Annons

D300, flytta fokuspunkt..

Produkter
(logga in för att koppla)

Team Member

Aktiv medlem
Jag fattar inte hur det gick till men rätt som det var så flyttades min fokuspunkt från centrum till höger sida...

Hur tusan återställer jag detta?

Eller bättre skrivet, hur flyttar jag fokuspunkten frivilligt om jag nu skulle vilja det nån gång framöver?

med styrkorset

Du flyttar fokuspunkten enkelt med styrkorset. För att det ska fungera måste några saker vara uppfyllt:

1) kamerans ljusmätare måste vara igång, det ser du om kameran visar bländare och slutartid i topdisplayen, ljusmätaren stängs av efter ett visst antal sekunder för att spara ström. Jag brukar aktivera ljusmätaren genom att trycka på avtryckaren halvvägs eller tryck AF/AE knappen påkameran.

2) Det brukar finnas någon knapp, eller spak brevid displayen för att låsa fokuspunkten, du har inte råkat komma åt den?

3) Kameran ska inte vara i helautomatiska läget, men något sådant tror jag inte finns på D300

Kolla dessa så tror jag du lyckas.

Runt fyrvägsknappen finns ett vred med en tapp på i ena sidan och en vit prick i andra sidan. Den vita pricken kan antigen stå emot ett L eller en annan likadan prick.

När pricken på vredet står mot L är fokuspunkterna låsta, mot pricken är de upplåsta. Se till att den står mot pricken, sen tittar du i sökaren och flyttar fokuspunkten dit du vill ha den med fyrvägsknappen och ställer tillbaka vredet på L igen.

Nästa trix blir när du kommer åt funktionsknappen och två av tre bilder blir under/överexponerade. Kolla handboken och så ändrar du funktionsknappen till ett bättre snabbkommando.

h

ANNONS
Götaplatsens Foto