Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Döda/heta pixlar
- Trådstartare Patlou
- Start datum
Damocles
Aktiv medlem
Är det vit korta slutartider och pixlarna alltid har fel färg, lämna in, det ska det inte vara.
Heta pixlar vid längre exponeringen får man leva med, om inte kan man byta till film. De blir fler och fler vid längre slutartider på mig veterligen alla digitalkameror utom möjligen kvävekylda.
På vissa kameror går dessa att mappa bort så informationen i de pixlarna tas bort och mappas in från omgivande pixlar.
Heta pixlar vid längre exponeringen får man leva med, om inte kan man byta till film. De blir fler och fler vid längre slutartider på mig veterligen alla digitalkameror utom möjligen kvävekylda.
På vissa kameror går dessa att mappa bort så informationen i de pixlarna tas bort och mappas in från omgivande pixlar.
Damocles
Aktiv medlem
Beror lite på typ av kamera, men jag tycker att de flesta kameror börjar uppvisa någon form av problem uppåt 20-30 sekunder och över.
Prickar på 1 sekund och kortare tider, speciellt på DSLR verkar mer ovanligt om det inte är krux.
Sen är ju hög-ISO också lite mer besvärande.
Men det här är min personliga uppfattning av korta/långa tider.
Prickar på 1 sekund och kortare tider, speciellt på DSLR verkar mer ovanligt om det inte är krux.
Sen är ju hög-ISO också lite mer besvärande.
Men det här är min personliga uppfattning av korta/långa tider.
Gubb-ängen
Aktiv medlem
Har själv en Olympus som har problemet.Jag dock beslutat acceptera problemet då det faktiskt är väldigt sällan som man kan ana några lessna pixlar.
Den här länken tycker jag är informativ. (fast det är Nikon)
http://www.nikon.com.sg/TechSupp/KB/TOPFAQ/DeadHotRandom.htm
Den här länken tycker jag är informativ. (fast det är Nikon)
http://www.nikon.com.sg/TechSupp/KB/TOPFAQ/DeadHotRandom.htm
Damocles
Aktiv medlem
Har du dom på 30sek men inte på 1 sek så är det heta, då är det knappast något att bry sig om. Har du dom på kortare tider eller att dom alltid syns, då är det värre och du får ta ställning till om det bör åtgärdas.
Det värsta är ju i regel helt döda pixlar som återfinns vid alla tider.
Det värsta är ju i regel helt döda pixlar som återfinns vid alla tider.
shelter
Medlem
Körde på kort slutartid nu och då fanns det inga döda/heta pixlar alls.
Så det är väl som du säger, inget att bry sig om.
En rent teknisk fråga pga. nyfikenhet, varför syns pixlarna vid längre exponering men inte kort?
EDIT: Kanske skulle ha kollat länken först innan jag frågade.
Så det är väl som du säger, inget att bry sig om.
En rent teknisk fråga pga. nyfikenhet, varför syns pixlarna vid längre exponering men inte kort?
EDIT: Kanske skulle ha kollat länken först innan jag frågade.
Senast ändrad:
Damocles
Aktiv medlem
Jag antar att pixlarna helt enkelt låser sig p.g.a. mindre variatoner i tillverkningen och dessa då blir mer känsliga mot värme eller har ett högra grundbrus.
T.ex så har ju nikon ett generellt problem att vid långa exponeringar blir ett av hörnen lila, nämligen det hörnet som sitter närmast batteriet som är varmare än omgivande delar.
Många kameror har ju dark-fram substraction som tar en extra bild med slutaren stängd för att sedan subtrahera denna från den riktiga bilden och därmed ta bort det mesta bruset av denna typ.
T.ex så har ju nikon ett generellt problem att vid långa exponeringar blir ett av hörnen lila, nämligen det hörnet som sitter närmast batteriet som är varmare än omgivande delar.
Många kameror har ju dark-fram substraction som tar en extra bild med slutaren stängd för att sedan subtrahera denna från den riktiga bilden och därmed ta bort det mesta bruset av denna typ.