Annons

D300s - överföringsproblem (NEF)

Produkter
(logga in för att koppla)

Lit

Ny medlem
Jag har just köpt en Nikon D300s, och hittills känns den över förväntan. Dock har jag stött på ett problem...

När jag tömmer kameran in i datorn (Windows XP), med kabel mellan kameran och datorns USB-port, så har det aldrig varit något problem med min gamla kamera (D200). Både Jpeg och NEF förs över utan problem. När jag nu gör samma sak med min nya D300s så förs bara Jpeg-filerna över. NEF-filerna stannar kvar i kameran...

Jag har bläddrat fram och tillbaka i manualen och kikat överallt (känns det som) i kamerans meny, utan resultat. Jag ringde idag till Nikons support, men den killen jag pratade med var helt oförstående. Han föreslog att jag avinstallerar ViewNX, och installerar den versionen som finns på Nikons hemsida. Detta är nu gjort... utan någon skillnad i överföringen.

Jag misstänker att det är någon enkel basicgrej som jag missat, men kan inte komma på vad... Finns här någon som kan hjälpa mig med tips?
 
Jag har just köpt en Nikon D300s, och hittills känns den över förväntan. Dock har jag stött på ett problem...

När jag tömmer kameran in i datorn (Windows XP), med kabel mellan kameran och datorns USB-port, så har det aldrig varit något problem med min gamla kamera (D200). Både Jpeg och NEF förs över utan problem. När jag nu gör samma sak med min nya D300s så förs bara Jpeg-filerna över. NEF-filerna stannar kvar i kameran...

Jag har bläddrat fram och tillbaka i manualen och kikat överallt (känns det som) i kamerans meny, utan resultat. Jag ringde idag till Nikons support, men den killen jag pratade med var helt oförstående. Han föreslog att jag avinstallerar ViewNX, och installerar den versionen som finns på Nikons hemsida. Detta är nu gjort... utan någon skillnad i överföringen.

Jag misstänker att det är någon enkel basicgrej som jag missat, men kan inte komma på vad... Finns här någon som kan hjälpa mig med tips?

Jag har samma utrustnin - D200 + D300s + Xp. På D200 kan man ställa in bildöverföring för masslagring. D300s har endast PTP (vad det nu innebär). Använde först View NX men löste problemet genom att använda extern kortläsare. Kortläsare kostar inte många £ och är lätt att använda, i synnerhet med två olika kort som finns i D300s.
 
Jag känner inte till ditt problem, dels kör jag mac och dels plockar kopplar jag aldrig kameran till datorn.

Däremot har jag också bytt från D200 till D300s och jag vet att Nikon ändrade sättet datorn ser kameran (jag vet inte hur och jag bryr mig inte....) när D300s så att den och andra nya modeller kommer upp på olika sätt i utforskaren.

Iallafall, mitt tips är att använda en kortläsare och sätta kortet direkt i den så går du runt hela det problemet på ett snabbt enkelt sätt!
 
Jag har motsatt problem, när jag kopplar kameran D300s direkt med USB (saknar extern kortläsare) och för över filerna, med hjälp av Nikon transfer till datorn (Windows XP), så blir det alltid dubbletter av bilderna. Kanske vi skulle slå samman kamerorna ;-)

I kameran är det dock bara en bild av varje, så jag antar det är något "mjukt" som ställer till det. Har inte grävt djupare i problemet, dubbletter är ju enklare att ta bort än att inte få några filer överhuvudtaget.
 
Jag har just köpt en Nikon D300s, och hittills känns den över förväntan. Dock har jag stött på ett problem...

När jag tömmer kameran in i datorn (Windows XP), med kabel mellan kameran och datorns USB-port, så har det aldrig varit något problem med min gamla kamera (D200). Både Jpeg och NEF förs över utan problem. När jag nu gör samma sak med min nya D300s så förs bara Jpeg-filerna över. NEF-filerna stannar kvar i kameran...

