Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d40 - d2x?

Produkter
(logga in för att koppla)
okej, men vad hade man blivit mest nöjd med för kamera? d2x eller d300? dem kostar ju i stort sett lika mycket. efter en hel del tittande på bilder här på fotosidan med höga iso vid skymning och gryning börjar det kännas hyffsat nödvändigt med att kunna ha höga iso utan brus.

Skulle jag bara ha en kamera så skulle jag köpa en D300 på grund av ISO egenskapen men jag föredrar att fota med D2x.

Ja det är en euforisk känsla att använda D2x istället för D300 tack vare

1) det höga slutarljudet i en tyst kyrka,

2) tyngden och storleken efter en dags fotograferande,

3) bildvisningen på LCDn med sitt blåstick och låga upplösning,

4) tvånget att använda HSC när man vill fotografera mer än 5 bps,

5) bildkvaliteten med de utbrända högdagrarna och färgbruset från ISO 400.

O, herre Gud vad jag saknar min D2x! Hur kunde jag vara så dum att jag köpte D300 och D3...

Ja det är en euforisk känsla att använda D2x istället för D300 tack vare

1) det höga slutarljudet i en tyst kyrka,

2) tyngden och storleken efter en dags fotograferande,

3) bildvisningen på LCDn med sitt blåstick och låga upplösning,

4) tvånget att använda HSC när man vill fotografera mer än 5 bps,

5) bildkvaliteten med de utbrända högdagrarna och färgbruset från ISO 400.

O, herre Gud vad jag saknar min D2x! Hur kunde jag vara så dum att jag köpte D300 och D3...

Det jag menade var mer känslan och handhavandet i huset. De där "proffshusen" har en viss känsla över sig så är det bara. Titta bara på D1-serien. Där har vi en slutare som slamrar gött :)

Jag gick från en D2H till D300 och jag känner inte samma härliga känsla med D300 som jag gjorde med den gamla D2H:n. Svårt att beskriva faktiskt.... Jag kanske ska gå i terapi om detta? :)

Det jag menade var mer känslan och handhavandet i huset. De där "proffshusen" har en viss känsla över sig så är det bara. Titta bara på D1-serien. Där har vi en slutare som slamrar gött :)

Jag gick från en D2H till D300 och jag känner inte samma härliga känsla med D300 som jag gjorde med den gamla D2H:n. Svårt att beskriva faktiskt.... Jag kanske ska gå i terapi om detta? :)
Min erfarenhet av det du beskriver nu är att när man bytt upp sig till något modernare märker man sällan någon skillnad direkt, speciellt om man varit nöjd med det man hade.

Däremot, om man låter den gamla saken ligga i ett tag och tar fram den igen brukar den ha blivit bra mycket sämre än man minns den som, nu när man vant sig vid det moderna....

Nu vet jag ju inte om du använder båda parallellt eller så, men jag misstänker att du kommer att sakna mycket din D300 kan göra om du använder en D2 igen...

Visst har D1/D2/D3-husen en särskild känsla av gedigenhet och professionalitet. Jag har haft D2x och har nu D3 och D3s. Å andra sidan är det en ganska ovidkommande känsla i förhållande till andra egenskaper där faktiskt ett kamerahus som D40 är bättre på vissa punkter än min D3s. För mig är D300 en fin kompromiss mellan storlek och klass.

Min erfarenhet av det du beskriver nu är att när man bytt upp sig till något modernare märker man sällan någon skillnad direkt, speciellt om man varit nöjd med det man hade.

Däremot, om man låter den gamla saken ligga i ett tag och tar fram den igen brukar den ha blivit bra mycket sämre än man minns den som, nu när man vant sig vid det moderna....

Nu vet jag ju inte om du använder båda parallellt eller så, men jag misstänker att du kommer att sakna mycket din D300 kan göra om du använder en D2 igen...

Jag har idag D90, D300, D2x och D3 och ofta när jag skall ut och fota djur o natur så blir det D2x och 400mm f2,8 som får följa med istället för D3 eller D300. Kan inte riktigt svara på varför.
Då D300 är bättre på det mesta, men jag vet inte riktigt vad det är med D2 serien som jag gillar.
Sedan om jag inte skall fota med långa telen så är det oftast D3 som används.
Finns la inte något trevligare att fota med en Nikon D3 och Nikons 200mm f2,0 VR

hur många exponeringar klarar en d300? vad ska man titta på på en begagnad? något på d300 som brukar glappa eller gå av eller något sådant?

hur många exponeringar klarar en d300? vad ska man titta på på en begagnad? något på d300 som brukar glappa eller gå av eller något sådant?

Det finns inga garantier för hur många erxponeringar en kamera skall hålla för. Slutaren i D300 är gjord för att klara upp till 150.000 exponeringar men statistik visar en mycket stor spridning i det faktiska utfalet. Vissa kameror klarar fler och andra mindre.

Se statistik här:

http://www.olegkikin.com/shutterlife/nikon_d300.htm

Nej, inte vanliga sådana men väl uppladdningsbara sådana. Jag har länge haft detta men tröttnat på att ständigt ladda dessa. Det tycks som att det alltid är något av de åtta batterierna som blir sämre än de andra. Nu har jag köpt ett knippe pirat D3 batterier om jag så får säga. Detta är någonting jag rekommenderar alla som har batterigreppet. En enorm skilnad på livslängd och enkelhet. Nikons original är lite väl dyra för attt motivera sitt pris enligt min mening.
JB

Nej, inte vanliga sådana men väl uppladdningsbara sådana. Jag har länge haft detta men tröttnat på att ständigt ladda dessa. Det tycks som att det alltid är något av de åtta batterierna som blir sämre än de andra. Nu har jag köpt ett knippe pirat D3 batterier om jag så får säga. Detta är någonting jag rekommenderar alla som har batterigreppet. En enorm skilnad på livslängd och enkelhet. Nikons original är lite väl dyra för attt motivera sitt pris enligt min mening.
JB

men piratbatteriet blir också 8 bps på d300 eller?

