så vad är problemet?

Problemet är att jag måste ha för hög ISO samt sega slutartider kombinerat med låga f värden (ca f/1.8 - f/4 för att ens få lite ljus och lite tydligare bilder i helt dagsljus utomhus. Detta kan inte stämma väl?

Och det gjorde det inte heller, eftersom bilderna var tagna inomhus, alltså. Mysteriet är löst, således.

Nästa!

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto