Annons

D50 mot Dynax 5D - Bästa val?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej! Jag heter Fredrik och är helt sprillans ny på Fotosidan. Detta är mitt första inlägg och jag skulle verkligen bli jättetacksam om ni kan hjälpa mig att ta beslut om mitt kameraköp. Tack.

Jag behöver sannerligen råd. Jag är på gång att köpa mig min första digitala SLR. Denna kamera blir även min första SLR över lag. Jag har tidigare fotat mycket med Canons Powershot A-serie där jag getts möjlighet att labba med bländare och slutare. Nu känner jag dock att jag vill gå vidare.

Jag har tittat på både Nikon D50 och Konica Minolta Dynax 5D. Jag har varit inne i butiker och klämt samt även försökt hänga med på diverse forum och även läsa recensioner. Trots detta så står jag och velar. Jag har försått att det handlar mycket om personligt tycke och smak, vilket är förståeligt, men då vi pratar mycket pengar för mig så vill jag naturligtvis göra det *rätta* valet med en gång för att senare inte behöva upptäcka problem som stör i mitt fotograferande.

Som jag har förstått det så är både Nikon och Konica Minolta bra kameror. När jag känt på de båda rent ergonomiskt, om man säger, så kändes D50 riktigt go i handen. Dessutom kändes den makalöst kvalitativ. KM, som jag kommer kalla Konica Minolta för, kändes även den helt okej. Kanske inte med samma finish som D50, men ändå helt okej.

Nikon har ju en mindre sökare än KM, något som jag som glasögonbärare kan störa mig lite på, där har KM en mer inzoomad bild i sökaren. Detta på gott och ont. I Nikonkameran kände jag direkt var kanterna på kortet skulle bli, på KM var det mer diffust, men som sagt - säkerligen enklare att sätta skärpa manuellt.

Sen har vi LCD-displayen, där jag fann KM som förlorare, trots storleken på denna. Jag fick känslan av att bilden inte var så skarp, och att jag inte fick se huruvida skarp bilden var, dvs om jag inte zoomade in bilden. Där kändes Nikon grymt mycket bättre, rent kvalitetsmässigt med en ren, men något mindre bild.

Jag har förstått att Nikon saknar en kontroll för bildjupet, en sk DOF "Depth of field". Jag har aldrig någonsin använt en sådan då jag inte haft en SLR tidigare. Är detta något jag kommer att sakna? I vilka sammanahang i så fall? Det låter ju lyxigt att kunna "fuska" och se hur skärpan kommer att ligga, men frågan är om det fungerar.

Sen har vi topdisplayen på Nikon. Där KM bara har en display i form av LCD'n på baksidan, så har ju D50 ytterligare en uppepå kameran. Denna är inte bakgrundbelyst och det medför kanske problem? Jag vet inte om den informationen som visas där återkommer någonannanstans, på LCD displayen eller ? sökaren, eller om viss info enbart finns på denna top-display? Saknar man lyse?

Slutna ögon. Just det problemet märkte jag av när jag provsköt KM. Min sambo blundar på varje kort, även ? serieläge. Kollade lite på nätet om detta och det verkar som att KM har ett problem, då förblixten slår med lite för lång tid mellan denna och huvudblixten, vilket ?nnebär att många blundar, eller halvblundar på många bilder tagna med KM. Är detta något ni har märkt av och är Nikon bättre på denna punkt? I butiken kändes det som att för och huvudblixt kom närmare varandra, men jag är inte säker.

Bildkvalitet. Har som sagt snurrat på nätet för att kolla diverse tester från olika håll. Jag har läst mig till att D50 ger mer mättade och skarpa bilder från kameran, men jag förstår att detta kan ställas in på båda kamerorna. Många pratar ju väldigt varmt om antiskakfunktionen på KM och det känns som det är det enda man väljer att höja till skyarna. Därför undrar man ju hur dessa kameror hade stått mot varandra om, låt säga, KM inte hade en AS-funktion.

