Annons

D50 mot Dynax 5D - Bästa val?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack!

Tack till er båda! =)

Jo, det som känns rätt ÄR oftast rätt. Jag hoppas att jag har gjort ett bra val när det gäller kameror i detta "mellansegment".

Jag känner mig redan välkommen på sidan.

Hälsningar Fredrik
 
Jag sneglade på kameror i det segment du landade i innan jag köpte min D5D och var kraftigt inne på Panasonic FZ30 eftersom den kändes trevligast. Men sen fick den inte raktigenom bra testresultat och framförallt kände jag att det var läge att "ta steget" från Prosumer-segmentet där jag sedan tidigare har en Olympus 8080.
 
Det är ruggigt svårt att hitta en kamera i det här segmentet som får just genomgående bra betyg, detta efter att jag snurrat runt och jämför tester ett tag nu.

Mitt val föll på S2IS då denna dels har samma kontroller som mina förra kameror har haft, Powershots även dessa. Att den 12 X zoomen är kompletterad med en optisk antishake ser jag som mycket trevligt. Dock lär man få en del kromatiska problem i full tele, men säg den kamera i denna klass som ej får det.

Sen har vi en annan anledning till just att det inte blev en SLR denna gång; jag vill nämligen kunna filma med samma kamera.

Sen har den en massa andra trevligheter jag gillar... =)

Jag hoppas att jag har gjort ett bra köp och att kameran är bra. Så har jag i alla fall förstått det efter min research.

/Fredrik
 
S2IS är bra i sin klass, helt klart. Sen kan ju jag personligen inte förstå att man väljer den framför en systemkamera, men man har ju olika behov. :)

Får hoppas du blir nöjd i fortsättningen åxå. :)
 
nifo skrev:
Vet ni vad? Det blev ingen SLR. Det blev en Canon S2 IS som jag föll för direkt vid första ögonkastet.

Bra val. Jag hade den och bytte upp mig till D5D:) Var otroligt nöjd med S2an och det är en bra kamera att börja med. Kass bildkvalitet vid full zoom men det är ju kännt problem. Stora skillnaden blir vid dåligt ljus, då är S2an långt efter en D5D med vanliga kitobjektivet
 
Så najs...

Tjenare igen!

Naaa..så himla kass är den inte. Jämför man med en SLR så är den nog inte så bra kanske, men överlag så har ju de flesta kameror i detta segment problem i både full tele och max vidvinkel.

Men fasen vad gó den här kameran är. Jag brukar inte bli så frälst över något, som jag blev av den här kameran. Jag filmade lite, och även fast upplösningen är något lägre än TV-standard, så blir filmerna väldigt bra. Såklart, ju sämre ljus, ju sämre bildkvalitet. Som vanligt.

Ergonomin på kameran är ju grymt bra. Kameran sitter som gjuten i handen på mig. Zoomen är tyst och snabb, och extratyst när man filmar.

Jag får nog ta och posta en test när jag provat lite mer, men jag kan varmt rekommendera den till alla som vill ha en enkel kamera, som är kraftfull när det behövs. För mig som tidigare haft A-serien, så är detta ett stoooort uppsving. Bara det att den har en kraftigt AF-hjälpljus gör väldigt mycket.

Om ni inte har några som helst planer på att köpa en sådan här kamera, mest för att ni siktar på ett annat segment - då borde ni i alla fall ta vägen förbi er fotohandlare och be att få hålla i den.

Kvalitet så det slår om det. Tänk att Canon så gott som alltid lyckas. Det är bra jobbat. (sen att de inte lyckades lika bara med ergonomin på EOS 350D är väl en annan historia) ;)

Må gott på er!

/Fredrik
 
Borde kanske köpt SLR ändå...

*Harkel*

Nu kanske ni säger "vad var det vi sa", men det hindrar mig inte från att göra ytterligare ett inlägg. Har nu haft den här kameran i strax en vecka, och visst är det en härlig kamera - men - jag känner inte att steget från mina förra kameror i Powershot A-serien är tillräckligt stort. Dessutom märker jag väldigt ofta att jag saknar en fokusring, samt att bruset tenderar fortare än vad jag trodde att bli kraftigt på högre värden.

Som sagt - en riktigt bra kamera på många sätt, och säkerligen det perfekta valet för den som kommer från enklare digitalkameror och som vill ha optisk stabilistering och 12 X zoom. Men jag är nog mer redo än vad jag trodde för en SLR.

