Annons

D100 resp D50 i Capture one PRO

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlord

Aktiv medlem
Hej, jag har skaffat Capture one Pro från Phase one . Det står att det stödjer både D100 och D50 (senaste versionen). Jag har installerat drivrutiner i windows för båda kamerorna. Jag har ställt in kameran för RAW och sedan kopplat in den till datorn med en Usb-kabel. Trots detta så hittar den ingen kamera alls när jag väljer "Reconnect camera" i capture one. Den står bara å söker men inget händer. Vad är det jag glömt eller vad är det som är fel?

Tack på förhand!
/Lord.

Det brukar finnas en inställning i kameran för vilken överföring man använder, antingen från kameran eller från en kortläsare, kan det vara att den står inställd för kortläsare ?

Tycker du skall skaffa en kortläsare istället, den är mycket smidigare samt mycket snabbare att använda.

kent.

tack, men de knepar sig endå =(

Tack, det lät och låter ju såklart rimligt. har aldrig använt kameran på det här sättet förut nämligen.

men trots att jag ställer om till ptp som det står, (hittade en inställning i menyn USB där det gick o välja mellan Mass storage device och PTP så jag antog att det stod för peer to peer eller liknande) så händer samma sak. fungerar inte alls =/. har du några andra förslag eller är det någon annan som kan komma på vad det är som saknas?

Tack igen!
/Lord.

Hittade själv problemet i release notes för capture one. tydligen stöder den RAW-filer från nikons kameror men direktkopplad till datorn stöder det bara phase ones samt canons modernare kameror =/. surt. någon som vet ett riktigt bra capture program för nikons kameror, sånär som på nikon capture för det har jag redan provat. gärna något med färdig RAWkonverterare precis som capture one.

Tack igen...
/Lord.

Se tråden D80 3200iso !

Nikon Capture NX verkar vara den klara vinnaren för oss Nikon ägare.

kent.

Hi folks

Capture One är en fantastiskt kompetent program så om du redan har köpt det så kostar faktiskt en kortläsare endast från 150 kr. Fast det är ju klart om du promt måste skjuta med kameran "online" så är faktiskt Nikon Capture 4.4 det enda alternativet vad jag vet. Capture NX innehåller tyvärr ingen "camera controller". Den säljs separat numera.....

Om jag minns rätt finns det en tråd här på fotosidan om hur man får Photoshop att trigga en kamera som är online. Minns dock inte vilket fabrikat det var på kameran.

Mankan

tack! =)

Upptäckte själv att det inte funkade att köra med kameran direkt i nx. men det går alltså att fixa till nikon camera control som en sorts "plugin" till nx eller blir det ett helt separat program??

tack igen...
/Lord.

Det är ett separat program (tror jag).Kolla bara upp så att dina kameror stöds. D100:an är ju inte direkt purfärsk i denna otroligt snabba bransch. Jag har en själv och stormtrivs med den. Har den som backup de få gånger jag får låna den från min fru. Hon hatar min D2 men fullkommligt älskar D100:an

Mankan

Hi agian folks

Camera Controll stöder bägge dina kameror. Kollade just hos Nikon

"Compatible with Wi-Fi Operation: In addition to supporting USB cable connections, Camera Control Pro offers compatibility with the optional Wireless Transmitter models WT-2 and WT-3a*. When attached to a digital SLR, the WT-2 and WT-3a* enable remote shooting and setting via a wireless LAN over Wi-Fi.
Available Fall 2006.

System Requirements - Windows:

CPU: Pentium 300MHz ~ Pentium 4 or equivalent

OS: Preinstalled versions of Windows XP Home Edition, Windows XP Professional, or Windows 2000 Professional

RAM: 256MB (768MB or more recommended)

Hard disk spaceb: Requires 50MB for installation, plus 1GB of free disk space for running Camera Control Pro

Display: 800 x 600 pixels or more with 16-bit color (High Color/thousands of colors)

USB Interface: Only built-in USB ports supported

IEEE 1394: Only OHCI-compliant boards supported.

Operation is not guaranteed when connection has been made to a USB hub.

System Requirements - Macintosh:

CPU: PowerPC G3/G4/G5

OSMac OS X version 10.3.9 or later

RAM: 256MB (768MB or more recommended)

Hard disk space: 50MB required for installation

Display: 800 x 600 pixels or more with 16-bit color (High Color/thousands of colors)

USB Interface: Only built-in USB ports supported

FireWire: Only built-in FireWire ports supported.

Operation is not guaranteed when connection has been made to a USB hub.

Cameras Supported: D2 series, D1 series, D200, D100, D70 series and D50

Miscellaneous: CD-ROM drive required for installation. Internet connection required for Nikon Message. "

ANNONS
Götaplatsens Foto