Eftersom jag har tänkt att köpa min kamera hos Expert, så undra jag ju lite över detta med objektiv. De skickar med ett 18-50 3.5 objektiv från Sigma, men som jag förstått det så hade ett 2.8 varit bättre? Jag är inte så insatt i ljuskänslighet på olika objektiv osv, men jag har läst att 2.8 har fått bra i tester osv. Helst av allt hade jag ju velat ha ett Nikon orginalobjektiv, varför vet jag egentligen inte, men jag har fått för mig att det är bättre kvalitet. Så behöver det dock säkert inte vara. 18-50; vad innebär det i zoom, om man jämför med en vanlig digital kompakt? Någon nämnde att jag skulle köpa huset löst, och sikta på ett 18-70, samma objektiv som D70s kommer med. Det finns ju inte i paket till D50 och frågan är om det hade varit prisvärt att köpa detta nytt. Kanske ska man köpa kameran löst och sedan leta beggat, eller tror ni jag skulle klara mig med sigmas 18-50 3.5 ett tag framöver, för lite "allmän fotografering"?

Oj, nu krampar fingrarna. Men som ni förstår så har jag ett litet dilemma vad jag ska välja. Kom gärna med tips, råd och förslag för jag behöver garanterat en liten skjuts åt något håll, om det nu ska bli ett köp av. Ta gärna upp saker som ni anser vara viktiga, men som jag inte har nämnt. All info är välkommen.

Stort tack på förhand! =D

/Fredrik
 
Jag tycker du ska ta Nikonen :) När jag läser ditt inlägg verkar det faktiskt som att den ligger dig närmast om hjärtat.

Nikon är ju äldre inom DSLR och har betydligt fler tillbehör till dessa.

En bra normalzoom är sigmas 18-50 2,8. Jag har inte provat den själv men är på god väg att införskaffa en till min Canon 350D... Om jag inte hinner ångra mig och skaffar en Nikon D200 istället ;)

Om du är lite mer prismedveten än så så tror jag Nikon AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED eller
Nikon AF-S 18-70/3,5-4,5 G IF-ED
kan vara bra alternativ.

Att du ska handla på expert är jag lite tveksam till, jag tycker du ska kolla upp några bra nätbutiker först, där du kan få ett bättre pris.
Exempelvis Cyberphoto eller Dustin.
 
Du skriver bara om husen.
Vilka objektiv vill du ha?

Vill du bara köpa nytt eller begagnat?

Vill du ha separat blixt eller flera blixtar?
 
Oavsett vilken du väljer så väljer du en bra kamera. Jag är övertygad om att du inte skulle kunna avgöra med vilken kamera ett antal slumpvis valda bilder är tagna.
Själv skulle jag rekommendera KM eftersom jag har en sån som jag är nöjd med men jag tycker du ska lyssna lite till ditt hjärta eftersom du förmodligen kommer att trivas bäst med den kamera du känner mest för och inte den som andra tycker du ska köpa. Av det du skriver så lutar det rätt starkt åt Nikon.
Väljer du Nikon får du onekligen tillgång till en betydligt större begmarknad där du kan hitta den optik du söker när du fotat ett tag och ser vad du vill ha.
 
Jag valde KM för att D50 är för mycket "Titta och tryck" för min smak. Det är fler manuella möjligheter på KM. Och sen är det ju AS förståss.
Det enda alternativet är Nikon D70 men då är du i en annan prisklass.
 
Plus och Minus på KM

Hej igen!

Jag var åter och kollade på kameror idag, och jag blir inte mycket klokare. Det lustiga är att mycket talar för KM, men det finns som sagt plus och minus med de båda kamerorna.

Minus på KM omfattar, i mitt tycke bland annat:

- Stor, men lågupplöst LCD
- Blinkproblem med inbyggda blixten
- Inte lika ergonomisk att hålla i

Plus på KM omfattar:

- Härligt stor sökare
- 18-70 som standardoptik
- AS

Så kom gärna med fler kommentarer och förslag, jag kan vara en velare av stora mått - men så här illa har det aldrig varit. Tack till er som svarat hittils, jag tar alla tips i beaktning.

Jo, jag syftar på en ny kamera för er som undrade.
Var det beträffar optik så är jag osäker. En standardoptik, gärna 18-70, men det blir 18-50 till Nikon i så fall. Jag vill gärna även ha en 50 med 1.8 eller 1.4 för att kunna köra porträtt - detta är dock ett senare inköp.

Hälsn. Fredrik
 
Båda husen är egentligen mycket bra, kan egentligen rekommendera båda och det är mest en fråga om tycke och smak. Sensormässigt är det ingen större skillnad heller. Men AS i huset är verkligen otroligt bra, lite som att ha kameran permanent monterad på ett osynligt enbensstativ, och det är en funktion man mycket snabbt blir beroende av. Sedan känns D5D i största allmänhet (utforming, sökare, kontroller m.m.) som en produkt av fotografer för fotografer, vilket inte riktigt är fallet med D50. På det stora hela känns det som att man får mycket mer kamera för pengarna med D5D. Men samtidigt är tillbehörsutbudet klart bättre för Nikon, och begagnatmarknaden för exempelvis objektiv är hejdlöst mycket större.

