Annons

Dålig skärpa på 300/f4 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

falke

Aktiv medlem
Jag fick idag mitt efterlängtade objektiv 300/f4 L IS USM men just nu är jag fakstiskt lite besviken.... de allra flesta bilderna jag tog idag (vid 13.30 med grått och trist väder) blev faktiskt oskarpa. Inte mycket men lite, det hade jag inte riktigt räknat med eftersom jag har läst så många omdömen där de beskrivit hur knivskarpt detta objektiv är. Så lite undrar jag om det är något fel på mitt exemplar..... :O(

Det var ganska OK tider 320-dels sekund men med 1600 ISO. Jag ska ta lite ordentliga testbilder imorgon med stativ och så.

Jag har läst vad folk skriver om det och vissa menar att de tyvärr har ganska ojämn kvalitet.

Vad säger ni som har detta objektiv, hur bra fungerar det i grått och trist vinterväder?

jaja

Med 1/320 s ska du ha en riktigt stadig hand för att få skarpa bilder. Alternativt använda stöd som axelstativ vid frihandsfotografering. 1600 asa gör inte heller bilderna skarpare. Testa igen vid bättre ljus!

Det beror väl lite på vilken typ av oskärpa du får.
IS-funktionen som jag antar att du har haft aktiv borde mer än väl kompensera för en lite ostadig hand på 1/320, även om du har en kamera med sensor mindre än FF (då får man ta med "crop-faktorn" i tumregeln att ha kortare tid än 1/brännvidden => ~1/500s för ett 300mm objektiv på en 1.6x kamera). 2 stegs IS funktion borde tillåta handhållet på 1/125s om man är stadig. Så länge du inte fotar väldigt rörliga motiv så borde du få bilder på 1/320 som inte har skakningsoskärpa eller rörelseoskärpa. Återstår då att den tillsammans med din kamera lägger fokus på fel avstånd, och där är ju Canon-systemet lite instabilt överlag.
Vilken kamera använder du?
mvh

maerklund skrev:

Vilken kamera använder du?
mvh
Det är en 400D.

Tack för era svar... det var någon som skrev i ett annat forum att den gamla IS som sitter i 300/f4 L IS USM behöver en stund på sig för att få igång IS och att man därför ska trycka ner avtryckaren till hälften i 1/2 sekund så att den hinner ställa in sig innan man tar den sista biten....

Vad tror ni om detta? Hur fungerar det i så fall på stativ med fjärrutlösare/tidsutlösare?

Om det nu är fel på antingen kamera eller objektiv så går det på garanti. Om det skulle vara fokuseringsfel så justerar man det på en Canon-verkstad.
Det finns massor av trådar som förklarar hur du kan testa fokuseringen medelst testmönster, uppställning etc.
Vad gäller användande av stativ så bör du läsa "manualen" till objektivet så du förstår hur IS funkar och kan användas med stativ.
mvh

Du bör testa gluggen på ett stabilt stativ först för att se om det är objektivet eller din teknik som är felaktig.

/kent.

Det är inte bara objektivets fel när bilderna blir oskarpa :)
Är du van att använda långa tele objektiv sen tidigare eller ?

Man packar ju inte upp objektivet från kartongen och tror att bilderna ska bli perfekta redan från första klicket om man inte är har vanan inne

Kolla min bild tre inlägg upp, den är ganska okey tycker jag och det var första gången jag var ute och fotade på flyget med den, cirka en vecka efter inköp och något måste vara fel på den där 300/f4 eller så är det någon konstig inställning för jag fotade med mitt objektiv som är på 4,5-5,6 och fotade i kvällsljus på 400mm med slutare på 340 och fick en skarp bild.

Att en fotograf får en skarp bild med sitt nya objektiv innebär inte att alla fotografer med samma objektiv kommer att få det också. Speciellt inte på andra platser med andra ljus-förhållande. Alla har olika teknik och även olika stadiga armar och händer. Några har plåtat i 30 år och andra är nybörjare.

När Zlatan och jag packar upp samma fotboll ur kartongen så kan vi ändå inte jonglera riktigt likadant med den :)

Jag är amatör och köpe min första systemkamera förra året bytte just ut min nikon 50D till en canon 400D och köpte min 100-400 glugg för cirka en månad sedan och fick bra bilder från första dagen även i dåligt ljus. se bara bilden jag länka till en bit upp.