Självfallet grämer jag mig en del över inköpet, som blev något av ett impulsinköp. Jag hade ju trots allt kollat runt på Digitala SLR-kameror innan jag gjorde inköpet. Någonstans så trodde jag väl att detta var den "bästa" lösningen allround, men jag är inte så säker längre. Jag krävde visst ännu mer av kameran.

Så känner ni någon som är intresserad av en S2IS, uppackad men för övrigt helt ny, så kan ju denna höra av sig. Då ingår ev. ett 512Mb SD-kort (beroende på om nästa kamera blir med SD eller annat). Kameran är med svenska menyer och manual.

Så, en del av er fick nog vatten på sin kvarn kan jag tänka, och själv fick jag en liten beta. =/ Hur var det nu med de "gamla" hundarna? *skratt*

Men tänk vad man kan svänga. Ja, speciellt om ni läser mitt *superframåt* inlägg innan detta. Men, men...

Hälsningar
Fredrik, "impulsköparen"
 
Re: Borde kanske köpt SLR ändå...

nifo skrev:
*Harkel*

Nu kanske ni säger "vad var det vi sa", men det hindrar mig inte från att göra ytterligare ett inlägg.

Ja, du sa det bra själv.
Lite synd att det blev så här och att du inte känner dig nöjd. Du får väl försöka sälja den så fort som möjligt och köpa en "riktig" kamera.

/Jörgen
 
Jo, jag är såklart smått förbannad på mig själv. Jag hoppas att jag kan få sålt den så snart det går. Det är ju som sagt en riktigt trevlig kamera, men inte just vad jag var i behov av förstod jag nu. Vi håller tummarna att jag får den såld. Det komiska i det hela är min sambo som sade efter köpet att "den kommer du ändå sälja snart". Kvinnors intuition, hehe.

/Fredrik
 
nifo skrev:
Jo, jag är såklart smått förbannad på mig själv. Jag hoppas att jag kan få sålt den så snart det går. Det är ju som sagt en riktigt trevlig kamera, men inte just vad jag var i behov av förstod jag nu. Vi håller tummarna att jag får den såld. Det komiska i det hela är min sambo som sade efter köpet att "den kommer du ändå sälja snart". Kvinnors intuition, hehe.

Skulle bara vilja trösta med att säga att du absolut inte är den första som försatt dig i denna typ av situation. Jag placerade mig själv i en liknande situation för mindre än ett halvår sedan. Had sprungit runt med min Nikon 775 i två år och var otroligt sugen på en ny kamera, en med mer manuella inställningsmöjligheter. Tittade runt och analyserade. Stort och klumpigt stod mot litet och smidigt. Dyrt med mycket funktioner stod mot lite billigare och mindre att växa i. Till sist föll valet på en Canon A510. Blev kanonnöjd men det dröjde inte ens en månad innan jag kände mig begränsad igen. Ytterliggare tre månade senare var jag ägare av en Nikon D50. :)

Å ena sidan är det skönt och kul med en DSLR och en kompakt (bra att ha båda beroende på tillfälle) men å andra sidan hade jag kunnat spara mig över 2000:- om jag gått på DSLR direkt (men då hade jag kanske tyckt att jag köpt över min plånbok och förmåga). Alltid lätt att vara efterklok.

Ville som sagt bara del med mig av mitt eget "misstag" som lite plåster på såren. :D

Fortsatt lyckat fotoköp får man väl önska då och God Jul!
 
Vi tackar för det. Jag kom ju själv ifrån Powershot A-serie, och senast A510. Trodde väl att steget mot S2IS skulle vara lagom, men jag misstog mig. Nu håller jag verkligen tummarna att jag får sålt kameran, utan att behöva gå ner alltför mycket i pris.

God jul på dig med, och tack för din "klapp på axeln". Kände att jag behövde det. =)

Hälsingar Fredrik
 
Re: Borde kanske köpt SLR ändå...

nifo skrev:


Nu kanske ni säger "vad var det vi sa", men det hindrar mig inte från att göra ytterligare ett inlägg.

Vad var det jag sa :)

Öppet köp då? Provade en Z5 en vecka innan jag märkte att det inte var min grej. Bara att packa ner försiktigt och skicka tillbaka. Minneskort tar dom inte tillbaka men kameran ska inte vara några problem
 
nifo skrev:
Vi tackar för det. Jag kom ju själv ifrån Powershot A-serie, och senast A510. Trodde väl att steget mot S2IS skulle vara lagom, men jag misstog mig. Nu håller jag verkligen tummarna att jag får sålt kameran, utan att behöva gå ner alltför mycket i pris.

