Annons

D50 mot Dynax 5D - Bästa val?

Produkter
(logga in för att koppla)
Samma dilemma

Jag gick o funderade hur länge som helst, ska jag köpa en beggad kamera, ska jag köpa KM d5d, eller ska jag köpa en Nikon d50? Svårt o jobbigt att besluta sig. Till slut bestämde jag mig för en D50, då den kändes mycket gedignare. Tycker att antishake är fräckt, men det kändes viktigare för mig att kameran satt som en smäck i handen. KM var lite för plastig.

Sen hade jag lite strul med supporten på KM med min A1:a, något som jag t.o.m fick en ursäkt för från ansvariga på KM. Vet inte om det undermedvetet gjorde att jag valde nåt annat, eller om det var en fördel för KM.

Jaja, känner mig riktigt nöjd med min kamera, har t.o.m slutat surfa på kameror för tillfället :)

//Mattias
 
Oj, vilken respons - vad roligt! Jag har inte hunnit att få med damen i butik ännu, då jag vill fota henne för att se blink-reflexen. Det verkar dock vara många som har problem med halvsövda ögon när de plåtat med den inbyggda blixten på KM 5D.

För min del är det i ett första skede inte aktuellt att köpa till så mycket saker, och då även extern blixt. Det är som sagt tråkigt att sökaren är så pass liten på Nikonkameran. Hade den varit större, så hade det antagligen på momangen blivit denna, trots av saknad av AS, samt att brännvidden enbart ligger på 18-70.

Känslan är ju guld i Nikon.

Däremot, finner jag att D50'n har samma blixtproblem - ja då ser ju KM ut som ett bättre val, men den ligger inte bra i min hand. Jag får typ fläta fingrarna, likt när man håller i en EOS 350D (fast den är ju värst), för att få grepp om den. Där ligger NIkonkameran som gjuten. =)

Tro't eller ej, men jag har börjat kika på..vad de nu kallas.."mellansegmentet" igen. Dvs Canon Powershot S2IS, samt Panasonics modeller med AS. Detta för att komma ner lite i pris. Men som jag förstått så är steget långt ifrån dessa kameror vad det beträffar bildkvalisort och prestanda. Dessutom ska bruset vara rejält redan vid 200 iso.

Fick veta att det här "paketet" som man får med D50, alltså inte objektivet utan Nikon CoolSchool (proffsigt namn..eh) samt 3 års (1 ggr/ år) rengöring och genomgång av kameran, att detta EJ inkluderar frakt fram och tillbaka till servicestället. Det är ju lågt, speciellt som man gör ett ståhej av att man får med denna "bonus".

Jag skulle gärna vilja ha någon kort genomgång av plus och minus på D50 - som ni användare har märkt. STora tester i all ära, men... =D

/Fredrik
 
Slutomdömet blev "Mycket prisvärd", och den ansågs vara "synnerligen konkurrenskraftig". I plus- och minusrutan sades följande:

+ Kompakt med bra grepp
+ Bildstabilisering med alla objektiv
+ Stor monitor för bildbetraktning
+ Bra reglage
+ Omfattande inställningsmöjligheter
+ Kraftigt laddbart batteri
+ Trådlös blixtstyrning med inbyggda blixten

- Smällande ljud från spegeln
- Inget bakre inmatningshjul

"... en mycket bra kamera till ett mycket bra pris."

Så ja. Jag håller med!
 
nifo skrev:


Jag skulle gärna vilja ha någon kort genomgång av plus och minus på D50 - som ni användare har märkt. STora tester i all ära, men... =D

/Fredrik

Jag har aldrig provat D5D men har haft en D50 i några måander och mina intryck låter sig sammanfattas sålunda;
+ skön fotokänsla
+ skönt grepp i huset
+ väldigt bra exponeringar
+ bra batteri
+ snabb
+ bra menyer
+ intuitiv

- ingen belysning i LCD-displayen
- fokuserar inte bra i dålig belysning
- möjlighet till vertikalgrepp saknas
- blixten poppar upp i autoläget i tid och otid

Sammantaget är den väldigt prisvärd för kvalitetskänslan och bildkvalitén (detta utan att jämföra med KM).