Stod själv och vägde främst mellan D50 och D5D, men för min del blev valet lätt (D5D). Ska man börja från början (och vill ha en kamera med känsla och bra kontroller) skulle jag nog säga KM alla gånger, men om man däremot redan sitter med ett par bra Nikon-gluggar är fördelarna med D5D inte så stora att det är värt att byta märke.
 
Re: Plus och Minus på KM

nifo skrev:
Minus på KM omfattar, i mitt tycke bland annat:

- Stor, men lågupplöst LCD
Inget problem som jag ser det.

- Blinkproblem med inbyggda blixten
Har jag inte märkt. Tydligen är det ett problem för vissa eftersom det dykt upp trådar om det både här och på andra sajter. Det finns dock lite andra blixtproblem som handlar om extern indirekt blixt, finns att läsa om i Minoltaforumet. Nu är D5D relativt ny och har fortfarande första mjukvaruversionen. Det bör komma en uppdatering som förhoppningsvis korrigerar dom problemen.

- Inte lika ergonomisk att hålla i
Det är klart subjektivt.

Plus på KM omfattar:

- Härligt stor sökare
- 18-70 som standardoptik
Siktar du originalotpik i nåt paket är klart 18-70 att föredra istället för 18-50. Dom 20mm extra
ger faktiskt en hel del. Dessutom är KM gluggen helt ok. Själv tyckte jag D50 gluggen kändes förskräcklig.

- AS
Funkar faktiskt mycket bra.


Så kom gärna med fler kommentarer och förslag, jag kan vara en velare av stora mått - men så här illa har det aldrig varit. Tack till er som svarat hittils, jag tar alla tips i beaktning.

Jo, jag syftar på en ny kamera för er som undrade.
Var det beträffar optik så är jag osäker. En standardoptik, gärna 18-70, men det blir 18-50 till Nikon i så fall. Jag vill gärna även ha en 50 med 1.8 eller 1.4 för att kunna köra porträtt - detta är dock ett senare inköp.

Hälsn. Fredrik
 
Är det ingen dyrare optik du önskar dig så välj KM pga AS.

Problemet med KM är den begränsade begagnatmarknaden av dyrare optik.
 
Är det dyrare Otik du vill köpa så satsa på KM. Att AS är inbyggt i huset gör att du sparar 3-5' på varje glugg istället för att köpa Nikon gluggar med VR(AS ifast i optiken).

Begagnat marknaden är sämre för KM, men hur ofta köper man gluggar? Jag köpte Sigmas 18-50/2.8 och kommer väldigt långt med denna skarp och ljusstark i kombination med AS är svårslaget.
 
Många kloka ord här. Tack!

Jag får börja tänka om kanske. Vad jag oroar mig mest för är den låga upplösningen på LCD:n eftersom det är svårt att se skärpan. Även när man zoomat in känns det inte hundra.

Det andra är att blixten ger många sömnögon från vad jag läst i flera andra forum. Bland annat kan jag inte fota min egen sambo Maria med denna kamera, och det är ganska allvarligt. Kan ju låta fånigt, men jag fotar henne rätt mycket . =) Det verkade inte finnas något sätt att lösa detta på heller, utan massa pill. =/

Dyr optik rimmar illa med min plånbok, jag ska nog bara ha standardobjektiv samt någon bra glugg att fota poträtt med.

Provade lite snabbt att lattja med AS i butiken, men allvarligt talat märkte jag ingen större skillnad. Kanske var rörelsen för stor, vad vet jag?

Berätta mer varför ni valde den ena framför den andra - även ni som köpt D50'n =)

Hälsn. Fredrik
 
nifo skrev:
!

Vad jag oroar mig mest för är den låga upplösningen på LCD:n eftersom det är svårt att se skärpan. Även när man zoomat in känns det inte hundra.

Provade lite snabbt att lattja med AS i butiken, men allvarligt talat märkte jag ingen större skillnad. Kanske var rörelsen för stor, vad vet jag?



Du behöver inte oroa dig för skärpan eftersom den sitter som en smäck med D5D (*s*)
Ärligt talat så oroade jag mig själv för det också men det är inget inget problem. Du "lär" dig snabbt att bedömma bilden i lcd. Du kommer snarare att uppskatta den stora lcd:n.