Se det positivt, nu kan du få KMD5D med teleobjektiv på köpet jämfört med om du köpt den på Expert för någon vecka sedan:

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/
 
Re: Re: Borde kanske köpt SLR ändå...

FotoDan skrev:
Vad var det jag sa :)

Öppet köp då? Provade en Z5 en vecka innan jag märkte att det inte var min grej. Bara att packa ner försiktigt och skicka tillbaka. Minneskort tar dom inte tillbaka men kameran ska inte vara några problem

Här blir jag osäker. Jag tror inte att Expert har öppet köp, då vi inte kom överens om detta. Bytesrätt har jag funderat på, men då plasten till manualer etc är bruten så blir jag osäker. Tja, det skulle väl vara om jag köper 5D eller D50'n i just den butiken - då mot ett tillägg.

Men jag tror, tyvärr inte, att det går. =/ Fick en liten "ska jag ge den en chans till" vibb tidigare idag, och funderar på att gå ut och gå med kameran för att se hur bildkvalisort etc är...

/Fredrik
 
Re: Re: Re: Borde kanske köpt SLR ändå...

nifo skrev:
Här blir jag osäker. Jag tror inte att Expert har öppet köp, då vi inte kom överens om detta. Bytesrätt har jag funderat på, men då plasten till manualer etc är bruten så blir jag osäker. Tja, det skulle väl vara om jag köper 5D eller D50'n i just den butiken - då mot ett tillägg.

Men jag tror, tyvärr inte, att det går. =/ Fick en liten "ska jag ge den en chans till" vibb tidigare idag, och funderar på att gå ut och gå med kameran för att se hur bildkvalisort etc är...

/Fredrik
Skynda dig åtminstone att fråga om det är bytesrätt! Om du ändå vill sälja den så kommer du förmodligen att förlora mindre på att byta direkt, och att plasten är bruten brukar inte vara nåt problem om den ser oanvänd ut, men det kanske är osäkert på så dyr apparatur.

Men vafanken, man slänger då och då sina pluringar i sjön. Inget att gräma sig över. Det blir det ju inte bättre av.
Det är ju ändå bara pengar;-)

Mina egna felköp är massvis genom tiderna. Jag köpte en elbas för elva tusen som jag sen ångrade, och fick den inte såld förrän efter två år. Då fick jag sex tusen för den. Det sved lite kan jag säga:-(

Om du inte vill eller kan lämna tillbaka den så är det bara att fota järnet och försöka utveckla din teknik medans du gräver vidare i DSLR-djungeln. Då blir det säkert ännu roligare att byta upp sig sen:)
 
Vad är det som fått dig att ångra dig så fort?
Och vad är det som nu gör att den kanske ska få en chans till?

Nyfiken.
 
js1 skrev:
Vad är det som fått dig att ångra dig så fort?
Och vad är det som nu gör att den kanske ska få en chans till?

Nyfiken.

Klart man ska vara nyfiken. =) Mina svar:

1. Autofokusen jobbar inte så käckt vid dåligt ljus, trots en *superintensiv* grön AF assist. Hade jag haft manuell ring så hade det varit okej, men att pilla med MF med hjälp av knapptryckningar är inte så kul. Den "missar" även ibland, även då den tjoar om att den låst.

2. Ljusinsläpp. Vid full vidvinkel skall vi prata om 2.7, men jag är inte så säker på att den siffran stämmer. Tycker jag för höga slutartiden även när det bara är lite grådaskigt. Då utan blixt såklart, och vid lite tele.

Annars vette sjutton. Men jag SKA testa den ytterligare. Jag gillar ju många saker hos den, men hmm..naa...jag vet inte. Kanske hamnade jag plötsligt i verkligheten när jag insåg att en SLR kanske hade varit ett bättre köp trots allt, men å andra sidan kan jag inte ha massa folk som blundar på bilderna. ;)

/Fredrik
 
Äh...va sjutton. Jag behåller den. Det är en bra kamera. Kanske blir det en SLR till våren istället, så kan jag lattja med båda. Den här får duga tills dess. *Sätter ner foten för sig själv*

/Fredrik
 
ANNONS