Annons

D3: Svåra problem med röda färger!

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag fotade en röd Julstjärna och det blev inget bra.. :(
¨
Alla röda partier är helt förstörda!

Är det ett vanligt problem på alla digitalkameror eller har D3 faktiskt en akilleshäl??!!

Bilagor

• rödjulstjärnaforum.jpg
    rödjulstjärnaforum.jpg
    72.5 KB · Visningar: 947
Hur ser RGB-histogrammet ut? Du har inte bara lyckats bränna ut röd kanal? Och är det en JPG eller RAW?

Tillägg: Sen är det lite svårt att veta vad "felet" är när man inte har en aning om hur blomman ser ut i verkligheten;-)

Haha! Nej Martin, det var ingen sån Julstjärna! :D

Har du nån idé om vad som kan ha hänt? Har inte haft problem med detta innan.. men det är klart att en röd julstjärna med en glödlampa i blir ju väääldigt mycket rött :)

RAW? I så fall, vilken RAW-konverterare? Om det är Adobes skulle jag testa med Nikons egna för att om det blir någon skillnad.

Har du kollat att du inte fick med en lapp som det står Capture NX på?
Längst ner på denna lapp finns en svart tejpbit man kan riva av och som döljer en produktnyckel.
I såfall är det bara att ladda hem och installera. Det medföljer ingen CD-skiva med kameran för dem som fått programmet.

Vad kör du för läge i Picture Control? Nu har jag visserligen inte en D3, men med D300 som också har Picture Control tycker jag att just röda färger blir för mättade och tappar nyanser om man kör standardläget. Standard med -1 på mättnad fungerar mycket bättre tycker jag. Speciellt barnens röda mössor och röda regnjackor tycker jag är nästan hopplösa utan att dra ner på mättnaden.

Nu funka det! Hoppas bara det går lätt att registrera det för att få en fullversion nu bara :)

Senast ändrad:
Va synd.. :)

Nåja, ur ACR får man ändå resultaten på 6400 i nivå med iso 1600 på 5D.

Så jag är nöjd ändå :)

ANNONS