Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

d200 batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

Puttrik

Ny medlem
Har en D200 som är ca 1år gammal nu har funkat kanon hela tiden. Nu har den börjat stöka med att skicka upp en liten blänkare i sökaren att batteriet är tomt fast det är nyladdat och visat fullt precis innan man ska ta fotot. Efter att ha startat om den ett antal gånger så sparkar det hela igång igen och allt är som det ska. Problemet kommer och går oregelbundet. Någon som varigt med om liknande fel ?? och vad gjordes för att åtgärda förslag ?
/Putte

Låter konstigt. Händer detta var du än befinner dig, jag tänker mest på kyla som kan påverka batteriet ganska mycket. Det är kanske inte så troligt i det här fallet dock..

Hur lång tid tar det att ladda batteriet fullt? Jag hade problem med ett piratbatteri som slutade laddas efter bara några sekunder. Jag fick alltså inte i mer än ca 1% hur jag än försökte.

Det hände när jag stog på jobbet luftkonditionerade op-salar ca 18 grader.
Batteriet (orginal) har aldrig tagit tid hur lång tid det tar att ladda kan gissa 1-2 timmar.
Blänkarn om att batteriet är slut kommer upp det går inte att ta bild allt annat fungerar som vanligt. Det är helskumt.

Okej, det känner jag igen. Men jag tror aldrig jag räkat ut för det annat än när jag varit ute i minusgrader. På kompaktkameror kan ju detta hända om man fäller upp blixten. Det är ungefär som att kameran känner på sig att den batterikraft som finns kvar inte kommer räcka för att ta en bild med blixt men dock utan.

Kolla hur lång tid det tar att ladda till dess att lampan slutar blinka. Det ska ta ca 90 min. Om det bara tar t.ex. 60 min från tomt så kanske det är så att batteriet börjar bli slitet.

Mina problem kom när det var varmt.

Puttrik skrev:
Har en D200 som är ca 1år gammal nu har funkat kanon hela tiden. Nu har den börjat stöka med att skicka upp en liten blänkare i sökaren att batteriet är tomt fast det är nyladdat och visat fullt precis innan man ska ta fotot. Efter att ha startat om den ett antal gånger så sparkar det hela igång igen och allt är som det ska. Problemet kommer och går oregelbundet. Någon som varigt med om liknande fel ?? och vad gjordes för att åtgärda förslag ?
/Putte
Ja, jag har i september haft liknande fel på D200. Det var i Botswana där det var varmt, drygt +35 kanske.

När jag kom hem skickade jag in kamera, batteripack, batterier, teleförlängare, objektiv till Nikon Service i Solna och hade det i retur inom drygt 1 vecka (jag är NPS och då går det undan), gick på garantin, vad felet berodde på eller vad man gjorde vet jag inte.

Svårt att säga om felet är detsamma, min kamera var stendöd (inget funkade) tills man jonglerat med på/av-knappen runt avtrycket, tagit ur/satt tillbaka batteriet eller tagit demonterat/återmonterat objektivet.
Sen funkade det igen ett tag. Hade minst hundra sådana strömavbrott i veckan under safarin.

Är det ihop med ett speciellt objektiv du får felen (i så fall vilket?) eller kommer det oavsett ena eller andra objektivet?

Putte, du kan ringa mig i morgon så berättar jag om mina symptom så kan vi se om dina är samma - mailar dig mitt nummer om en stund.

ANNONS
Götaplatsens Foto