Flightspotter89 skrev:
Jag är amatör och köpe min första systemkamera förra året bytte just ut min nikon 50D till en canon 400D och köpte min 100-400 glugg för cirka en månad sedan och fick bra bilder från första dagen även i dåligt ljus. se bara bilden jag länka till en bit upp.

Och då menar du att alla andra också kommer att få bra bilder från första dagen eller ?

Lars Johnsson skrev:
Det är inte bara objektivets fel när bilderna blir oskarpa :)
Är du van att använda långa tele objektiv sen tidigare eller ?

Man packar ju inte upp objektivet från kartongen och tror att bilderna ska bli perfekta redan från första klicket om man inte är har vanan inne

Jo, jag är nog relativt van. Har tagit några tusen fågelbilder på fri hand under detta år med en Canon S3 med 2,2 konverter = 950 mm (motsvarande 35) och tidigare analogt med 500 mm spegeltele.

Beteendet här är inte riktigt som jag är van vid och det var därför jag ville höra lite erfarenheter från andra. Mathias Nordlund gav i sin kommentar bara en 2:a till detta objektiv medan alla andra gav en 5:a. Min farhåga är naturligtvis att mitt exemplar ska vara ett måndagsex. precis som hans....

Jag ska köra lite stativbilder och så imorgon och blir de inte bra blir de nog att lämna tillbaka det under öppet löp och försöka hitta ett bättre exemplar....... ;o(

Det är inte någon som har kommentarer kring det där med att hålla nere avtryckaren halvvägs en 1/2 sekund för att låta IS stabilisera sig?

Du känner och ser när IS börjar stabilisera objektivet. Givetvis tar det en liten stund som du skriver innan den börjar att verka på första bilden

falke skrev:
Det är inte någon som har kommentarer kring det där med att hålla nere avtryckaren halvvägs en 1/2 sekund för att låta IS stabilisera sig?
Du måste alltid vänta vänta tills gyrostabiliseringen tar, när du trycker ned avtryckare halvvägs aktiveras stabiliseringen. När du sedan ser i sökaren att bilden är stilla trycker du av. Att bara rikta kameran och trycka av direkt är att be om problem.

/Daniel

Sätt kameran på ett stadigt stativ.
Använd spegeluppfällning för att minska vibrationer i kamerahuset vid exponering.
(custom functions nr 07) se manualen.
Utvärdera på 100 ISO.
Stäng av IS.

Fotografera t.ex en tidningssida uppsatt på en vägg.

Om bilderna inte är skarpa så kan objektivet behöva justeras.
Detta görs i så fall kostnadsfritt via garanti.
Vid postorder har du återlämningsgaranti om du inte är nöjd med objektivet.

1/300 s är ingen kort tid för ett 300mm tele och absolut ingen garanti för skarpa bilder på fri hand.

Re: jaja

Tonyeagle skrev:
Med 1/320 s ska du ha en riktigt stadig hand för att få skarpa bilder. Alternativt använda stöd som axelstativ vid frihandsfotografering. 1600 asa gör inte heller bilderna skarpare. Testa igen vid bättre ljus!

Har man IS på så är det absolut inga problem med att få skarpa bilder med 300 mm och 1/320 s. T.o.m. utan IS ska nog de flesta klara av att få skarpa bilder med den kombinationen handhållet.

Jag tror att man inte skall lägga för stor vikt vid bilder som är fotade under halvdana förhållanden.

Vänta till du har ett bra ljus. Som gör att du kan använda typ ISO200 och 1/500 sec, f/4, f/5,6.. Välj hellre ett diffuserat/neutralt dagsljus och inte mot i direkt solljus.. Det är nämligen nyttigt/roligt att se hur objektiven tecknar i lite neutrala motiv..

Med det objektivet så skall det inte vara ngt problem att få skarpa bilder (när förhållandena är de rätta) med 1/30 sec på två av tre bilder.. Men kom ihåg att det krävs övning. Som vilken skytt som helst såklart!!

Grattis till ett frästande fint objektiv!

MVH Niclas,

ps, vill du genomföra riktiga test så kör på ett BRa stativ. Inte vilket som helst stativ duger för 300mm!

ANNONS
Götaplatsens Foto