JB

Jag har haft mina AA celler i två år nu utan ett enda problem. Får i praktiken ut ca 1000 bilder ur ett originalbatteri. Lika många på mitt enda priat OCH precis lika många på en uppsättning NiMh celler märkta 2700mAh.

Antalet bilder varierar dock stort beroende på användningen. Tar jag en en och annan bild då och då under en månads tid så är batterierna slut efter 150-200 bilder. Tömmer jag allt på en och samma dag så är rekordet ca 2200 bilder. På en laddning (med ett enda batteri)! och jag märker alltså ingen skillnad på original, pirat eller NiMh celler. Förutom farten då som känns avgjort snabbare med NiMh celler även om det bara skiljer 2 bps.

En ofta bortglömd nackdel med NiMh celler är vikten. En D300 med grepp och NiMh celler VÄGER........ Däremot är prislappen rätt trevlig

men piratbatteriet blir också 8 bps på d300 eller?

Du måste skilja på batterityp. Inte på priat vs original. Sätter du i ett EL4 batteri som är gjort till D2/D3 så får du 8bps oavsett original eller pirat. Samma sak med NiMh celler. 8bps oavsett fabrikat.

D300an eget EL3 batteri ger 6 alt 7 bps beroende på om du har en D300 eller en D300S

JB

Jag har kört på Vartas Ready to Use. Fördelen med dem är att de inte laddar ur sig så snabbt som vanliga NiMh batterier. Förut var de 2100 mAh, nu är de 2300 mAh. Har väl fått ca 2000 bilder på en laddning. Brukar dock normalt inte använda de till de är helt slut. Har tre uppsättningar batterier till mina kameror (D300 och D700).

Använder en laddare som visar status för varje batteri. På så sätt kan man ha koll på om de är ok eller inte. Man kan också köra någon typ av reconditioning för att försöka få liv i batterier som är slöa.

Det jag gillar med AA-batterier är att det är lätt att få tag på om man skulle behöva. Jag har dock bara behövt köpa en gång när jag glömde ladda batterierna och glömt reserverna.

Enda fördelen som jag ser det med NiMh celler är priset. De är billiga. Med dagens batterikapacitet så är det mycket svårt att "köra tomt" på en dag. Jag har lyckats men hur många tar 2200 bilder på en och samma dag?

På mina många resor så har jag alltid med mig ett extra EL3 batteri till min D300. Det kommer dock väldigt sällan till användning som det är tänkt. Jag släpar även av någon anledning gmed mig en laddare. Ca 1000-1200 bilder är vad jag normalt tar under en veckas resande. Ett batteri klarar detta (nästan)

Nej, inte vanliga sådana men väl uppladdningsbara sådana. Jag har länge haft detta men tröttnat på att ständigt ladda dessa. Det tycks ........
JB

För att spä på mina icke problem med NiMh celler så har jag i helgen tagit över 1400 bilder med en enda uppsättning sådana. Tyvärr indikeras inte återstående laddning med dessa celler så jag har ingen aning om hur mycket det är kvar. Bilderna togs på crossbanan när min son tränade.....

En liten fråga: Det är inte så att du missat att ange i menyn vilken typ av celler du använder? Du måste ställa in om det är NiMh, Li eller vanliga alkaline. Spänningen varierar ju från 1,2 till i alla fall 1,5 med Alkaline......

För övrigt så kan jag oxå meddela att D300 lätt klarar av 7-7,5 bps under knepiga (= snabba motiv på nära håll) situationer och svårt ljus. Den sista bilden är en ur en serie tagen med just 8 bps genom "dimman". Dimman bestod av virvlande damm. I praktiken nådde jag 7-7,5 bps med AF satt till fokusprioritet och samtliga bidler blev knivskarpa.....

Bilagor

• _MA26695.jpg
    _MA26695.jpg
    29.9 KB · Visningar: 144
  • _MA26712.jpg
    _MA26712.jpg
    26 KB · Visningar: 144
  • _MA26731.jpg
    _MA26731.jpg
    48.9 KB · Visningar: 145
Senast ändrad:
Magnus, en sak har jag alltid undrat när du skriver om serietagning. Hur vet du hur många bilder per sekund din kamera tar?

Tittar du helt enkelt på hur många bilder som är tagna samma sekund eller finns det något annat sätt?

Grymma crossbilder förresten :)

Hej Magnus. Jo det var verkligen bilder med fart i det här! Vad gäller batterierna har jag inte glömt att ställa om, men jag skall erkänna att jag har provat olika lägen eftersom jag inte märkt någon skilnad. Jag var på landet nu i helgen och tog drygt 300 bilder. Jag snålade inte med strömmen utan både skärmvisning och exponeringsmätern stod på länge, likaså vr på objektiven. Ändå så står batteriindikatorn på nästn full, bare en "plutt" har slocknat. Kamerna har även den legat ute i kylskåpstemperatur vilket defenitivt sammantaget inte hade gått med mina tidigar 8 NiH batterier. Jag är helnöjd med dessa "piratbatterier" men kan inte påstå att autofokus eller någonting annat blev snabbare som en del säger sig ha upplevt. Min autofokus på 70-300:an räcker för det mesta till. Mina fåglar flyger inte direkt i någon jetström;-)
Mvh
JB

ANNONS
Götaplatsens Foto