Att AS:en funkar råder det inget tvivel om. Dock kan man inte stå och vifta med kameran hur som helst när man fotar. Den eliminerar inte kamerarörelser utan kameraskakningar. Har själv lagt ut ett exempel här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=48012&perpage=15&pagenumber=2

Nu råder det väl inget tvivel längre? -Seså iväg till butiken och välkommen i KM-familjen.
 
Jag valde D7D pga följande fyra argumnet:
- Ergonomi, ingen kamerna i samma prisklass satt lika bra i handen
- Interaktion med kamenan, igen annan kamera är i närheten av funktionallitet utan att gå in i menyer
- Sökaren, störst i prisklassen?
- AS, finns inte utan dyr optik till andra märken.

Det som verkligen talade emot var att D7D är lite dyrare, 6 vs 8Mp gäckade mig i några månader, men insåg att det kunde jag offra för att uppnå bara en av de övre punkterna.

D5D har nästan samma konkurrensfördelar mot sina gelikar i samma prisklass. Det skulle väll vara ergonomin som är mera lik de andra märkerna.
 
Jag har en d5d och älskar min antiskak. Jag tycker att den verkar mer genomtänkt än d50.

Stor sökare är alltid skönt och enligt mitt tycke viktigare än en högupplöst skärm. Tycker att man oftast ser vid en inzoomning (ett knapptryck) om bilden är skarp eller inte.

Blundning vid blixt har jag faktiskt aldrig märkt, men jag använder den också väldigt sällan.



Jag har köåpt min kamera på expert och har ett sigma 18-50 3,5-4,5. Det funkar bra, men ett ljuskänsligare objetiv hade varit fint. Rent tekniskt kräver ett 2,8 hälften så mycket ljus som 3,5 vilket ger kortare slutartider, samt att kvalitet på ljusstarkare objektiv oftast är högre.

Objektiv för alla som inte är megaproffs finns även för km. till exempel 50 1,7 eller 50 1,4 med i stort samma prestanda som nikons dito.
 
Hi folks

Som Nikon ägare så känns det lite konstigt att säga som jag nu gör men jag har faktiskt just rekommenderat min bror att köpa Minoltan och jag skulle välja den oxå om jag skulle börja från start enbart beroende på AntiShake funktionen.

Hey, titta ut och notera hur mycket ljus det är där ute! Mörkt som i graven.

Jag har ett antal Nikon gluggar med VR som Nikons "antishake" kallas och de anväds flitigt under det mörka halvåret. Har faktiskt mer nytta av dom än mina f2,8 objektiv. (
Jag håller inte med tidigare inlägg om att Minoltan känns mer som om en fotograf har designat den. Jag saknar verkligen LCD'n på ovansidan eller för att vara mer precis, den LCD'n som indikerar statusen på kameran. Jag anser det vara riktigt korkat att bara kunna använda den stora LCD'n för inställningar av kameran. Den drar mycket mer ström, tar längre tid att läsa av när du har kameran i fotoläge, dvs vid ögat etc...Likaså har Nikon ett mycket större system med en uppsjö begagnade objektiv och tillbehör. AF-S funktionen som nu börjar finnas i billigare objektiv är fantastisk. Inte alltid snabbare med alltid tystare, mycket tystare. Minoltan är dessutom rätt högljudd i slutaren jämfört med D50 om jag minns rätt. Hur som helst så rekomenderar jag i alla fall Minoltan enbart beroende på AS. Ett annat förslag kan vara en begagnad D100. Den lär sjunka som en sten i värde nu när D200 har lanserats. D100'n är en kamera med fantastisk byggkvalitet och en bildkvalitet som är förvånande bra med tanke på åldern. Jag har använt min D100 paralellt med en D70 tidigare och ingen kan säsga från vilken av kamerorna bilderna kommer från efter lite efterarbete. Dessutom har den enligt mitt tycke ett helt oslagbart användar gränssnitt. Mycket bättre än både D50/D70 och alla Canon och Minoltor

MVH

Mankan
 
Senast ändrad:
Jag är en f.d. Minolta-användare som bytt till Nikon.

Min första systemkamera (Minolta SRT 101) fick jag av min mor (den låg ändå bara i sin väska komplett med objektiv och samla damm) då jag gick på folkhögskola och läste foto som tillvalsämne.