//Patrik
 
Tack för omdömena, både från FOTO och på D50n!

Så D50 gillar inte svagt ljus? Svårt att sätta fokus antar jag. Är det detsamma med KM 5D om man jämför i max vidvinkel i samma rum? Men om FOTO hävdar att den enbart var en smällande spegel (???) och avsaknad av ett hjul, - ja då måste det ju ändå vara en bra produkt. De nämnde inget i testet om att många blundar på korten eller? Ett enormt problem, som få verkar nämna. Någon nämnde mjukvaruuppdatering, men gud vet hur länge det kan dröja eller om KM ens ser detta som ett fel/problem.

Sen stör jag mig groteskt på att LCD'n är lågupplöst, även om den är trevlig i storlek. Hur kan man snåla på det? Jag hade som sagt problem även när jag zoomat in något. Bilden är grynig på LCD'n.

Men, men..om D50 och D5D är kombatanterna (heter det så?) vi har har att välja på i segmentet, tja då kanske ändå Dynaxen är det bättre valet.

Vad det beträffar AS för att gå in på det igen, så fick jag som sagt inte till det när jag testade i butiken med orginalgluggen. Skjöt förvisso på nära håll, med måttlig tele. Jag såg ingen skillnad alls, men jag kanske har missuppfattat funktionen eller sättet den ska användas på?

/Fredrik
 
nifo skrev:
Vad det beträffar AS för att gå in på det igen, så fick jag som sagt inte till det när jag testade i butiken med orginalgluggen. Skjöt förvisso på nära håll, med måttlig tele. Jag såg ingen skillnad alls, men jag kanske har missuppfattat funktionen eller sättet den ska användas på?

/Fredrik

Man brukar säga att den längsta slutartiden du kan använda för en viss brännvidd utan att få skakningsoskärpa är 1/brännvidden. Dvs har du ett 90mm objektiv bör slutartiden vara 1/90s eller kortare, ett 50mm 1/50s osv. Med as kan du förlänga det med upp till tre steg, alltså istället för 1/90s som i första fallet kan du köra med 1/15s eller iallafall 1/30s.
Så funkar det grovt sett. Effekten av As:en ser du i det intervallet. Har du kortare tider ser du inget skillnad, har du längre tider minskar också effekten.
 
Visst är D5D en bra produkt, iaf av vad jag sett att döma.
Sen förstår jag inte varför du oroar dig så himla över displayen. Du har ju en sökare att titta genom?
Om man hade använt displayen som sökare hade jag förstått varför man ville ha en display i toppklass men...
Ser man enbart till kamerahuset och dess funktioner är nog D5D det bättre valet ja.
Väger man in hela systemet så... Beror det på.

Ang. AS: Använde du blixt? Om man använder blit så blir ju tiden som blixten belyser den faktiska exponeringstiden och den är kort. Då blir det ju ingen skillnad.
Ta ett par bilder på tex 50mm. Då är "säker" slutartid, utan blixt, 1/80. Ta en bild på 1/80, utan AS, den bör bli skarp. Sedan tar du på 1/20, eller tom 1/10, utan AS. Den kommer troligen inte att vara helt skarp. Sedan tar du på samma långa tid med AS påslaget. Då bör det bli betydligt skarpare, i stil med den första bilden på 1/80.
 
Är ingen teknikmogul men jag kan säga att det är STOOOOR skillnad på bilder med och utan AS när man försöker undvika blixt. Inomhus iaf.Guld värt.
 
Ja...varför babblar jag på om LCD-displayen? Främst därför att jag reagerade på den efter att ha tittat på Nikons. Jag vill snabbt kunna se hur bilden jag tagit har blivit, det är väl själva vitsen med displayen. Jag tycker att KM har snålat lite vad det gäller denna LCD och jag tror att framtida uppföljare kommer att få fler pixlar. =) Jag är glad amatör, så jag stör mig säkerligen på saker som mer avancerade fotografer ger blanka fasen i, medans saker de ser som viktiga är sådana som jag förbiser på något vis, vad vet jag? =)

Jag återkommer om valet jag gör. Vill ni pusha mig ytterligare inför valet, så är det nog läge att göra så nu.