Jag har bläddrat fram och tillbaka i manualen och kikat överallt (känns det som) i kamerans meny, utan resultat. Jag ringde idag till Nikons support, men den killen jag pratade med var helt oförstående. Han föreslog att jag avinstallerar ViewNX, och installerar den versionen som finns på Nikons hemsida. Detta är nu gjort... utan någon skillnad i överföringen.

Jag misstänker att det är någon enkel basicgrej som jag missat, men kan inte komma på vad... Finns här någon som kan hjälpa mig med tips?

Hej!

Har du svåra frågor kan jag rekomendera att gå med i NPU, Nikon Proffessional User, deras support är snabb och bra, min erfarenhet. Jag hade en D300 med liknande problem....

Hans
 
resultat. Jag ringde idag till Nikons support, men den killen jag pratade med var helt oförstående. Han föreslog att jag avinstallerar ViewNX, och installerar den versionen som finns på Nikons hemsida. Detta är nu gjort... utan någon skillnad i överföringen.

Har du testat att inte använda Nikons program för överföringen, utan bara vanliga utförskaren?
 
Finns här någon som kan hjälpa mig med tips?

Ja, köp en kortläsare. :)

Det går bra mycket snabbare att tanka över bilder med kortläsare än genom kameran. Dessutom dyker den upp som en vanlig enhet i datorn så man kan kopiera som vanligt, det gör väl inte kameran?
 
Tack för alla tips och goda råd... både vad gäller extern kortläsare, NPU och annat.

Som info så började jag, när jag köpt kameran härom dagen, att överföra bilderna från kameran direkt via Windows in i min mapp med nyladdade bilder. Sedan provade jag via View NX. Båda varianterna utan att få med NEF-filerna.

Nu har jag provat med kortläsare, och då funkade det perfekt. Dock stannar alla äldre NEF-filer kvar på kortet, utan att föras över till datorn. Med äldre menar jag de bilder som jag tidigare försökt föra över (men då bara lyckats med Jpeg). Alla nytagna (Jpeg + NEF) förs över som dom skall. Jag får se hur jag skall lösa detta.

Frågan är vad det beror på, att överföringen måste ske via kortläsare... Är det något fel på min utrustning, eller godtar inte Nikon längre den variant där man bara pluggar in kabeln i kanten på kameran (precis som på min gamla D200)? Jag föredrar ju att tömma kameran utan att ta ut kortet (risk på sikt att man kanske böjer dom små stiften i kameran).

// Pelle
 
Det är nog mindre risk att slita ut stiften i kortfacket än att slita ut USB-kontakten i kameran. Dessutom kan du ju börja använda SD-kortfacket när CF-kortfacket är utslitet ;-)

Som sagt, Nikon har ändrat sättet kameran och datorn jobbar ihop, och jag har inte hört någon som tycker att det blivit bättre...

Men du säger alltså att vissa NEF-filer inte för över trots att du markerar dem och för över dem till datorn? Det låter skumt!

För övrigt, jag höll också på att fota Jpeg + NEF en gång i tiden men det funkar mycket bättre att använda ett vettigt katalogiseringsprogram som t.ex. Lightroom än att krångla med två likadana filer. Den enda orsaken att köra med Jpeg ur kameran som jag kan se är att man vill ha bilderna klara för leverans snabbare än man kan konvertera dem. Fast du gör ju såklart som du känner för!
 
det finns en uppdatering på skivan som följde med kameran, där de står nåt om online uppdateringar. då kan du uppdatera codec för nif filer.
 
Tack för alla goda råd...

Jag provade som sagt med kortläsaren, och då funkade det till slut perfekt. (Missförstod lite där ett tag).

Jag skall kolla uppdateringen som Daniel tipsade om här på slutet. Trots allt så är jag van vid att tanka ur kameran direkt via kabeln... och fortsätter gärna med det.

Om någon har nya tips och tricks så får ni gärna delge mig... jag kollar här lite då och då.

Tackar!

// Pelle
 
ANNONS