Vid vårterminen 2005 ville jag gå över och köra digitalt.
Mina objektiv till Minoltan skulle inte passa på något av deras nya hus. & eftersom bakåtkompabiliteten tycks vara kass vad Minolta beträffar valde jag att istället byta märke.

Valet föll på Nikon därför att de överlag har bäst ergonomi, kompabilitet med äldre objektiv.

Jag är mycket nöjd med min Nikon D1 som jag kom över för 5000 begagnad (med laddare).

Den är ett utmärkt val som förstakamera om man klarar sig med 2.7mp @ 300dpi.
Själv klarar jag mig långt med D1 i kombination med bra objektiv.

Ny D50 eller en begagnad D1 är bra instegsmodeller. Även D70 är okej om man köper den begagnad. SJälv skulle jag inte lägga ut 8000-10 000 på en kamera där jag inte kan använda Manuella objektiv.
 
Jag har inte använt D5D, men jag tycker, personligen, att det verkar jobbigt att bara ha den bakre displayen för att kolla kamerans status. Sen är svårare att läsa av än en vanlig LCD, IMO. Den drar enormt mycket mer ström och dessutom så förstör den mörkerseendet totalt om man fotar på natten.
Åas så kan ju avsaknaden av bakgrundsbelysning vara jobbigt på natten åxå, fast då kan man iaf välja att använda en röd ficklampa.
Storlek eller skärpa på den bakre displayen skulle jag inte bry mig om, om det inte var riktigt riktigt uselt på någon av modellerna. Åtminstone så använder jag extremt sällan displayen. Det gör jag bara i de fall jag är osäker på exponeringen, pga att det är en ny situation jag inte fotat i tidigare, men då kollar man ju bara högdagerblink och/eller histogram.

Ang. blundande med blixt så vet jag att många haft problem med D70 gällande det. Kan ju vara fixat på D50, men... Ivfsh så kan man testa att synka på bakre ridån istället, om D5D har den möjligheten.
Finns det möjlighet att låsa blixtexponeringen kan man ju göra det åxå. Då kommer det inga förblixtar.

AS är ju klart användbart. Det är ingen ersättning för ljusstarka objektiv, men det är absolut ingen nackdel att ha. Dock blir effekten sämre med lite längre objektiv. Där har man en fördel med att ha stabiliseringen i objektivet istället.
 
dumbo skrev:
Jag har inte använt D5D, men jag tycker, personligen, att det verkar jobbigt att bara ha den bakre displayen för att kolla kamerans status. Sen är svårare att läsa av än en vanlig LCD, IMO. Den drar enormt mycket mer ström och dessutom så förstör den mörkerseendet totalt om man fotar på natten.
Åas så kan ju avsaknaden av bakgrundsbelysning vara jobbigt på natten åxå, fast då kan man iaf välja att använda en röd ficklampa.
Storlek eller skärpa på den bakre displayen skulle jag inte bry mig om, om det inte var riktigt riktigt uselt på någon av modellerna. Åtminstone så använder jag extremt sällan displayen. Det gör jag bara i de fall jag är osäker på exponeringen, pga att det är en ny situation jag inte fotat i tidigare, men då kollar man ju bara högdagerblink och/eller histogram.

Ang. blundande med blixt så vet jag att många haft problem med D70 gällande det. Kan ju vara fixat på D50, men... Ivfsh så kan man testa att synka på bakre ridån istället, om D5D har den möjligheten.
Finns det möjlighet att låsa blixtexponeringen kan man ju göra det åxå. Då kommer det inga förblixtar.

AS är ju klart användbart. Det är ingen ersättning för ljusstarka objektiv, men det är absolut ingen nackdel att ha. Dock blir effekten sämre med lite längre objektiv. Där har man en fördel med att ha stabiliseringen i objektivet istället.

Displayen går att stänga av helt om man så vill och displayen f.ö. är inte allt du har. Det finns ju en hel del info i sökeren också faktiskt! Fördelen med 7D displayen är annars att man kan se vad det står även om man inte har läsglasögonen på sig och det är värt mycket för mig. Tråkiga grådaskiga standard LCD-displayer är ju annars ofta det dåliga alternativ man har och i det valet har i alla fall inte jag behövt tveka speciellt länge. Texten kan t.o.m. förstoras vid behov om man ser riktigt uselt. Vänta bara tills ni blir äldre, då om inte förr kommer ni som inte begriper dessa finesser nu att göra det! :).
 
ANNONS