Var är D50 folket för att föra sin talan? ;)

/Fredrik
 
nifo skrev:
Sen stör jag mig groteskt på att LCD'n är lågupplöst, även om den är trevlig i storlek. Hur kan man snåla på det? Jag hade som sagt problem även när jag zoomat in något. Bilden är grynig på LCD'n.

Skillnaden i prisklassen är knappast märkbar:

D50: 2" display, 130 000 pixlar.

D5D: 2,5" display, 115 000 pixlar.

350D: 1,8" display, 118 000 pixlar.

De 15 000 extra pixlarna gör inte så stor skillnad att man säger "aha!", det är snarare storleken som gör det, d.v.s. att pixelavståndet är lite större. Jag retar mig i alla fall inte på det - det går enligt mig utmärkt att via skärmen bedöma skärpan på Minoltan.
 
Jag anser mig inte vara någon "avancerad" fotograf, men jag tycker ändå att det räcker gott med sökaren. Att titta på bilden på displayen säger ändå inte så mycket IMO. Är det ljust ute ser bildern mörkare ut än den verkligen är, är det mörkt ute ser den ljusare ut. Använder man aRGB som färgrymd så kommer färgerna att se helknepiga ut (åtminstone på D50) osv osv.

D50-anhängare?
Den största fördelen för D50 är ju Nikons större utbud av objektiv och tillbehör och en, i jämförelse, enorm begagnatmarknad.
 
Hah..hittade en bra "feature" på 5D. När man zoomar in på LCD'n så hamnar man precis där fokuspunkten sattes när bilden togs. SMART! =)

Ni har börjat få mina tankar i gungning nu, det kan ju aldrig vara bra..hehe. Börjar gilla 5D, och allt (nåja) är ert fel. Den verkar okej, men när man börjat snöa in på en kamera, i detta fall Nikon, så har man svårt att se något annat. Periferin blir liksom osynlig.

Men kolla de där länkarna. Kul att kunna bläddra/klicka sig fram i manualen för att se lite...

/Fredrik
 
nifo skrev:
Hah..hittade en bra "feature" på 5D. När man zoomar in på LCD'n så hamnar man precis där fokuspunkten sattes när bilden togs. SMART! =)

Men det innebär ju inte automatiskt att det är där fokus ligger. :)

Om man fokuserat och sedan komponerat om kan ju skärpeplanet mycket väl ligga nån helt annanstans än vid aktuell fokuspunkt. Men visst är tanken god. :)

Jag ögnade, som hastigast, igenom manualen till D5D och rent "specifikationsmässigt" så är det väl främst blixtsynken som är till D5Ds nackdel, men 1/125 resp 1/160, beroende på om AS är aktiverat eller inte, mot 1/500 på D50. Åas sidan stöder D5D höghastighetssynk med extern blixt, det gör inte D50.
 
Vet ni vad? Det blev ingen SLR. Det blev en Canon S2 IS som jag föll för direkt vid första ögonkastet. Säkerligen inte så fina bilder i höga ISO-tal, säkerligen inte de andra fördelarna med SLR, men ändock - jag är frälst.

Kameran passar mig som handen i handsken, och vad jag även förstått av tester så gillar många den! Man kan ta helt okej filmer med den oxå, något jag gillar då jag pluggat film. Vi pratar inte DV-kvalle men helt okej för att göra skisser och idéer för filmprojekt. =)

12X zoom och OPTISK bildstabilisator. Mumma! Ergonomin är 1000 och reglagen och funktioner sitter där de ska då jag är van Powershottare sedan tidigare.

NÄSTA kamera kanske blir en SLR, vi får se.
Tack för alla tips och råd, ni har säkerligen hjälp fler än mig, även om jag nu tog en annan väg.

/Fredrik
 
ANNONS