Annons

D50 "depth-of-field" knapp

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Rosendahl

Aktiv medlem
D50 "depth-of-field" knapp

Kanske inte passar inte här under detta forum men eftersom jag väljer mellan 350D och Nikon D50
så tänkte jag höra med er hur viktig ni anser denna kanppen är ?

Jag har nu läst i några testar att Nikon D50 presterar riktigt bra, även om man jämför med storebroderna D70s. Dock är det en sak som jag reagerat på och som jag skulle vilja ha kommentarer kring:

- Det finns ingen "depth-of-field" knapp. Innebär detta att man inte kan få en "simulerad" bild i sökaren av hur skärpedjupet kommer att te sig?

Känns om denna funktionen rätt viktig om man nu köper en dslr kamera och tar macro foton eller porträtt eller har jag helt fel ??

Jag kunde först se effekten av DOF-knappen när jag fick min Hasselblad 500C/M och ännu tydligare med min EOS 3. Sökaren i de kameror du nämner är så liten så det spelar nästan ingen roll om den finns eller inte. Men visst är det användbart om man kan se det.

paco skrev:
Men visst är det användbart om man kan se det.

Synd bara att man inte gör det på de kameror som nämnts;-)

M.a.o. inte viktigt på dessa men guld värt på kameror med större & ljusare sökare, mest då vid makro.

Ska sanningen fram så är jag slö med att använda skärpedjupskontrollen än fast det funkar hyfsat på min Dynax 7D, kan ju i & för sig bero på att jag inte är nån makrokille...

//Larsa

Senast ändrad:
Niklas Rosendahl skrev:
Ahh så Canon 350D har inte det heller ??
hjälper ju till en del i valet så fall.

350D har visst skärpedjupskontroll. Det som ifrågasätts av de andra skribenterna är huruvida den är praktiskt användbar eller ej.

Jag tyckte att den var användbar på min EOS 300 (analog) men den har väl nästan dubbelt så stor sökare.

Jag använder den en del på min D70. Den är dock bara användbar i dagsljus. Jag skulle ju klara mig utan den, men ibland kan den vara bra att ha.

ANNONS
Götaplatsens Foto